Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undgå kaution ved køb af udlejningsejendom

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle herinde

en ven er ved at overveje og byde på en udlejningsejendom hvor der pt er 2 lejligheder og en butik, planen var så at lave 3 nyrenoveret lejligheder, men kan man på nogen måde undgå at kautioner personligt ved kreditforeningen?

planen var at starte et aps og hver smide 100000 i så vi ikke skulle have banklån,  men kun et kreditforenings lån på ca 1 mil

en anden ting er om der er økonomi i projektet

vi håber at kunne købe for 500000

og renovere for 650000

så har vi 50000

til advokat og div

ang. leje er lejen rimelig høj i området hvis alle 3 er udlejet regner vi med 15000 om måneden i husleje

håber nogle kan hjælpe da vi begge har håndværksfirma og har vores kompetence i hænderne??????

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 12:29

I kommer næppe udenom personlig kaution, men hvis I tror på projektet er det vel heller ikke nogen forhindring?

Vær opmærksom på, at man kun kan få 60% realkredit-belåning af udlejningsejendomme. Hvis den koster 500.000 kr. skal I altså selv betale 200.000, og kan låne 300.000 kr. I får formentligt svært ved at låne de 650.000 kr. til renovering uden selv at kunne bidrage med noget af beløbet.

50.000 kr. i handelsomkostninger lyder rimeligt.

Hvis I overtager ejendommen inkl. lejere kan det vise sig svært at slippe af med de nuværende lejere, så renoveringen kan gennemføres.

Samlet set giver dine tal 1.200.000 kr. i udgifter. Hvis I vitterligt kan udleje boligerne til samlet set 15.000 kr. om måneden giver det en forretning på 12,50%, hvilket absolut er rimeligt. Derfra skal så trækkes driftsudgifter til ejendommen samt eventuelt tomgangsleje.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 2. Mar 13
Skrevet kl. 12:44
Mej det er jo den klassiske, det skulle der ni heller ikke være noget problem i det kunne bare bære det rareste hvis der var et lille smuthul.

Den skulle laves om til beboelse i det hele er det så ikke 80pct man kan låne uanset hvad handelsprisen er?

Vi havde en plan om
At starte op med 200000 på kontoen det må hjælpe lidt på sagen håber vi

Ja forretningen lyder ganske fornuftig og der er stor mangel på lejligheder der hvor den ligger så nu må vi se

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57

jeg er ikke helt med på hvad du mener med personlig kaution. Hvis vi taler kreditforening, så er det 60% af handelsværdien for udlejningsejendomme (også udlejningsejendomme til lejligheder) og kreditforeningen vil vurdere bygningen ud fra renoveret stand og give lånet med sikkehed inden for 60% af bygningsværdien - så bygningen vil være kautionen om du vil, og der skal der jo være en værdi på 60% af handelsværdien fri - til kreditforeningen, ellers får I slet ikke kreditforeningslån

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Mar 13
Skrevet kl. 13:35
Jeg mente om man kunne undgå at hæfte for noget personligt på nogen måde, men det er vist lidt optimistisk i disse tider.
Er det ikke 60% belåning mår det mine er erhverv eller blandet bolig og erhverv? Eller går det ind under erhverv når det er et firma der ejer ejendommen og vil udleje.

Alternativet er jo vi må lave et bank lån eller selv skude flere penge i hvis det kun er 60% vi kan låne
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 13:48

jepoesen-m:
Jeg mente om man kunne undgå at hæfte for noget personligt på nogen måde, men det er vist lidt optimistisk i disse tider.

Det afhænger lidt af banken/realkreditinstituttet. Måske vil de acceptere, at de kun har pant i ejendommen mod en belåning på 60%, men det er også muligt at de kræver personlig kaution.

jepoesen-m:
Er det ikke 60% belåning mår det mine er erhverv eller blandet bolig og erhverv? Eller går det ind under erhverv når det er et firma der ejer ejendommen og vil udleje.

Ved ejendomme, som ikke er til eget brug, og dermed udlejning, er det altid 60%. Som Cookie skriver er det imidlertid 60% af den endelige værdi, så hvis I planlægger at renovere, så ejendommen får en totalværdi på 1.200.000 kr. kan I altså belåne den med 60% af det beløb = 720.000 kr. Det er dog ikke sikkert at banken vurderer renoveringen til samme værdi, som I selv mener at den har.

Mit bedste råd er: aftal et møde med din bankrådgiver, og tal med ham om mulighederne. Vi kan ikke svare på vegne af din bank, men kun forklare hvordan det ofte forholder sig.

PS: Af og til giver realkreditinstituttet dig to muligheder - et lån med personlig kaution med lav bidragssats eller et lån uden personlig kaution, men med høj bidragssats. Eksempelvist indhentede jeg selv tilbud fra Nykredit på 50% belåning af en udlejningsejendom. Det var et 2% fastforrentet lån med en løbetid på 15 år. Uden personlig kaution skulle jeg betale yderligere 2% i bidragssats, og med personlig kaution var bidragssatsen under 1%.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 2. Mar 13
Skrevet kl. 13:55
Super det var sådan noget jeg var ude på at få at vide.
Vi må tage en snak med dem og høre hvad de siger til sagen
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13

Hej jepoesen-m

Jeg vil lige præcisere, at belåningsgraden ved privat udlejningsejendom stadig er 80 %.
Er en del af ejendommen erhverv, vil denne del - fordelt efter kvm af ejendommen - have en belåningsgrad på 60 %.

Se evt link http://www.nykredit.dk/privat/ressourcer/dokumenter/pdf/Priser/Laanguiden.pdf

Afhængig af hvilket realkredit institut I vælger, kan der være tale om to-lags belåning.
1. lag: 0-60 % afdragsfrit
2. lag: 60-80 % m. afdrag.

VH Mads

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)