Hej Folkens Vi sidder og kæmper med en lille hage omkring den kære rubrik 111 i min udvidet selvangivelse. Efter 4 år har jeg solgt min firmabil og dette giver nye forhold, som vi ikke har 100% styr på. Her er situationen: Bilen er blevet afskrevet de tidligere år, så den nu har en restværdi i regnskabet på: 61.425 kr. (fremgår i Balancen under Aktiver) Der er ikke afskrevet i salgsåret 2012. Bilen er blevet solgt af firmaet for 90.000,- på baggrund af skriftlig vurdering fra autoriseret forhandler. Bogføringsmæssigt er der foretaget følgende: - krediteret afgang i Balancen (købsværdien) - debiteret Tilbageført Afskrivninger fra alle de tidligere år - debiteret salgspris i Balancen under posten for billån (likvid post) - krediteret gevinst i resultatopgørelsen Da der er en gevinst bogføringsmæssigt bliver resultat før renter den værdi højere (61.425,- minus 90.000,- = 28.575 kr.). Det formoder vi skal indgå i resultat før renter, så man beskattes af denne værdi også - er dette korrekt? Vi krydser alt hvad vi har på, at nogle kan hjælpe med denne, tak. |
Uden at jeg kontrolleret dine bogføringer, så differencen på skattemæssege afskrivninger kontra salgspris alså avance som skal fremstå som krediteringer i resultatopg.
Så ja