I mangel på svar fra Anders omkring hans "efterfølgende pris" vælger jeg nu alligevel at poste dette indlæg, som en "generel" besked til folk der beder om gratis arbejde.
Først Lidt Logik:
Folk tager sig den pris, som de selv mener at de er værd, baseret på evner, erfaring og kompetencer, og ja der er massere der mener at de er 0kr værd, og også viser sig, at være det for dem de arbejder sammen med. - Min erfaring på dette område er at de fleste opgaveudbydere alligevel står og kradser sig i hovedet bagefter og stiller sig uforstående overfor hvorfor de nu skal igang med at finde en ny person, og at den anden simpelthen bare var for ringe, useriøs, uprofessionel og burde skamme sig. (meget udbredt form for logik og efter-rationalisering, hos denne type opgave udbydere)
Lidt personlig logik:
Personligt ville jeg nok ikke basere min virksomheds image og udtryk til omverdenen (det der definerer mine kunders tillid til min forretning, og dermed mine fremtidige markedsføringomkostninger og bundlinje) eller for den sags skyld andet der har indflydelse på min omsætning og virksomheds overlevelse, på tilliden til en person der mener at han/hun kan tilføre for 0 kr. erfarring, kompetencer og værdi til MIN virksomhed. - Så er selv tiden jeg har brugt på personen, jo en underskudsforretning.
Hypotese:
Jeg kan med hånden på hjertet sige, at en overvejende overvægt af de gange hvor jeg har arbejdet med ekstremt nærrige kunder, har et ekstremt fåtal af dem sjovt nok fået succes med deres virksomheder, og derfor sjovt nok aldrig lagt for en krone i min forretning igen.
Måske hænger det bare sammen, at folk, med manglende forståelse for situationen i at det er en "forretning" for deres samarbejdspartnere, og dermed en manglende forståelse for ordet "forretning", sjældent finder ud af hvad det ord rent faktisk betyder ?
Så til alle jer gnavne grafikere/udviklere - engang imellem ligger pengene i chancerne :)
- Hvis jeg fik en 50 øre for hver gang jeg har hørt den sætning, og de selvsamme personer aldrig blev til en betalende kunde, var jeg millionær idag. - Men du har helt ret - Man skal aldrig sige aldrig.
Lidt mere hypotese...
Lad os sige at en fuldstændig rookie person, som en blind høne der finder korn, tilfældigvis får skabt noget flot og effektivt, og jeres forretning rent faktisk bliver en succes, og pengene flyder ind på kontoen... så siger du med andre ord, at i vil fortsætte med at bruge den person der absolut ingen erfaring har, og på ingen måde er gearet til at hjælpe med yderligere i jeres forretning, og at i ikke vil skifte over til en mere erfaren person når der er råd til mere, eller hvordan skal det forståes?
Du kan evt. tilbyde en potentiel person at hvis i indgår aftale og du er "tilfreds" og bruger logoet, så binder dig til en kontrakt, som du skal underskrive, der siger at du skal lægge ordrer for minimum 6.000 kr ex moms i vedkommendes forretning inden fx den 1. August 2013, med en klausul der siger at hvis du ikke gør, så modtager du den 2. August 2013 en faktura på det dobbelte.
Så har du dig en deal, der næsten matcher det du i dette indlæg har givet udtryk for, indenfor et fornuftigt og rimeligt niveau for begge parter. - Det er vel blot rimeligt, når nu man er så skråsikker på, at man er langtidskunde og har massere af penge man vil lægge hos denne person (hvilket jo er det eneste egentlige argument de kan bruge til at sige ja til en sådan aftale)
men dem som føler sig truet på deres høje priser - vil ikke kunne klare indlægget
Anders, lige nu er 1kr i timen "for høje priser i dine øjne" - Jeg tror ikke der er ret mange af os der lever af bla design til dagligt der er bange for at gå glip af dig som kunde. Beklager at jeg siger det så lige ud. - Hvis du er så bange for at "tabe" 1-3.000 kr, eller for den sags skyld et par hundrede kroner ved at bruge crowdsourcing til logoet, så sender det jo et klart signal om pengetankens størrelse og dermed chancen for potentielt mersalg hos dig. - Dermed ikke sagt at det nødvendigvis er situationen, men det udstråler det.
At lave en deal, hvis værdi er baseret på "mersalgs potentiale" hos en person der udstråler alt andet end tilgængelig kapital, er en dødsejler for alle der har lidt at rykke med.
Men jeg synes at det er fedt at der er plads til dem der har det som hobby og tjener en lille slat på det, men lad dem dog netop tjene en lille slat på det. Om det så er 100 kr, 200 kr... Men "gratis" ? Comeon. - De har jo også brug for lidt succesfølelse; "YES!, jeg tjente penge på det - wohoo, nu skal vi i biffen!"
- Succesfølelsen i at få en reference fra "ja igen unskyld jeg siger det lige ud.. men en fuldstændig ukendt person, med en ukendt virksomhed med 0 brandingværdi, der ikke har den mindste indflydelse på hvordan andre vil opfatte deres service, og som de derfor ikke kan bruge til noget seriøst... Den reference er jo lige så meget værd som det du vil betale for logoet, med mindre at dit projekt tilfældigvis bliver en kassesucces, hvilket det forhåbentligt gør.
Men de ville sikkert få lige så meget ud af en reference fra deres mor.
Min pointe her er at der er folk, for hvem en reference, fra den rette, har en værdi der kan retfærdiggøre måske et mindre tab, status quo, eller lille gevinst, men kommer man ud, uden navn, pondus eller brand og beder om gratis arbejde for en reference, så er man fuldstændig fortabt i forretningsuniverset, for så viser man folk at man ikke har forstået noget så elementært som "behov/værdi"
- Og det udstiller en sådan opgaveudbyder i et særdeles mindre heldigt lys, at få den hat trukket over hovedet.
Konklusion til opgaveudbydere der ønsker gratis arbejde mod referencer og ikke har et navn der kan retfærdiggøre denne "værdi" i referencen:
Lad være med at bede om gratis arbejde, særligt offentligt, med mindre du gerne vil have at offentligheden ser dig som havende 0 kr på kontoen og tilsvarende forståelse for forretning. Jeg tror den næstbedste label du kunne rende rundt med i panden er RKI