hej aminoer! jeg har lige et hypotetisk spørgsmål, som jeg ikke kunne finde svar på via søgefunktionen. hvis vi nu siger at jeg udvikler og producerer 1000 dimser som jeg sælger til detailhandlen, som de skal forhandle i deres butikker, skal jeg så på nogen måde yde garanti på de dimser, og skal jeg have en produktansvars forsikring? er det ikke først hvis jeg handler med private at det er nødvendigt? |
Hej Michael
Jeg antager at vi taler forhandling i Danmark, og hvis du ser på Produktansvarslovens (PAL) §1, så vedr. loven netop det område du forespørger: "§1. Loven gælder for det ansvar, der påhviler en producent og en mellemhandler for skade forårsaget af en defekt ved et produkt, der er produceret eller leveret af denne (produktskade)".
Ansvaret bliver nærmere defineret i PAL §6, som siger "En producent skal erstatte skade, der er forårsaget af en defekt vd et produkt, som er produceret, eller leveret af denne."
Producenten (dig) bliver nærmere defineret i PAL §4.
Så svaret på dit spm. må være: Du er ikke forpligtiget (lovmæssigt) til en produktansvarsforsikring, men det kan gå hen at blive dyrt, hvis mellemhandler sagsøger dig.
Håber ovenstående kan bruges.
/Aikon