Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har en bragende god ide, men kan ikke overskue kostpriserne for at få lavet software!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer.

Jeg står med det problem, at jeg har en idé til et stykke software, som vil gøre livet lettere for en række virksomheder.

Jeg ved mere eller mindre 100%, hvordan systemet skal skrues sammen.

Min udfordring er, at det mildest talt er en tilgroet jungle hvad gælder gennemsigtigheden på software-markedet.

Hvor finder jeg den billigste/bedste leverandør?

Hvordan sikrer jeg mig, at den løsning der bliver påbegyndt af programmør A, kan fortsættes af programmør B, så jeg ikke lige pludselig står med et system, jeg har betalt boksen for, men som er umuligt for næste udvikler at komme videre med? (I kender mundheldet "Det er altid ham før mig, der har klokket i den!").

Hvor finder jeg en, som evt. har lyst til at gå med i projektet for %'er snarere end ren aflønning?

Hvad er mulighederne for outsourcing? Opvejer besparelserne på prisen, den ekstra tid der går med at formidle ideen - Og lever outsourcede programmører op til aftalen?

Som I kan se har jeg en del spørgsmål og min frustration skyldes, at jeg ved, at der er efterspørgsel på det her system, men at jeg aldrig været ude at indhente tilbud på projekter af den her type før.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 09:49

Hej Ulrik

Jeg vil starte med at give dig et godt råd "bruge Google" han er nemlig din ven :) Her på Amino oprettes der meget tit tråde som din, søg lidt rundt og du vil finde guld!

Ulrik:
Hvor finder jeg en, som evt. har lyst til at gå med i projektet for %'er snarere end ren aflønning?

Han kan findes her på Amino eller andre foras du skal blot huske at du nok ikke skal lægge dine forventninger på en 50/50 deal med mindre du selv har andet at byde ind med, ud over din ide, sagt på en anden måde forvent at give flere % til en programmør hvis du kun har din ide.

Ulrik:
Hvordan sikrer jeg mig, at den løsning der bliver påbegyndt af programmør A, kan fortsættes af programmør B, så jeg ikke lige pludselig står med et system, jeg har betalt boksen for, men som er umuligt for næste udvikler at komme videre med? (I kender mundheldet "Det er altid ham før mig, der har klokket i den!").

Det gør du ved at tale med forskellige programmører du får anbefalet, her kan du danne dig et overordnet overblik. Hvis du er helt kold i den retning, skal du nok lade din kommende programmør råde og vejlede dig til den rigtige platform. Sørg for at bruge NDA hvis du mener din ide er top!

Ulrik:
Som I kan se har jeg en del spørgsmål og min frustration skyldes, at jeg ved, at der er efterspørgsel på det her system, men at jeg aldrig været ude at indhente tilbud på projekter af den her type før.

Få lavet en kravspecifikation, forklar så meget du kan i tråden her eller opret en ny tråd, få kontakt til en der ved hvad det drejer sig om.

Held og lykke med det

/allan

Fra Haderslev
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:06

Jeg har en lille netshop og arbejder desuden som IT konsulent i et alm. Jjob.

Har kontakt med seriøse programmører som sikker kan gennemføre dit projekt.

Jeg er interessert i at vide lidt mere. Jeg fårstår selvfølgelig at du ikke afslører din ide, men er det weblsønint elelr er det software til pc leer smartphones?

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 10:27

Hej Allan.

Tak for din besked.

Jeg vil selv stå for at afsætte produktet (salg) og vil aldrig overlade over 50% af et nyt koncept til anden side. Jeg foreslår blot mulighederne for eksempelvis at gå lidt ned på betaling og så overtage få procenter i projektet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 10:29

Hej Henning.

Tak for din besked.

Det drejer sig om en webbaseret løsning, hvor en lille front-end etableres på kundens allerede eksisterende website.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:43

Ulrik:
Jeg vil selv stå for at afsætte produktet (salg) og vil aldrig overlade over 50% af et nyt koncept til anden side. Jeg foreslår blot mulighederne for eksempelvis at gå lidt ned på betaling og så overtage få procenter i projektet.

Helt fint, jeg skrev hvad du kan forvente, bare så du ikke forventer at programmørerne står i kø for en eks 50/50 løsning, er du villigt til at betale er der ingen problemer vil jeg mene :)

/allan

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 11:34

Hej Ulrik

Det dilemma du står i er noget jeg støder på igen og igen især hos iværksætterlignende virksomheder.

Skal man bare overlade opgaven til en leverandør og så lade ham knokle på, uden helt at vide hvad kvaliteten og
omkostningerne løber op i ?

Kan man regne med at tilbudet holder ? Hvordan sikre man sig evt. videreførelse af opgaven hvis man
bliver uenig med leverandøren?... osv.

Jeg har formidlet flere outsourcing opgaver til softwareudviklere i Asien og i Østeuropa ligesom jeg selv har haft egne opgaver som jeg har fået udviklet af andre enten i et delvist medejer samarbejde eller som
rene ejerfinancierede opgaver. Mine erfaringer er at uanset model for et udviklingsarbejde er kommunikation nøgleordet til succes.
Derfor bør du nok til en start spørge dig selv om du er istand til at sammesætte et team der udover at kunne løse opgaven teknisk også "forstår" hvad du vil med projektet.
Jeg vil råde dig til først at gøre op med dig selv hvad du har af ressourcer, interesser og kompetencer som du vil/kan skyde ind i projektet. Lav en lille "analyse" omkring dette og udfra den kan du f.eks.overveje følgene muligheder:

Outsourcing med egen projektledelse,
Outsourcing med ekstern projektledelse,
Offshore modellen hvor du i princippet hyre en udvikler i udlandet som referere direkte til dig dagligt.

Valg af overordnet udviklingsmodel afhænger naturligvis af projektets omfang og skal du ud i småprojekter under f.eks. 40.000 kr og ikke har arbejdet med ovenstående modeller før er det ikke sikkert du "vinder noget" i sidste ende ved at gå ud over landets grænser. Har man derimod allerede et outsourcing setup kørende er det naturligvis ofte en økonomisk fordel med de små projekter også.

Man skal gøre sig klart at hvis man outsourcer til udlandet er der en række udfordringer man skal kunne håndtere; Formidling af opgaven på Engelsk, Teknisk kommunikation på engelsk, Kultur barrierre, Andre tidszoner, Kontraktforhold, Jura i pågældende land, mv.

Generelt råder jeg til at man finder samarbejdspartner som minimum har en ansat med dansk eller skandinavisk baggrund som er ens kontakt person. En der forstår det pågældene lands kultur og kan formidle projektets indhold videre i udviklingsstaben. Dernæst at kunne være din interne tovholder og sparringspartner.

Man kan naturligvis spare udviklingsomkostninger ved at outsource men igen det afhænger af
ens egne kompetencer/ressourcer og interesser i at kommunikere sin opgave. Hvordan er opgaven beskrevet? Kvaliteten af kravspecifikationen ? Den interne projektleder/tovholder osv. I Offshore modellen har du typisk en medarbejder siddende til halvdelen af hvad en dansk medarbejder ville koste pr. måned.

I nogle projekter kan man godt opnå besparelser på 30-50% ved at outsource til Asien mens andre projekter jeg har hørt om er endt med en gevaldigt skuffelse på grund af fordyrende rettelser som dog i sidste ende skyldes et dårlig forarbejde og/eller kommunikations problemer.

Det betaler sig at være godt forberedt det gælder jo uanset om du skal have udviklet herhjemme eller i udlandet men brug evt. andre danskere der har udviklet noget med succes i udlandet. Hvis man har et udviklings setup i forvejen er det langt mere sikkert at købe sig ind i at bruge det. Kender du ikke lige nogen må du gerne skrive til undertegnede.

God arbejdslyst i øvrigt !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:33

Hej Ulrik

Tal med så mange opstartere som muligt og lær af deres erfaringer.

Det er min erfaring at den "bragende gode ide" vil få dem du taler med

til at sige at "det er lavet før"...

Allierer dig med nogle du kender eller nogen du lærer at kende og stoler på.

Forbered dig på at projektet kan gå i vasken af 100 forskellige grunde - og meget

meget ofte også gør det.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)