Hej Aminoer. Første år af min selvstændige virksomhed er nu gået og da selvangivelsen er blevet frigivet forventer jeg at jeg skal have påført min virksomheds overskud. Jeg har nemlig med vilje valgt ikke at påføre/ændre dette løbende i 2012 da jeg ikke vidste hvor stort overskuddet ville blive. Derudover ville dette også tage på mit fradrag, samt forhøje min trækprocent da jeg også har et andet job ved siden af, hvilket i mine øjne så ville "udsætte" udbetalingen af disse penge til virksomheden betaler skatten, hvilket egentlig bliver betalt til mig jo da jeg allerede har betalt virksomhedens skat i løbet af året. Så for at slippe for dette har jeg påført 0 i overskud og får jo derfor et skattesmæk nu. Men da overskuddet kun er omkring 30.000 giver dette jo ikke synderligt mange renter - heldigvis - og jeg vurderede derfor at dette ville være smartest og mest logisk for mig. Men nu kommer mit spørgsmål så hvordan jeg kan/skal beregne hvor meget B-Skat jeg må/kan/skal overføre fra virksomhedens konto til min private konto, hvorfra skattebetalingen jo vil blive betalt fra (da den jo betales samlet med mine andre skatte-ting). Og hvordan gør jeg dette rent bogføringsmæssigt - dels af B-skatten men også af renterne? På forhånd mange tak og held og lykke til jer alle i 2013. Mange hilsner Thomas Jespersen |
Du skriver som personlig virksomhed og du skatter kun af dit overskud aldrig af det du hæver- uanset det er til skat - og dine hævninger og din personlige skat påvirker slet ikke dit resultat og din skat. Se DETTE LINK
Du skal forskudsregistrere det du venter at tjene, og du kan ændre så mange gange du vil under året OG du kan altid når du udfylder forskud trykke VIS KONSEKVENS og ser hvad det betyder for skatten
vh