Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af B-skat i virksomheden

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Første år af min selvstændige virksomhed er nu gået og da selvangivelsen er blevet frigivet forventer jeg at jeg skal have påført min virksomheds overskud.

Jeg har nemlig med vilje valgt ikke at påføre/ændre dette løbende i 2012 da jeg ikke vidste hvor stort overskuddet ville blive.

Derudover ville dette også tage på mit fradrag, samt forhøje min trækprocent da jeg også har et andet job ved siden af, hvilket i mine øjne så ville "udsætte" udbetalingen af disse penge til virksomheden betaler skatten, hvilket egentlig bliver betalt til mig jo da jeg allerede har betalt virksomhedens skat i løbet af året.

Så for at slippe for dette har jeg påført 0 i overskud og får jo derfor et skattesmæk nu. Men da overskuddet kun er omkring 30.000 giver dette jo ikke synderligt mange renter - heldigvis - og jeg vurderede derfor at dette ville være smartest og mest logisk for mig.

Men nu kommer mit spørgsmål så hvordan jeg kan/skal beregne hvor meget B-Skat jeg må/kan/skal overføre fra virksomhedens konto til min private konto, hvorfra skattebetalingen jo vil blive betalt fra (da den jo betales samlet med mine andre skatte-ting).

Og hvordan gør jeg dette rent bogføringsmæssigt - dels af B-skatten men også af renterne?

På forhånd mange tak og held og lykke til jer alle i 2013.

Mange hilsner

Thomas Jespersen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:22

Du skriver som personlig virksomhed og du skatter kun af dit overskud  aldrig af det du hæver- uanset det er til skat  - og dine hævninger og din personlige skat påvirker slet ikke dit resultat og din skat. Se DETTE LINK 

Du skal forskudsregistrere det du venter at tjene, og du kan ændre så mange gange du vil under året OG du kan altid når du udfylder forskud trykke   VIS KONSEKVENS  og ser hvad det betyder for skatten

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Skrevet kl. 01:33

Hej John,

Jeg er skam helt med på at det kun er overskuddet jeg skal beskattes af i virksomheden, hvilket jeg påfører i Rubrik 221.

Efter skatten er betalt er jeg helt med på at jeg egentligt kunne hæve alt der står i virksomheden som "løn" - men pointen er at jeg er fair over for virksomheden og skal bruge dette til næste års investeringer.

Men jeg vil selvfølgelig gerne have dækket mine udgifter ind i forbindelse med betalingen af skatten som jeg gør via min private bankkonto - hvorfor jeg skal overføre et beløb fra virksomheden til mig selv.

Dette vil jeg gerne gøre mest rigtigt, også rent bogføringsmæssigt, så der kan holdes øje med dette. Jeg havde forestillet mig at debitere B-skat (konto 62010) og så kreditere banken, hvorfra jeg jo overfører pengene til min egen private konto.

Men hvor MEGET skal jeg debitere og kreditere her, altså overføre? Hvordan kan jeg ud fra min årsopgørelse se opdelingen af hvor meget skat min A-skat udgør (inkl. AM bidrag for A-skatten), samt hvor meget skat min B-skat udgør (også inkl. AM bidrag).

Hilsen Thomas

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:24

Jeg plejer at betale min B-skat direkte fra firmaets konto og så bogføre det på en speciel konto, der hedder B-skat og med en særlig modkonto, der samler private hævninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51

Birte Andersen:

Jeg plejer at betale min B-skat direkte fra firmaets konto og så bogføre det på en speciel konto, der hedder B-skat og med en særlig modkonto, der samler private hævninger.

Du kan evt. gøre det samme med renterne. Men husk at du ikke må modregne nogen af delen i dit overskud.

Stig 

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Skrevet kl. 11:37
Ja, det er jo netop dette jeg vil.
Men hvordan ved jeg hvor meget denne skat udgør, og altså hvor meget jeg skal overføre for at dække det ind?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47

Thomas Jespersen:
Efter skatten er betalt er jeg helt med på at jeg egentligt kunne hæve alt der står i virksomheden som "løn" - men pointen er at jeg er fair over for virksomheden og skal bruge dette til næste års investeringer.

Godt nok - bare du forstår - at du lige meget hvornår kan hæve at du vil uden det påvirker overskud og skat - for alt foregår via mellemregning

Thomas Jespersen:
Dette vil jeg gerne gøre mest rigtigt, også rent bogføringsmæssigt, så der kan holdes øje med dette. Jeg havde forestillet mig at debitere B-skat (konto 62010) og så kreditere banken, hvorfra jeg jo overfører pengene til min egen private konto.

Jeg går ud fra du bruger Summa og konto 62010 er jo B-skat - men i alle fald - hvis den ligger i egenkapitalen så ville jeg nok lige omdøbe den til Privat hævning B-skat (normalt bare højreklikke på kontoen og omdøbe) for det er afgørende, at du er med på at det du hæver til din B-skat ikke er anderledes for virksomheden, end det du hæver til en ny cykel og rødvin.

Thomas Jespersen:
Men hvor MEGET skal jeg debitere og kreditere her, altså overføre? Hvordan kan jeg ud fra min årsopgørelse se opdelingen af hvor meget skat min A-skat udgør (inkl. AM bidrag for A-skatten), samt hvor meget skat min B-skat udgør (også inkl. AM bidrag).

Hvis du ikke har topskat - så for en gennemsnitskommune er det enkle svar 44 (45)% af dit netto overskud bliver til skat inkl am bidrag. Det vil være præcist nok for dig i 99% af alle fald, da dit fradrag jo bruges på din almindelige indkomst

Det andet svar kunne være, at du logger på skat.dk (en dag uden køSmile) og ser på dit forskudsskema. Der ser du hvor meget du skal betale i skat.

Så åbner du 211 (og hvis det ikke er den udvidede du ser, så brug rubrik 20 - det har samme effekt) - og indlægger dit forventede overskud. SÅ trykker du VIS KONSEKVENS og nu ser du din nye skat - og forskellen fra før, er skatten af virksomhedens overskud - og det er det du overfører fra firma til privatkonto for skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)