Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback ønskes: Nystartet site bekæmper tyveri i dit nabolag

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har kopiret pressemeddelsen, det er lidt hurtigere, så i får forståelse. Vil gerne have jeres kommentarer :-) http://bnstolen.com

Det nystartede website bnstolen.com introducerer et originalt koncept, som hjælper bestjålne brugere med at genfinde deres ejendele. Men det online fællesskab byder på mere end det. Du kan sågar tjene penge under titlen ’Dusørjæger’.

Vi har alle sammen prøvet det. Det at miste sin pung med alt indhold; kontanter, kørekort, kreditkort og NemID sker, desværre, alt for ofte i disse dage. Uanset om det drejer sig om dyre smykker, smartphones eller andre værdigenstande, er der ingen tvivl om, at man som offer for tyveri befinder sig i en ekstremt frustrerende situation. Oftest kan man intet gøre.

Netop den slags situationer var drivkraften, der satte skub i iværksætteren, da han udviklede projektet bnstolen hele vejen fra idé til virkelighed.

”Idéen er, at bygge et online fællesskab, som er forbundet med de sociale medier. På den måde kan bnstolen-brugere – venner, familie og naboer – samarbejde om, at fange tyven hurtigere.”

De fleste ville nok mene, at det er politiets opgave at fange kriminelle, dels på grund af de åbenlyse risici man ville løbe. Jeg spurgte ind til problemstillingen under et interview.

Interviewer: Når du siger, at venner, familie og naboer samles for at ’samarbejde om, at fange tyven’ så lyder det for mig som om, at bnstolen risikerer at sætte slut-brugeren i en potentielt farlig situation?

”Sådan er siden ikke konstrueret. bnstolen-fællesskabet er ikke en erstatning for det lokale politi, og slut-brugeren risikerer ikke en konfrontation med tyven.”

Interviewer: Så hvordan kommer det helt præcist til at foregå i praksis?

”Systemet er basalt bygget på typer brugere: Den første er for brugere, som vil melde en genstand stjålet. Den anden er for brugere, som har fundet en genstand, og gerne vil returnere den til dens rette ejermand. Den tredje type kalder vi ’Dusørjægere’ – eller ’Bounty Hunters’. Dusørjægere leder aktivt efter mistede eller stjålne genstande, og kan derved tjene dusør, altså findeløn, ved at tilbagelevere de eftersøgte genstande. ”

Et eksempel:

Når en bruger melder en genstand stjålet, sendes der automatisk besked videre til alle brugere og dusørjægere i det givne område via SMS og mail. Den geografiske placering hvor genstanden senest var set, gemmes, og vises på et detaljeret kort, så brugere og dusørjægere nemt kan danne sig et overblik over området. De kan også læse detaljer – f.eks. hvornår den blev meldt stjålet, hvordan genstanden ser ud, hvordan den blev stjålet og hvor stor findelønnen er.

Han forklarer at genstande, der er meldt stjålet også kan deles via de sociale netværk, og at systemet også kan gruppere brugere efter område.

Det vil sige, at hvis min cykel blev stjålet mens jeg er på arbejde, og jeg meldte den stjålet på bnstolen.com, ville jeg kunne modtage tip via SMS, hvis en anden bruger i nabolaget så noget mistænkeligt, eller måske endda hvem der gjorde det.

Disse funktioner gør bnstolen til et smart, nyskabende og lovende redskab i kampen mod tyveri. Ved at gøre brug af de sociale medier og den moderne ’always-on’-kultur, har bnstolen potentiale til at gøre det langt sværere at være tyv.

”Når noget bliver stjålet, venter man mindst en halv time - nogle gange meget mere – før politiet reagerer. På bnstolen.com får dine venner, familie og hele nabolaget besked lige med det samme!”
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)