Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms for sent

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har haft selvstændig virksomhed frem til efteråret 2012. Sidst jeg skulle opgive moms havde jeg af forskellige årsager ikke tid til at få det på plads, så jeg skrev bare 0,- for at slippe for bøder. 

Jeg skal nu lave moms, fra 2 halvår 2012 kan jeg så bare lægge moms fra 1. halvår med ind og vil Skat så være tilfreds med det?

Jeg har tidligere set en revisor der ændrede på regnskab og moms ,da han lavede årsregnskabet. Jeg tænker det her er lidt i samme stil ?

På forhånd tak for hjælpen. 

K.H. Anja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:26

Som udgangspunkt vil de naturligvis ikke det - moms skal angives i de korrekte perioder og kommer du nu f.eks. med en negativ moms tilbage fra 1 halvår og også andet halvår som jo skal være angivet - så skal du regne med ganske stor risiko for, at skat vil se dine ting ret nøje igennem

Revisor vil ofte ændre årsregnskab - og det kunne han jo har gjort da du vel lukkede ned i efteråret 2012 og der måske håndteret al moms for 2012 som han fandt bedst - men at komme efter fristen for 2012 og så ville rette tilbage, vil kunne skabe en vis opmærksomhed. Kan du så samtidigt påvise, at din 0 angivelse var bevidst forkert, så står du til bøder der vil være større end hvis du helt havde undladt at skrive

Du kan efteranmelde moms - sker via efteranmeldelsesblanket http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=83481&vId=0 mener jeg duer - men var jeg dig, tog jeg og betalte en revisor for at gå det igennem og råde dig, frem for at ryge ud i noget møj.

Uanset det er salgsmoms (hvor du jo har trukket kredit) eller købsmoms (hvor jeg tror de vil blive generelt interesserede i dit regnskab) skal du bestemt ha det løst - som nævnt via revisor er mit råd, men alternativt via skat selv¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49

Da du omtaler dit firma i datid formoder jeg at det er ophørt. I det tilfælde ville jeg bruge den blanket som Cookie henviste til.

Sørg for at få momsen angivet i de rigtige perioder - noget som SKAT ofte lægger megen vægt på. Hvis din virksomhed er ophørt og beløbene er minimale er risikoen for SKATs interesse minimal.

Hvis din virksomhed stadigvæk er igang - så ville jeg også bruge ovenstående fremgangsmåde. Der er ingen grund til at smide penge efter en revisor, hvis du selv kan få momstallene på plads .

Det er noget skidt at skrive 0 kr., hvis du skulle have afregnet moms. Da har du bevidst tiltaget dig en kassekredit. Omvendt mindre alvorligt hvis du skal have penge tilbage.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

Henrik Koudahl:
Hvis din virksomhed er ophørt og beløbene er minimale er risikoen for SKATs interesse minimal.
Enig - det er mere, hvis den er startet - har levet kort - og lukket i kvartal 3 OG der er indberettet 0 i moms - og nu pludseligt MÅSKE skal der penge retur i moms - Små beløb vil nok ikke vække megen interesse - men hvis der er købt en del med moms i kvartal 1 og 2 og ikke har været væsentlig salgsmoms - så kan skat nok tænke, at det måske ikke var så seriøs en drift OG ville se at virksomheden afsluttet og solgt evt. aktiver som der NU  pludseligt trækkes moms fra til - og afregnet salgs moms af det.

Jeg er blot nervøs for om trådstarter har overblikket - for dels skrives der 0 for 1. halvår grundet "travlhed" og NU skal der laves moms for 2. halvår står der.

Jeg tror trådstarter har kvartalsvis moms - OG andet halvår skulle så ikke være nu men senest ca 10/10 2012 for kvartal 3 og ca 11/2 2013 for kvartal 4 sidste år og ikke noget der skal laves NU som skrevet. Kvartal 3 er langt overskredet og 4 også overskredet og evt manglende moms første halvår bør nok indberettes per kvatal i efterindberetningen der skal rette nullet fra første halvår - vil jeg mene = kvartal 1 og kvartal 2 måske for sig.

Det med revisoren var derfor mere for at sikre, at momsen nu var korrekt - så der ikke efterangives helt forkert OG at virksomheden både moms og regnskabsmæssigt var korrekt lukket, for det kunne jeg frygte trådstarter ikke har 100% check på.

I alle fald - igang med blanketten og held og lykke med det

vh

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 17:38

Hej John og Henrik; tak for jeres svar. 

Det ser ud til at det ikke var det smarteste træk jeg har lavet i mit liv. Embarrassed

Firmaet har kørt en del år-. og havde indtægter i 1. ½år og ingen i 2. ½år, hvor jeg lukkede firmaet. (jeg afregner halvårligt)

Jeg skylder nok omkring 15-18K i moms. 

Ka jeg evt ikke bare skrive momsen på ved den sidste indberetning, når skat ser på hele året så passer pengene?

Igen tak for at I giver jer tid til at svare. 

-A

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50

OK du afregner halvårligt fordi du er registreret til at omsætte under 1 mio. Du har kørt i et år - med indtægter første halvår og ingen i andet halvår og du har 0 indberettet for  første halvår og skal nu indberettet for andet halvår 2012

Er forhåbentlig med så langt. Din frist for 2. halvår er så for idag. Jeg kan ikke sige hvad der sker (rettere om de opdager det) hvis du indberetter alle 15-18 k i moms nu - selv om det var første halvår. Bliver du opdaget for du nok problem for dels har du jo lånt penge af moms i et halvt år uden rente, og dels 0 angivet og så "snydt" ved at angive forkert for andet halvår

Jeg ville bestemt efterindberette på den blanket jeg gav og her kommer med ingen - http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=83481&vId=0 for første halvår - og så et 0 for andet halvår - eller hvad det helt konkret er du skal indberette for det

Du skal være opmærksom på at dit selskab jo skal skatteafsluttes korrekt - har du ex købt til med moms i 2012, kan du ikke bare overtage den privat uden videre, men skal købe dem ud af selskabet og de skal ind som et hvert andet salg (ikke under hvad du kunne få til trediemand) og der skal salgsmoms på - som så skal indberettes i andet halvårs indberetningen.

Derefter har du et færdigt regnskab der viser dit resultat til skat samlet for 2012

god vind med det - run it by the book - der er altid risiko for at de kommer tilbage og det kan give en masse bøvl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med John!

Afslut det på en pæn måde. Det giver den bedste nattesøvn.

Du skal være opmærksom på at periodiseringen af din moms eksempelvis også har betydning for evt. renteberegning mv. Derfor er det ikke ligemeget hvornår momsen angives.

Det er nemt i travlheden "bare" at 0-angive, men du skal passe på med hovedløst bare at gøre dette - specielt hvis der skal afregnes moms til SKAT. Momslovgivningen er en af de lovgivninger i Danmark, hvor der virkelig kan sanktioneres straf, hvis du forsætligt snyder. Forsæt er svært at komme udenom når momssystemet er bygget op, således at du skal angive selv om du ikke har noget at angive.

/Henrik

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 14:22

Kære Henrik og John 

Tak for hjælpen, jeg har udfyldt ændrings blanketten og håber på mild straf..!

I skal have mange tak for jeres tid og råd. 

VH Anja

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)