Hej
De spørgsmål, som du stiller her, indeholder flere aspekter og deraf også flere svar.
Vi har tænkt på, at selskabet først skal stiftes i en enkeltmandsvirksomhed, hvor man så kan lade kapitalen stå, indtil vi kan udbetale fornuftige penge til os selv.
I en opstartsfase kan det være en god idé at begynde med et enkeltmandsfirma, men dette er ikke muligt med 2 indehavere, hvorfor dette nødvendigvis må være som interessentskat (I/S) eller alternativt som et selskab med begrænset ansvar (Smba), hvilket dog afhænger af de risici med videre, som vil være forbundet med virksomheden.
Det tilrådes her at søge kompetent rådgivning hos enten en advokat eller revisor, således alle parametre kan indgå i beslutningsfasen.
Nu står jeg så med tanken om, at vi skal da også have skiftet 2 Holding selskaber, hvori vi fordeler xx antal procent af virksomhedens værdi til os hver, men hvornår kan dette betale sig?
Idéen med 2 holdingselskaber er rimelig fornuftig, når virksomheden i selskabsform genererer et passende stort overskud og fri likviditet, således holdingselskaberne løbende kan modtage et rimeligt afkast i form af skattefrie udbytter fra datterselskabet. Dette vil derfor formentlig ikke være aktuelt lige med det samme.
Så vidt, som jeg har forstået, så skal man have lavet selve enkeltmandsvirksomheden om til et A/S. Altså, man skal have smidt kapitalen på 80.000. Derefter så kan man vel egentlig oprette de 2 holding selskaber eller hvad?
Det er korrekt, at såvel en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S kan omdannes til et selskab, enten et A/S eller et ApS, hvilket kan ske ved en kontant overdragelse, hvor eventuelle skattemæssige fortjenester vil udløse beskatning. Det vil også være muligt at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse af enten enkeltmandsvirksomheden eller interessentskabet, hvilket bevirker, at den skattemæssige fortjeneste ikke udløser beskatning ved omdannelsen, men derimod udskydes til det tidspunkt, hvor selskabet enten sælges eller ophører. En skattefri virksomhedsomdannelse kan ikke foretages fra et Smba.
Til stiftelsen af et ApS kræves en indskudskapital på min. kr. 80.000, dog er det også muligt at stifte ét holdingselskab og ét datterselskab på den samme kapital, ialt kr. 80.000.
Når dette bliver aktuelt, vil jeg stærkt anbefale kompetent rådgivning fra enten en advokat eller revisor.
eg har forstået pointen i, at et holdingselskab kræver flere regnskaber, bankkonti og, at det kan give skattefordele osv. osv. Men jeg har ikke fået fat i, hvornår det egentlig kan betale sig at stifte selskabet og om det koster noget at stifte et holding?
Et holdingselskab kræver reelt kun et årsregnskab og evt. en bankkonto. Skattefordelen for holdingselskaber er, at dette kan modtage udbytte fra datterselskaber uden afregning af udbytteskat, hvilket vil være en fordel i forbindelse med sikring af selskabernes kapital og ikke mindst ved senere investeringer m.v..
Som nævnt tidligere er der ikke nogen særlig grund til stiftelse af holdingselskaber så længe, at der reelt ikke realiseres et væsentligt overskud i driftsselskabet/datterselskaber samt ikke mindst et likviditetsoverskud, således de udlodne udbytter også kan afregnes.
Stiftelse af et holdingselskab eller et anpartsselskab koster fra ca. kr. 2.000 excl. moms og mere, hvor prisen følgelig afhænger af, hvor megen rådgivning m.v. der skal ydes i forbindelse med stiftelsen. Hertil skal tillægges afgift til Erhvervsstyrelsen, som pt. udgør kr. 670 for en selskabsstiftelse.
Tonny