Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal mine freelancere indberette skat?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

jeg har et par studerende der arbejder freelance for mig. Betalingen foregår på den måde at de sender en faktura til mig med cpr nr og hele skidtet. De er ikke moms registeret, men hvordan foregår det med skat? Skal de selv indberette noget eller sker der automatisk når jeg betaler deres faktura? 

håber der er nogen der kan hjælpe 

hilsen

Rasmus 

Tilmeldt 3. Jan 13
Skrevet kl. 17:05

det skal lige nævnes at jeg de fleste er 18 år og altså har frikort så de skal vel ikke betale skat eller hvad? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24

Jeg forstår det som at du betaler freelancere som ikke har CVR via et honorar. Det er med andre ord ikke momsede regninger du får, men betaling for freelance arbejde udført for din virksomhed af en privat person

DU skal indberette det du betaler til skat f.eks via skat.dk E-indkomst som du kan være tilmeldt som erhverv - og det er en meget klar pligt, som du vil kunne komme til at hænge på skat og bod ved at undlade - så ind på e-indkomst og indberet - som bidragspligtig B-indkomst - gruppe 05 hedder den - som freelancer - og hurtigt (du kan også tilmelde dig danløn og køre det som en honorarløn overførsel der - så sker alle indberetninger - det koster 15 kr per overførsel - E-indkomst og deres letløn er gratis. Begge indberetninger skal du som arbejdsgiver bare bruge deres CPR som du jo har

Ind og få det korrekt med det samme så du ikke får bøvl se evt her: http://www.tax.dk/lv-2012-1/lva/A_I_1_1_2_1.htm 

Dine freelancere skal så selv kontrollere at det er korrekt på deres årsopgørelse (at det du har opgivet stemmer) + bør tage det de evt venter at tjene med på deres forskud - 

Hvis det er inden for deres frikort bliver der ikke opkrævet skat MEN AM bidraget vil de altid få lov at betale (bruttoskat)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 13
Skrevet kl. 17:31

tusind tak for svar cookie

Så mine freelancere skal egentligt ikke gøre noget selv hvis jeg bare har styr på processen? De kan ikke risikerer at få et brev fra skat sidst på året hvor der står de har betalt for lidt? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36

du skal tage din del = indberetningen - men de skal også selv hvis de vil sikre sig at de betaler skatten løbende (am bidrag bliver det vel kun for dem som du beskriver det) logge ind - gå i deres forskudsopgørelse, og skrive det de venter at få i honorar for 2013 fra dig i rubrik 12

Hvis de ikke ved hvor meget - kan de ændre tallet i rubrik 12 lige så tit de vil, til det de nu tror det måtte blive senere på året - de logger bare på skat.dk som person med nemID og så ind i det punkt der tydeligt hedder forskudsopgørelsen - og ændrer rubik 12 - de kan trykke VIS KONSEKVENS og så regner den med det samme skatten ud - de kan ændre igen - og først når de trykker GODKEND - så er det ændret og HVIS de skal af med noget i skat (AM Bidrag) så får de en giro på det og betaler under året.

vh

Tilmeldt 3. Jan 13
Skrevet kl. 17:45

super.. jeg har nemlig også lovet at undersøge sagen for et par af mine freelancer fordi de ikke helt vidste om de skulle gøre noget. Sker der noget hvis de ikke ændre i deres forskrudsopgørelse? Det de tjener bliver vel stadigvæk registeret når jeg betaler fakturaen. kan de i teorien ikke bare "håbe på" at det beløb de kommer til at tjene ikke overskrider deres frikort? og hvis det så gør bliver skatten vel bare trukket automatisk inden pengene er på deres konto eller hvad? :)

tak for din tid! betyder meget 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51

Der sker ikke noget hvis det ikke er store beløb. Normalt SKAL man jo forskudsregistrere. Når du betaler via honorar så bliver der IKKE trukket nogen skat fra dem - Du indberetter og så får de en giro sammen med årsopgørelsen - for den skat de skulle ha betalt i 2013 + en mindre strafrente.

De vil altid uanset frikort skulle betale AM bidrag = 8% så har de frikort kan de jo lægge 10% til side, så har de pengene når skatten falder sammen med årsopgørelsen for 2013 en gang lidt inde i 2014 - men de kan som nævnt også bare forskudsopgive det og så vil de få girokortet med det samme og kan klare skatten uden den lille strafrente -

Skat blander sig ikke - du opgiver det til dem i e-indkomst og betaler jo derefter hele fakturaen til dine freelancere - som selv skal betale skatten (via forskud - eller den opkrævning de får lidt inde i 2014 på basis af dine indberetninger

vh

Tilmeldt 30. Jun 12
Indlæg ialt: 120
Fra  Tekstforfatter Skrevet kl. 17:58
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Følger lige med her! 

Tilmeldt 3. Jan 13
Skrevet kl. 18:01

har lige et sidste spørgsmål.. de skal ikke angive nogle steder at de har et frikort vel? det bliver vel selv medregnet ikk? ellers tror jeg at jeg har fat i det nu. tak cookie! kender et par freelancere der bliver glade for din viden

rasmus 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

jo deres frikort bliver helt automatisk medregnet. De skal bare vide, at uanset frikort så skal man af med bruttoskat (am bidrag) på 8% - men jo deres frikort bliver med garanti automatisk medtaget hos skat - og de kan bruge forskudsopgørelsen når de er logget ind som regnemaskine. De kan taste test beløb ind i rubrik 12 og så trykke VIS KONSEKVENS - og med det samme se, hvad skete der nu, hvad bliver min skat nu - og de kan logge ud igen helt uden at trykke godkend og så har de ikke ændret spor, og synes de det ser godt ud, kan de bare trykke GODKEND - og de kan rette det op flere gange under året hvis de kan se de tjener mere end de først troede

god vind med det

vh

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)