Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal mine freelancere indberette skat?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

super! 

tak for din tid 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09

Rasmus80:
super!  tak for din tid 
Selv super, at du sørger for at få det korrekt for dig og dine freelancereSmile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:25

Jeg tillader mig lige at spørge om noget som også har relevans for mig.

Hvorfor skal de betale strafrente, de angiver vel i 2014 hvad de har tjent i 2013, og betaler til den tid skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30

Lucky Charm:
Hvorfor skal de betale strafrente, de angiver vel i 2014 hvad de har tjent i 2013, og betaler til den tid skat?

Det er jo fordi vi har kildeskat herhjemme og SKAL forskudsregistrere. Undlader man det ja så betaler man ikke den skat man skal til tiden - her for 2013 - og det ville jo dels give folk en rentefordel - dels give skat en risiko, så den indtægt man har i 2013 SKAL man ha betalt skat af under 2013

Kildeskat helt enkelt - skal betales samme år man tjener pengene. Taler vi større beløb kan man få bod for ikke at ha forskudsopgjort, og ikke bare strafrente når man venter til årsopgørelsen

Jeg mindes du spurgte om samme i anden tråd - men den er altså god nok Big Smile (og det kan også ha været en anden) se også her f.eks. http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/6/3/forskudsregistrering 

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 18:58

Lucky Charm:

Det er jo fordi vi har kildeskat herhjemme og SKAL forskudsregistrere. Undlader man det ja så betaler man ikke den skat man skal til tiden - her for 2013 - og det ville jo dels give folk en rentefordel - dels give skat en risiko, så den indtægt man har i 2013 SKAL man ha betalt skat af under 2013

Kildeskat helt enkelt - skal betales samme år man tjener pengene. Taler vi større beløb kan man få bod for ikke at ha forskudsopgjort, og ikke bare strafrente når man venter til årsopgørelsen

Jeg mindes du spurgte om samme i anden tråd - men den er altså god nok Big Smile (og det kan også ha været en anden) se også her f.eks. http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/6/3/forskudsregistrering 

vh

Ok, ja jeg har spurgt om forskudsregistrering vs. selvangivelse før, men når du siger kildeskat, mener du så A-skat? Jeg har en lignende situation hvor jeg snart skal betale honorar til en freelancer uden CVR nummer, men det er dog B-indtægt for hans vedkommende da han har fuldtidsarbejde ved siden af. 

Vil han også blive opkrævet for strafrente i 2014 hvis han selvangiver? Jeg vil dog fortælle ham at han bør forskudsregistrere det han kommer til at tjene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

Lucky Charm:

kildeskat, mener du så A-skat? Jeg har en lignende situation hvor jeg snart skal betale honorar til en freelancer uden CVR nummer, men det er dog B-indtægt for hans vedkommende da han har fuldtidsarbejde ved siden af. 

Vil han også blive opkrævet for strafrente i 2014 hvis han selvangiver? Jeg vil dog fortælle ham at han bør forskudsregistrere det han kommer til at tjene.

Kildeskat både A og B skat. Al skat man udskyder til året efter man har tjent pengene giver strafrente.

Så JEP din B skatte honorarmodtager - skal DU indberette som Bidragspligt B indkomst som i E-indkomst hedder gruppe 05 (eller i letløn eller mod lidt betaling i Danløn - og han forskudsregistrer det - og får så B skatte opkrævninger - 10 stk over året

(minus juni og december - helt enkelt de to måneder som tidligere hed fandens fødselsdag hvad den 11. angik, fordi det var den måned alle skulle af med den halvårlige termin til huset - der fredede skat så en Big Smile)

Forskudsregistrerer man først midt i året - så bliver det bare fordelt på 5 rater - og man KAN også vente til hen mod slutningen, gerne lidt inde i oktober - og så får man kun 1 rate med det hele til betaling - men dog til tiden. For de fleste er det rart at være med med skatten og ikke blive overrasket året efter - og man kan ændre lige så meget man vil og lige så ofte man vil, også til noget mindre end det man oprindeligt troede

god vind med arbejdet - der er noget rart ved at kunne lønne - det er med til at holde hjulene igang i samfundet - stort som småt.

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:04

Cookie:

Lucky Charm:

kildeskat, mener du så A-skat? Jeg har en lignende situation hvor jeg snart skal betale honorar til en freelancer uden CVR nummer, men det er dog B-indtægt for hans vedkommende da han har fuldtidsarbejde ved siden af. 

Kildeskat både A og B skat. Al skat man udskyder til året efter man har tjent pengene giver strafrente.

Så JEP din B skatte honorarmodtager - skal DU indberette som Bidragspligt B indkomst som i E-indkomst hedder gruppe 05 (eller i letløn eller mod lidt betaling i Danløn - og han forskudsregistrer det - og får så B skatte opkrævninger - 10 stk over året

(minus juni og december - helt enkelt de to måneder som tidligere hed fandens fødselsdag hvad den 11. angik, fordi det var den måned alle skulle af med den halvårlige termin til huset - der fredede skat så en Big Smile)

Forskudsregistrerer man først midt i året - så bliver det bare fordelt på 5 rater - og man KAN også vente til hen mod slutningen, gerne lidt inde i oktober - og så får man kun 1 rate med det hele til betaling - men dog til tiden. For de fleste er det rart at være med med skatten og ikke blive overrasket året efter - og man kan ændre lige så meget man vil og lige så ofte man vil, også til noget mindre end det man oprindeligt troede

god vind med arbejdet - der er noget rart ved at kunne lønne - det er med til at holde hjulene igang i samfundet - stort som småt.

vh

Ok, jeg erindrer bare ikke at have betalt strafrente nogensinde. Og jeg har altid bare angivet det jeg har tjent i det forgangne år, når min udvidet selvangivelse har været tilgængelig, altid til tiden. Men det kan være at jeg har overset det, og det har aldrig været beløb af større størrelse, det har altid været angivet som B-indkomst.

Det er jo lige før det er lettere at ansætte sig selv og udbetale løn til sig selv, hvis det ikke havde været fordi man slipper for at betale AM bidrag når man er selvstændig. :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15

Lucky Charm:
Ok, jeg erindrer bare ikke at have betalt strafrente nogensinde. Og jeg har altid bare angivet det jeg har tjent i det forgangne år, når min udvidet selvangivelse har været tilgængelig, altid til tiden. Men det kan være at jeg har overset det, og det har aldrig været beløb af større størrelse, det har altid været angivet som B-indkomst.

ja det har du garanteret bare overset - hvis det er mindre beløb, så vil det ofte bare blive lagt oven i skatten - til året efter, så manglende skat for 2012 lægges oven i 2014 (da de jo ikke kan nå det til 2013 som er klart) men inkl. strafrente - og større beløb opkræves

Lucky Charm:
Det er jo lige før det er lettere at ansætte sig selv og udbetale løn til sig selv, hvis det ikke havde været fordi man slipper for at betale AM bidrag når man er selvstændig. :) 

den ved jeg ikke helt om jeg er med på - am bidrag kommer man af med som selvstændig af nettoresultatet altså - bruttoindkomsten minus udgifterne = nettoindkomst som man skal betaler AM bidrag af . læs evt her om at det er helt uden betydning om det er lønmodtager eller indtægt som selvstændig i forhold til am bidrag http://www.startvaekst.dk/skatteregnskabet Hvis du kører VSO så betaler du kun 25% virksomhedsskat - men alt du hæver også der - giver AM bidrag

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:17

Og forresten, Cookie. Nu nævner du at man også kan ændre forskudsopgørelsen senere på året også flere gange.

Vil det sige at min freelancer, som skal arbejde for mig i marts, april og maj, kan ændre sin forskudsopgørelse til juni, og angive det beløb han har tjent ved mig i de 3 mdr.?

Beløbet han kommer til at tjene kendes ikke endnu, og er afhængigt af hans arbejdsindsats, men til juni vil han jo vide hvad han har tjent ved mig, og derved kan han ændre forskudsopgørelsen med det eksakte tal han har tjent, og så betale skatten med det samme. Det lader jo til at være en rigtig god løsning.

Lad os fx. sige han tjener 20.000,- og han skal betale 10.000,- i skat, er der virkelig en grund til at skulle fordele dette beløb fra juni hen til december? Kan han ikke bare betale det hele på én gang? Evt. betale det første girokort gennem netbank, og så bare angive hele skatten og betale den på én gang og dermed se bort fra de efterfølgende girokort, eller lave en 0-betaling.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39

Lucky Charm:
Vil det sige at min freelancer, som skal arbejde for mig i marts, april og maj, kan ændre sin forskudsopgørelse til juni, og angive det beløb han har tjent ved mig i de 3 mdr.?

det kan han helt uden problem - lige tit og ofte han vil - og han kan korrigere det igen i slutningen af oktober når han mener at ha alt med

Jeg ved faktisk ikke om han kan betale alt i rate 1 - jeg ville bestemt tro det - men normalt lægger man det over PBS så det automatbetales

Han kan angive det 20/10 og så får han kun ET opkrævningskort til november

Jeg kan lige lægge til, at hvis han har andet arbejde og har et fradrag, så får han slet ikke i første omgang nogen opkrævning, for skatten han skal betale af sin B indkomst, den hentes først ved at hans fradrag (som måske benyttes af hans faste arbejdsgiver) sættes ned - og derved hentes skatten ind via hans normale indkomst

vh

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)