Jeg har en butik i et butikscenter og har været her i ca to år. Centret er det seneste år blevet meget tomt, da lejerne flytter pga forskellige årsager. Dette har indvirket i at vi nu har et ganske tomt center, med en markant mindre kundestrøm end for et år siden. Det ser heller ikke ud til at det er lokaler der sådan lige bliver lejet ud og det kan, trods mange forskellige aktiviteter, efterhånden tydeligt ses på min omsætning/indtjening. Mit problem er, at jeg er bundet til dette lokale frem til 2018, da lejemålet er uopsigeligt i denne periode. JA det var hamrende dumt at skrive under på en sådan kontrakt, men gjort er gjort og jeg kan desværre ikke lave om på det. Mit spørgsmål er: Har i nogen ide om hvordan jeg kan komme ud af denne kontrakt, så jeg kan finde et mere passende lokale, med mere kundetrafik? Kan jeg sælge butikken til min kæreste og at hun så skal forhandle en ny kontrakt med udlejer? Kan jegvlave en ny kontrakt, hvis jeg omdanner denne enkeltmands-virksomhed til et ApS? Eller er der andre muligheder? Som det ser ud nu, er centret "tomt" om et år... Det skal siges at jeg er en "enkeltmands-forretning og dermed ikke et selskab, så en "frivillig" konkurs er slet ikke en mulighed. |
Du bør tage en snak med din udlejer om han leverer den ydelse, som var forudsætningen for din oprindelige lejefastsættelse. Med ydelse mener jeg et (næsten) fuldt udlejet butikscenter med den deraf følgende kundetrafik.
Målet er at danne grundlag for en påstand om at udlejer misligholder sine forpligtelser, hvilket så kan danne basis for en opsigelse af kontrakten eller nedsættelse af lejen.
Du har brug for en advokat som rådgiver i den process.
Boombastic:Kan jeg sælge butikken til min kæreste og at hun så skal forhandle en ny kontrakt med udlejer?
Du sælger med de rettighedder og forpligtelser du selv har - så nej - og det gælder også hvis du sælger til et ApS
Michael