Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU-moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Smile

det stå på homepage i skat

Indberetning og betaling af momsen

Du betaler momsen ved at indberette momsbeløbet på momsangivelsen i rubrikken "Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande)". Beløbet bliver så lagt til det samlede beløb, du skal betale. Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms.

jeg forstå ikke, hvad de mener med sættningen: Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms.

normalt - er det menig, når jeg køber varer i DK?

eller

vil det siger at jeg kan det gøre på den måde, at købsmomsen bliver størrer?

resten er klar og har jeg også gjort.....

i regnskab har jeg nu på konto" Erhvervelsesmoms (EU)" en beløb - skal den ikke væk efter momsindberettning?

jeg forstiller mig, at jeg skal den fratrække fra købsmoms - ikke?

det vil siger købsmoms/erhverlesmoms (EU) - ikke?

tak for hjælpen og undskyld fejler i skrift og sprog   Sila

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46

EU erhvervelsesmoms er for køb du har i EU og som er momsfrit. Du bogfører det som EU erhvervelsesmoms OG samme beløb som købsmoms, så de er ren statistik der ikke betyder moms betaling. Samtidigt skriver du det samlede køb i rubik A ved momsangivelsen. Havde det være en ydelse du havde købt i EU ville det gå op EU ydelsesmoms på samme måde

Når du har angivet moms bør du 0 stille dine momskonti som her angivet http://anettesand.dk/2007/bogf%C3%B8ring-af-momsafregningen/ 

og nej det har intet med dansk moms at gøre - den øvelse med at ha momsen på begge side ved Eu moms f.eks.

KØB AF VARER FRA EU:

DK VIRKSOMHED SKAL OPGIVE SIT CVR NUMMER OG SÆLGER
SKAL SÅ UNDLADE AT TILLÆGGE MOMS
25% Erhvervelsesmoms - Figurerer både under salgs og købsmoms og er neutral for virksomheden
Bogføres som EU erhvervelsesmoms henholdsvis varer og ydelser under salgsmoms og helt samme tal bogføres under købsmoms. Dermed ingen anden effekt for virksomheden, ren statistik

I rubrik A i momsangivelsen angives værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande  -

Varer angives i rubrik A, køb af varer fra EU

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03

tak Cookie Smile

jeg forstå det sådan:

1. skat er ikke glæde når jeg købe vare fra EU-udland og derfor vil de gerne at jeg betale fra momsfri EU-varebeløb 25% til skat (som straf)

2. jeg skal ha' en konto erhvervelsesmoms (2300) under salgmomskonto (2200)

3. eksempel

jeg køber fra en firma i østrig vare til 100.- kr - har angivet min cvr-nr til firma i østrig og betale derfor ingen moms med DK-kort

så bogfører jeg:  Indkøb EU-vare-konto (4010) / bank (1020)

og

fakturaens beløb ganger jeg med 25% og bogfører den som EU-moms: 25 kr  erhvervelsesmoms (2300) / konto købsmoms (1170)

er det rigtig?

tak 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

Sila:
1. skat er ikke glæde når jeg købe vare
Jeg bruger bare citatet til at vise, at selv om det er OK ikke at skrive dansk, så er det meste af det du skrive volapyk desværre.. Jeg kan godt se du prøver at henvise til specifkke konti, og en del ser korrekt ud, men 

Ja der er ikke moms fra EU og du skal bogføre det helt som jeg viste i det første svar. Jeg forstår det kan være besvær med sprog men tør ikke svare anderledes og svaret er 100% dækket i mit første svar så bare følg det. Jeg TROR du faktisk beskriver det som forstået, men er langt fra sikker

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:51

tak Cookie for din venlig indlæg Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13

den blog "momsangivelse og 0 stilling af momskonti" er godt skrevet og nu er alt klar - tak for det - Cookie 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42

herligt at høre tak - man er altid lidt usikker på, om man får skrevet det enkelt nok - og samtidigt dækkende, så godt det virkede for dig i alle fald. 

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)