|
hej Indberetning og betaling af momsenDu betaler momsen ved at indberette momsbeløbet på momsangivelsen i rubrikken "Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande)". Beløbet bliver så lagt til det samlede beløb, du skal betale. Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms. jeg forstå ikke, hvad de mener med sættningen: Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms. normalt - er det menig, når jeg køber varer i DK? eller vil det siger at jeg kan det gøre på den måde, at købsmomsen bliver størrer? resten er klar og har jeg også gjort..... i regnskab har jeg nu på konto" Erhvervelsesmoms (EU)" en beløb - skal den ikke væk efter momsindberettning? jeg forstiller mig, at jeg skal den fratrække fra købsmoms - ikke? det vil siger købsmoms/erhverlesmoms (EU) - ikke? tak for hjælpen og undskyld fejler i skrift og sprog Sila |
EU erhvervelsesmoms er for køb du har i EU og som er momsfrit. Du bogfører det som EU erhvervelsesmoms OG samme beløb som købsmoms, så de er ren statistik der ikke betyder moms betaling. Samtidigt skriver du det samlede køb i rubik A ved momsangivelsen. Havde det være en ydelse du havde købt i EU ville det gå op EU ydelsesmoms på samme måde
Når du har angivet moms bør du 0 stille dine momskonti som her angivet http://anettesand.dk/2007/bogf%C3%B8ring-af-momsafregningen/
og nej det har intet med dansk moms at gøre - den øvelse med at ha momsen på begge side ved Eu moms f.eks.
| KØB AF VARER FRA EU: DK VIRKSOMHED SKAL OPGIVE SIT CVR NUMMER OG SÆLGER SKAL SÅ UNDLADE AT TILLÆGGE MOMS |
25% | Erhvervelsesmoms - Figurerer både under salgs og købsmoms og er neutral for virksomheden | Bogføres som EU erhvervelsesmoms henholdsvis varer og ydelser under salgsmoms og helt samme tal bogføres under købsmoms. Dermed ingen anden effekt for virksomheden, ren statistik |
I rubrik A i momsangivelsen angives værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande - Varer angives i rubrik A, køb af varer fra EU |
Bliv gratis medlem