Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig indkomst beregning

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Virksomhedsskatteordningen (VSO) er en beskatningsmodel, som har til formål at udjævne virksomhedens indkomst fra de gode år til de mindre gode år, hvor man får muligheden for at opspare et overskud i virksomheden (Indkomst til virksomhedsbeskatning) med en acontoskat på 25%.

Dette opsparede overskud kan senere anvendes, hvis eks. man får et indkomstår, hvor overskuddet ikke er så stort, hvorefter man kan hæve af det opsparede overskud, som herefter indgår i den personlige indkomst. Ved skatteberegningen bliver man ved slutskatten godskrevet den tidligere indbetalte acontoskat på 25% og betaler derfor kun differencen i skat.

Virksomhedsskatteordningen er optimal at anvende:

• Hvis overskud af virksomhed overstiger grænsen for topskat
  • Hvis der er større renteomkostninger i virksomheden
  • Herudover i forbindelse med eks. SU grænsebeløb

Det giver ikke nogen fordel at opspare overskud, hvis den personlige indkomst ikke overstiger grænsen for topskat, idet der ikke vil være nogen skattebesparelse udover en udskydning af den samlede skat.

I værste tilfælde risikerer man over en årrække at opspare så stort et overskud, at der ved ophør af virksomheden og beskatning af det opsparede overskud, at dette skal beskattes med topskat, uagtet virksomheden aldrig har givet et overskud i denne størrelsesorden.

Hvis interesserede ønsker flere informationer om Virksomhedsskatteordningens forskellige begreber, så er det et link i min signatur med en beskrivelse.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30

Tonny Skov Pedersen:

Hej Tonny,

er det en misforståelse hvis jeg mener, at det også kan bruges som en udskydelse af skattebetalingen?

Stig

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49

Fint indlæg Tonny.

Det understreger at lige vigtigt som det er at planlægge brug af VSO - lige så vigtigt er det at planlægge afviklingen af ordningen.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:01

accountman:

Tonny Skov Pedersen:

Hej Tonny,

er det en misforståelse hvis jeg mener, at det også kan bruges som en udskydelse af skattebetalingen?

Stig

Hej Stig

Nej, det er netop muligt at udskyde en del af skattebetalingen, især ved topskat der er fordelen.

Fælden er som omtalt, når det opsparede overskud skal beskattes. Jeg har set eksempel på, at en selvstændig har opsparet kr. 200.000 og beslutter at blive lønmodtager med en årsløn på kr. 350.000 samtidig med virksomhedens ophør.

Her manglede vedkommende så en skattekyndig til at forklare, hvordan og hvorledes dette kunne gøres uden for mange "skrammer". Resultat = stort set topskat af hele det opsparede overskud, som herefter resulterede i ekstra skat på 15% af kr. 200.000, ialt kr. 30.000, som kunne være undgået.

Virksomhedsskatteordningen kræver et vist kendskab til reglerne og ikke mindst en fornuftig skatteplanlægning.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:05

Henrik Koudahl:

Fint indlæg Tonny.

Det understreger at lige vigtigt som det er at planlægge brug af VSO - lige så vigtigt er det at planlægge afviklingen af ordningen.

/Henrik

Hej Henrik

TakkerEmbarrassed

Det er desværre en problemstilling de færreste har styr på, når de bliver rådgivet om Virksomhedsskatteordningen. Det er jo også besnærende med en skatteprocent på 25, men konsekvenserne kan blive uoverskuelige.

Jeg deltager derfor meget gerne i debatter, hvor netop dette emne er på dagsordenen, da jeg opfatter afviklingen af VSO som helt centralt punkt.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09

Tonny Skov Pedersen:
Fælden er som omtalt, når det opsparede overskud skal beskattes. Jeg har set eksempel på, at en selvstændig har opsparet kr. 200.000 og beslutter at blive lønmodtager med en årsløn på kr. 350.000 samtidig med virksomhedens ophør.

Bare for at sikre man, at jeg forstår dig korrekt, det er vel kun et problem, hvis den selvstændige på et tidligere tidspunkt har kunnet hæve overskuddet uden at betale topskat.

Stig

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:13

accountman:

Tonny Skov Pedersen:

Bare for at sikre man, at jeg forstår dig korrekt, det er vel kun et problem, hvis den selvstændige på et tidligere tidspunkt har kunnet hæve overskuddet uden at betale topskat.

Stig

Ja, det er helt korrekt - Omdrejningspunktet er netop grænsen for topskat.

Derfor er det også altid udgangspunktet, at de indkomstår hvor overskuddet ikke udløser topskat, så hæver man af det opsparede overskud indtil grænsen for topskat, uanset om beløbet er hævet eller ej. Herved sikres det netop, at skatten optimeres for de enkelte indkomstår.

Tonny

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 23:56

Hej Tonny

Tak for et rigtigt godt indlæg !

Jeg undre mig dog lidt over at du slet ikke nævner noget om fordelen hvis man vil bruge overskuddet på at investere ?
Umiddelbart bruger man jo så forhåbentligt sit overskud til at generere vækst i sin virksomhed.

Da den investering jeg gerne vil gøre koster mere end det første regnskabsårs overskud må jeg derfor vente til andet års overskud
er i hus også derfor er topskat fordelen ikke lige det første jeg får glæde af.

Jeg er ikke helt med på begrebet med at udskyde skattebetalingen - hvis man investere sine penge i "maskiner" havner overskuddet vel
som egenkapital ind til det er afskrevet eller ? Man udskyder vel kun skattebetalingen hvis man planlægger at hæve af overskuddet til privatforbrug?

For lige at forstå det rigtig med f.eks, SU eksemplet. En SU modtager som har egen virksomhed ønsker ikke at hæve mere af sit overskud end grænsen for hvor det kan få indflydelse på hans SU udbetaling. Ingen har vel lyst til at betale SU tilbage det er det I mener med en fordel ved VSO?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02

Ja - hvis du køber aktiver der koster mere end straksafskrivningsgrænsen så vil alt ud over 25% (og i år 25% af det forhøjede 115% grundlag) blive aktiveret men jo være til at nedbringe overskud over årene så der ligger også i mine øjne en fordel

Ja SU er netop som du skriver. Jeg har vovet at samle lidt op fra debatten -  også fra tidligere notater om VSO HER I MIN BLOG Altid lidt vovet med alle de eksperter vi har her Smile men vo intet vover - det samler bare lidt op, og er som alt andet derinde ment som lidt let læsning om sagen og som altid, er det bygget af egne notater og mange gange sandeligt også af oplysinger herindefra - hvad jeg jo kan sige tak for Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:16

Hej igen

Jeg undre mig dog lidt over at du slet ikke nævner noget om fordelen hvis man vil bruge overskuddet på at investere ?
Umiddelbart bruger man jo så forhåbentligt sit overskud til at generere vækst i sin virksomhed.

Det er korrekt, at man anvender sit overskud til sikring/konsolidering af virksomheden, herunder investeringer m.v.. Imidlertid vil dette overskud i enkeltmandsvirksomhed blive beskattet incl. Am-bidrag fra ca. 45-46% og opefter. Der gives så en skattekredit/udskydning af beskatningen, når overskuddet ikke udtages til privat, men beholdes i virksomheden.

Den udskudte skattebetaling (den skal afregnes på et senere tidspunkt) kan så anvendes til investeringer, som enten er fuldt fradragsberettigede eller som afskrives over en årrække.

Der er dog ikke anden fordel i denne model end en ren likviditetsforskydning, som følgelig kan være en udmærket begrundelse.

IT outsourcing:
eg er ikke helt med på begrebet med at udskyde skattebetalingen - hvis man investere sine penge i "maskiner" havner overskuddet vel som egenkapital ind til det er afskrevet eller ? Man udskyder vel kun skattebetalingen hvis man planlægger at hæve af overskuddet til privatforbrug?

Det er korrekt, at dit overskud vil blive mindre, hvis du investerer i aktiver, som er fuldt fradragsberettigede. Imidlertid bliver det mere teknisk, hvis der et tale om "maskiner", som skal afskrives, idet der herved vil blive et større overskud i det enkelte indkomstår.

Det er korrekt, at der først bliver tale om en beskatning af det opsparede overskud, når og hvis de private hævninger overtiger årets overskud.

IT outsourcing:
For lige at forstå det rigtig med f.eks, SU eksemplet. En SU modtager som har egen virksomhed ønsker ikke at hæve mere af sit overskud end grænsen for hvor det kan få indflydelse på hans SU udbetaling. Ingen har vel lyst til at betale SU tilbage det er det I mener med en fordel ved VSO?

Ja, lige præcis formålet, idet det virksomhedsoverskud som betegnes som "Indkomst til virksomhedsbeskatning" ikke indgår i beregningen af den indkomst, hvorunder SU-ydelserne skal vurderes i forhold til grænsen for den personlige indkomst.

Tonny

PS. Jeg vil derfor også anbefale dig, at du får foretaget nogle beregninger af konsekvenserne ved at anvende Virksomhedsskatteordningen contra almindelig beskatning m.v., således du får det bedste udgangspunkt for din endelige beslutning.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)