Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig indkomst beregning

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er det man kalder 50/50 selvstændig. Jeg har et lønmodtager job og så har jeg en konsulent virksomhed (enkeltmandsvirksomhed.
Jeg har desuden 3 børn i børnehave alderen. Min kone har gået hjemme men vil gerne færdiggøre et studie og så ud og arbejde.

Jeg skal have besluttet om jeg "tør" at investere i noget software til min konsulent virksomhed og da vi stort set har kunne leve af mit lønmodtagerjob i 2012 har jeg ikke hævet nogen særlig stor løn i min konsulent virksomhed. Min konsulent virksomhed har derfor et overskud stående som jeg så kan bruge til investeringen. Jeg har dog nogle spørgsmål omkring dette:

1. Hvis jeg lader pengene stå i min konsulent virksomhed (på virksomheds kontoen) Er det da korrekt at jeg bliver beskattet med 25% af overskuddet og hvis jeg hæver dem privat bliver jeg beskattet som lønmodtager ?

2. Jeg har netop forhånds opgivet min indkomst som lønmodtager til kommunen da de skal beregne hvor meget vi skal betale
for 3 daginstittutionspladser nu hvor min kone skal tage noget uddannelse. Betalingen for daginstitutioner er afhængig af vores samlede indkomst. Men hvis jeg lader overskuddet i min konsulentvirksomhed stå på min virksomhedskonto skal overskuddet så medregnes i min personlige indkomst - sker det evt. automatisk eller skal jeg selv lægge overskuddet oveni selvom det ikke bliver hævet til privat forbrug ?

3.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06

1. Hvis jeg lader pengene stå i min konsulent virksomhed (på virksomheds kontoen) Er det da korrekt at jeg bliver beskattet med 25% af overskuddet og hvis jeg hæver dem privat bliver jeg beskattet som lønmodtager ?

Nej, med mindre du har kørt det hele under VSO og regnskabsfører som sådan (google VSO) eller se her 

Uden VSO betaler du personlig skat af dit overskud for 2012

IT outsourcing:
Jeg har netop forhånds opgivet min indkomst som lønmodtager til kommunen da de skal beregne hvor meget vi skal betale
for 3 daginstittutionspladser nu hvor min kone skal tage noget uddannelse. Betalingen for daginstitutioner er afhængig af vores samlede indkomst. Men hvis jeg lader overskuddet i min konsulentvirksomhed stå på min virksomhedskonto skal overskuddet så medregnes i min personlige indkomst - sker det evt. automatisk eller skal jeg selv lægge overskuddet oveni selvom det ikke bliver hævet til privat forbrug ?

Ganske meget samme svar. Uden VSO så er dit overskud personlig indkomst som så må skulle opgives til dem - men du kan høre dem, om VSO vil betyde at firmaet ikke regnes med - og også se hvad der kommer af andre svar herinde, for hvem ved om kommunen får forstået og får svaret korrekt

Udgangspunktet er som du kan se oppe mit link i det understregede her, at du betaler skat af overskuddet og dette også generelt ligger til grund for ex SU modregning og andet - uanset hvad du hæver, så VSO kan skulle overvejes, men det forudsætter til en vis grad, at du har kørt regnskabet så det er muligt og du skal nok ha en revisor eller økonomi kyndig til at se det igennem og hjælpe med selvangivelsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Thisted
Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:10

Hejsa

Uden at ville hænges op på det mener jeg absolut det er sådan at du som enkeltsmandsvirksomhed skal opgive og bliver beskattet som lønmodtager af det overskud du måtte have lavet i din virksomhed årligt - dit overskud i virksomheden har ikke noget at gøre med dit indestående på din bankkto. - men er jo nettotallet mellem indtægter og de udgifter du kan fratrække i din virksomhed.

Mht. den med de 25% så tror jeg der du har hørt lidt om det at lave en virksomhedsordning i forhold til skat - denne gør netop at man kun betaler 25% i skat af indestående på en bankkto. og først bliver fuldt beskattet i det øjeblik du trækker pengene ud som løn til dig selv og dermed får returneret de 25% allerede betalte skattekroner. - Det er en speciel ordning man skal anmode skat om og den kræver lidt mere af dit regnskab, læs mere på skat.dk

Måske nogen kan byde bedre ind, men ihvertfald er det sådanne jeg har opfattet reglerne Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12

Den er som god nok Maikens, men bland slet ikke bankkontoen ind, det er KUN overskud vi taler om, og det kan stå i kontanter eller varer eller i banken og man kan ha hævet privat osv så bankkontoen har intet med det at gøre

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Skrevet kl. 19:58

Hej Cookie

Tak for svaret - Da det er første regnskabs år har jeg endnu ikke taget stilling til VSO men det lyder da som om det vil være det eneste rigtige idet jeg ikke stod og manglede penge til privatforbrug i 2012.

Rigtig fin indlæg du har skrevet om emnet i øvrigt !

Jeg kan jo i princippet godt sammenligne det lidt med situationen med SU hvor de kan komme i klemme hvis de tjener for meget og at man har en vis fordel hvis man lader det stå i virksomheden.

Men hvordan "vælger" jeg den ordning eller hvordan gør jeg Skat opmærksom på at det er det jeg vælger - er det først ved indlevering af selvangivelsen til sommer eller kan/skal man gøre det før ?

I mit tilfælde vil jeg gerne allrede nu være sikker på at det opgiver jeg har tjent i 2012 er rigtigt, så jeg ikke risikere at skulle betale noget tilbage senere.
Jeg kan tilføje at jeg har holdt alle konsulent firmaets ind og udbetalinger på en seperart konto og har kun hævet et mindre beløb til privatforbrug som jeg har talt med til min lønmodtager indkomst som jeg har informeret kommunen om for året 2012 og hvor jeg også skal opgive hvad jeg forventer for året 2013.

Eksempelvis hvis jeg tjener 300.000 som lønmodtager og har et overskud i virksomheden på 200.000 men kun hæver 30.000 i løn så er min samlede indkomst 330.000 kr som person beskattes og så er der 170.000 der bliver stående i virksomheden til investeringer hvoraf jeg skal betale 25% i skat. Er det VSO korrekt forstået ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05

IT outsourcing:
Men hvordan "vælger" jeg den ordning eller hvordan gør jeg Skat opmærksom på at det er det jeg vælger - er det først ved indlevering af selvangivelsen til sommer eller kan/skal man gøre det før ?

Det gør du når du skal lave årsopgørelse - men det bliver lidt besværligt hvis ikke du under året har haft helt separat økonomi og for år 1 vil jeg absolut anbefale dig at tage fat i en revisor

Det er muligt det svarer til SU og VSO men jeg ved intet om hvorvidt VSO kommer i spil ved beregning af f.eks. rabat for børn i daginstitution som jeg lige husker det vist var, det må din kommune svare på.

Det virker rigtigt forstået som princip, men som nævnt er der klare krav til regnskabet for at være VSO, så betalt en revisor eller øknomimand for at sætte dig igang

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Skrevet kl. 20:08

Hej Maikens

Mange tak for din forklaring. Du skriver man skal anmode SKAT om at bruge ordningen - det har jeg ikke lige kunnet finde noget om på deres hjemmeside og som du kan se er det også mit spørgsmål til Cookie hvordan det kommer istand. Jeg tror jeg skal bruge VSO for jeg vil gerne "spare" penge op i virksomheden til investeringer i software og evt. nogle udviklings projekter.

Jeg har lidt svært ved at få øje på en grund til ikke at anvende VSO jeg mener det giver vel ikke nogen menig at hæve penge fra virksomheden man ikke har brug for privat ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16

du vælger det på årsopgørelsen og dit regnskab skal være ført så du kan redegøre for det i VSO og det er så måske grunden til ikke altid at anvende VSO - det koster lidt/noget i administration

generelt bruges det mest hvis man vil undgå topskat eller for ikke at overskride ex su grænser men der er mange andre årsager

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Skrevet kl. 20:34

Hej igen Cookie - hvad mener du nærmere forklaret med seperart økonomi ?

M.h.t. mit konsulent firma er det ikke blandet sammen med min privat økonomi - Der er en konto hver for sig og du har helt ret i at der skal en revisor til at lave det i praksis. Jeg vil bare gerne lige kende reglerne m.h.t. Skat og beregning af den personlige indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38

ingen sammenblanding mellem firmaøkonomi og privat for vso - Google løs der er masser om vso på nettet

søg: Regler for VSO - og du vil ha masser af læsestof

vh

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)