Når jeg er kunde til et eller andet. det være sig SEo, linkbuilding, tekster eller hvad som helst andet. Så opfatter jeg dem jeg skal købe hos som 'den professionelle part'. Derfor undre det mig meget, at de stort set allesammen spørger 'hvad er dit budget' som det absolut første. Når jeg sælger til mine kunder, så prøver jeg først at finde ud af, hvad kundens behov er. Derefter kommer jeg med et tilbud på, hvad den varer skal koste hos mig. Er denne pris så for høj, ja så må vi jo prøve at finde ud af hvad det er kunden kan undvære, så vi kan nå noget kunden er tilfreds med, noget jeg kan stå inde for at levere, og til en pris kunden kan og vil betale. Hvorfor er det ikke sådan når man snakker immaterielle varer? - Det er vel stadig den professionelle part der skal sætte sig in i, hvad der skal til for at levere 'det rigtige', det kan man vel ikke forvente kunden ved. |
Der kan være mange grunde til spørgsmålet om hvad dit budget er. Indenfor markedsføring, som SEO jo også er, arbejder man jo typisk med budgetter. Hvis du f.eks har 20.000,- så vil man jo lave en analyse på hvad du kan få for de penge.
Det er spildt arbejde at lave en keyword analyse og konkurrence analyse, på et keyword som vil koste i omegnen af 20.000,- at opnå placeringer på, hvis du kun har et markedsføringsbudget på 2.000,-.
Der ligger jo en del forarbejde og analyse bagved SEO og der er ikke to opgaver som er ens, derfor er det svært at stikke priser ud, uden på forhånd at kende dit budget.
Jeg sammenligner det med at gå til tandlægen, en tandlæge kan ikke fortælle en patient hvad det vil koste i telefonen, tandlægen er nødt til at undersøge patienten først. Har patienten en tand der er flækket, vil patienten så kunne vælge imellem flere behandlinger af denne, f.eks kan den rives ud, den kan måske repareres med plastik, eller patienten kan få en stifttand. Men allerførst, skal tandlægen undersøge patienten. Heldigvis, er SEO dog ikke så smertefuldt