Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad bør man have klar, før man kontakter en investor?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal til at have produceret en unik og innovativ designet knivserie (køkkenknive)

Det beløb jeg skal bruge ligger mellem 50 og 100.000 kr. (fleksibelt, da jeg bare nedskalerer antallet af knive der skal produceres efter det beløb jeg får stillet til rådighed) Det skal være dyre knive, og der skal ikke produceres så forfærdeligt mange i første omgang, jeg skal lige mærke hvordan efterspørgslen er før jeg sætter de helt store sejl i gang, ikke at jeg ikke tror på idéen men jeg har respekt for at det er en anden persons penge jeg har at gøre med, og man kan jo i bund og grund aldrig forudsige om der er salg i ens idé/design.

Det som jeg så lige vil høre, er: Hvilke oplysninger skal jeg have klar når jeg tager kontakt til en investor?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Har du selv penge, du reelt kan smide i dit projekt. Hvis du har og ikke gør det, så vil det give en anelse om, at du ikke tror nok på idéen. Så har du 10.000, som du vil bruge på en ferie til sommer, så er det et kæmpe minus.

2) Forretningsplan:

- Målgruppe/segmentering og markedsføring: Hvem henvender du dig til - og hvordan?

- Produktmix: Hvilke produkter vil du have i dit sortiment - hvor vil du få dem produceret?

- Distribution: Hvordan vil du sælge produkterne? Webshop, fysisk butik? Direkte salg til forbrugerne eller salg til detailhandler (B2B/B2C)?

- Arbejdskraft: Har du brug for medarbejdere for at realisere din idé?

- Budget: Hvad koster det at starte virksomheden op, og hvordan kan du konservativt forestille dig, at det vil gå virksomheden 1. år, 2. år, 3. år? Herunder breakeven analyse.

3) Hvad kan du give investoren til gengæld for kapitalen, hvordan vil du sikre hans/hendes investering, således at der opnås en gevinst? Osv. osv.

Det er, hvad jeg minimum ville kræve at vide. Med forbehold for at jeg har glemt noget andet vigtigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:23

Tusinde tak skal du have Mikkel!

Ved du noget om, om der er en kotume indenfor hvad investorer plejer at få ud af at stille kapital til rådighed?

- Er der er en ordinær økonomisk procentsats?

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:01

Når det er en virksomhed i idéfasen, er det svært at lave en værdiansættelse, fordi virksomheden reelt ikke er andet værd, end der er investeret i den. Så hvis han skyder 100.000 ind, og det er alt, hvad der er i virksomheden, så har han i princippet krav på 100% af aktierne.

Jeg er udmærket klar over, at det ikke er sådan, det vil fungere, og jeg tror da også, at mange investorer kan nøjes med mindre, hvis idéen og forretningsplanen er lige i skabet.

Men søger du en investering på 100.000, og du ikke selv skyder noget ind, så kan jeg ikke se, hvordan du skal komme ud med vildt meget ejerandel.

- Et bud kan være 50/50, 60/40. Ellers kunne man forsøge med at give ham 20%, og derudover royalties på 6,5% indtil han har fået de 100.000 ind igen, og derefter skal den så enten falde eller helt bortfalde. Det ville klart være at foretrække, hvis den bortfalder. I det hele taget er jeg personligt modstander af royalties, da det bare dræner pengene i virksomhedens kasse, og dermed er der mindre likviditet til den daglige drift.

Du må simpelthen bare være opfindsom og håbe på, at du finder den rigtige investor. Og ellers er det bare med at knokle på, og se om du kan skaffe noget kapital selv, og eventuelt komme i gang for et endnu mindre beløb end først antaget ;)

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis det kun er 100.000 så burde de fleste kunne finde dem helt selv. F.eks: sælg din bil/cykel/mc eller optag lån i denne. Få et banklån, evt. en kassekredit og maks den ud (bare undgå hurtiglån til ågerrenter!), tag lån i hus/lejlighed, lån småbeløb af venner/bekendte/familie (f.eks. 5000 her og 5000 der), sælg sofaen/SLR'et/fladskærmen osv. 

Når du så har skrabet de 100.000 sammen og brugt dem og man kan se der faktisk er gang i salget og du har fundet nogle distributionskanaler osv. så går du først der til en investor, men så beder du om 1.000.000 eller mere mod f.eks. 50% andel. Det faktum at du selv har skrabet startkapital sammen vil være en stor faktor medvirkende til at investor siger ja.

Tror det er de færeste investorer der investerer i rene ideer.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55

Jeg må også indrømme, at jeg som investor aldrig ville investere i en idé uden at iværksætter er bundet på hænder og fødder, og har alle incitamenter for at bruge nat og dag på sit projekt. Når det er sagt, så er min opfattelse, at investeringer stadig sker uden det er tilfældet. Men hvis du vil forbedre dine chancer for en investering, så er det klart vejen frem.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)