Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskifte for aps firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg har fået et tilbud om at købe et firma som sælger kampudstyr på nettet. Det er et aps firma. Hvad er der af regler for ejerskifte i et aps firma?

Kan man " bare" overtage eller skal man stadig lægge de 80.000 kr som man skulle hvis man opstartede et nyt aps firma?

Personen der sælger skal vel trække sine 80.000 kr ud af selskabet når han videresælger til os?
Hvis han skal det er der jo ikke flere penge tilbage i firmaet og vil man så ikke betragte det som værende gået konkurs?

Håber i kan gøre mig lidt klogere

Kimo
Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:20

Hej

Uden at være meget klog på området; Du køber selskabet ved at erhverve anparterne i selskabet ved at købe disse af sælger til en aftalt kurs. Kursen afhænger af hvad firmaet har af lager, goodwill, kontant beholdning, driftsmidler og selvfølgelig eventuel gæld. Når du har erhvervet anparterne er selskabet med alt det det indeholder dit og sælger skal ikke trække noget ud af selskabet. Hvis sælger forlanger f.eks 80.000 kr for anparterne og selskabet evt. har 80.000 stående i banken er disse stadigt selskabet og dermed "dine". Du skal dog være meget opmærksom på at der ikke er skjult gæld eller andre lig i lasten på selskabet, for det hjælper ikke at der er 80.000 i kassen, hvis der samtidigt er en forfælden gælde på 200.000 der pludseligt kommer frem.

Håber du kan bruge dette svar, men der kommer garanteret nogen som er meget klogere end mig der kan hjælpe dig med yderligere uddybelse af emnet.

Med vnelig hilsen

Søren

Tilmeldt 21. Feb 13
Skrevet kl. 10:50
Hej Søren
Tak for svar.
Sagen er den at sælger i sin tid lagde de 80.000 kr i selskabet men at de er blevet brugt da firmaet ikke har kørt som det skulle.

Jeg var bare meget i tvivl om at når der ikke er den sikkerhed på 80.000 kr om man kunne køre videre men det lyder det jo heldigvis som om man sagtens kan.

Vi har nemlig fået et godt tilbud om at købe det til en god pris men hvis vi skulle lægge 80.000 kr oveni købsprisen var det tilbud ikke så godt alligevel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søren har svaret fint nok, vil bare uddybe. Det du beskriver er et aps med formentlig 0 eller negativ egenkapital. Da et ApS som udgangspunkt skal ha 80.000 kr i aps kapital, ja så vil du skulle genskabe den ret hurtigt. Allerede ved 62.500 og ned, skal ledelsen agere, og det skal stå i årsberetnigner og kører man videre risikerer man at kreditorer kan hævde at man har givet pokker i kapitalberedskabet og bare købt videre og skabt videre gæld, og så kan man som ejer/leder pludseligt miste beskyttelsen fra aps og blive personligt ansvarlig

Jeg synes derfor som udgangspunkt at det er dumt at købe et selskab med negativ egenkapital hvis ikke man er indstillet på at genskabe den, og ja så vil det koste dig 80.000 kr somehow.

Du skal også være meget omhyggelig med at alle skeletter er ude af skabet - hvad er der af kreditorer - inkl. banken som måske allerede banker på og som bliver aktiverede af et ejerskifte måske - er skat og moms betalt til tiden og alt muligt andet, som kan lure i hjørnerne af et ApS.

JEG ville købe de aktiver du har behov for og eventuelt de aktiver/dimser/lager du har behov for, til en lav pris fra aps'et og enten stifte nyt aps selv, eller, hvis du ikke mener der er stor risiko (og det tyder det gamle resultat på at der er) køre det som personlig virksomhed.

Husk lige, at hvis du betaler 1 kr for at overtage en gæld, så skal goodwill være ganske meget værd, ellers er den 1 kr meget dyr at betale - også selv om det er i et aps med beskyttelse. Du må ikke give 1 kr for et forgældet ApS uden virkeligt at tro du kan vende skuden hurtigt.

læs evt her om aps hvor du også kan se mere om det med at der skal være ApS kapital tilstede, ikke bare ved årsregnskabet, men løbende:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/aps-og-aps-med-holding-grundlag-og.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07

Selve købet foregår ved at du overtager anparterne til en aftalt pris men det har skattekonsekvens for sælger som vil kunne få tab i aktieindkomst - og fremover også for dig - det er smart at lade en økonomimand eller sågar revisor helst - lige gennemløbe det og råde

Ejerskiftet noteres i ejerbogen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 13
Skrevet kl. 11:13
Hej John
Det som du beskriver er lige præcis det som har bekymret mig en hel del.

Jeg tror jeg vil følge op på dit råd og kontakte en økonomi mand som kan se det hele igennem før jeg foretager mig noget.

Tak for et godt og uddybende svar.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)