Jeg har fået et tilbud om at købe et firma som sælger kampudstyr på nettet. Det er et aps firma. Hvad er der af regler for ejerskifte i et aps firma? Kan man " bare" overtage eller skal man stadig lægge de 80.000 kr som man skulle hvis man opstartede et nyt aps firma? Personen der sælger skal vel trække sine 80.000 kr ud af selskabet når han videresælger til os? Hvis han skal det er der jo ikke flere penge tilbage i firmaet og vil man så ikke betragte det som værende gået konkurs? Håber i kan gøre mig lidt klogere Kimo |
Hej
Uden at være meget klog på området; Du køber selskabet ved at erhverve anparterne i selskabet ved at købe disse af sælger til en aftalt kurs. Kursen afhænger af hvad firmaet har af lager, goodwill, kontant beholdning, driftsmidler og selvfølgelig eventuel gæld. Når du har erhvervet anparterne er selskabet med alt det det indeholder dit og sælger skal ikke trække noget ud af selskabet. Hvis sælger forlanger f.eks 80.000 kr for anparterne og selskabet evt. har 80.000 stående i banken er disse stadigt selskabet og dermed "dine". Du skal dog være meget opmærksom på at der ikke er skjult gæld eller andre lig i lasten på selskabet, for det hjælper ikke at der er 80.000 i kassen, hvis der samtidigt er en forfælden gælde på 200.000 der pludseligt kommer frem.
Håber du kan bruge dette svar, men der kommer garanteret nogen som er meget klogere end mig der kan hjælpe dig med yderligere uddybelse af emnet.
Med vnelig hilsen
Søren