Hej alle Amino brugere Jeg har brug for jeres ekspertise inden for virksomhedsopstart. Jeg har kigget længe på hvad et "holding" selskab er osv. Men kan I ikke hjælpe mig med at uddybe lidt mere om det? Hvordan opstarter man et holding firma? Hvad indebære det at opstarte sådan et? Koster det noget at oprette et holding firma? Og et sidste spørgsmål, koster CVR noget når man skal opstarte firma generelt samt skal der afgives et beløb til opstart af holding firma til SKAT? Mvh Hans Peter Poulsen |
Helt basalt kan du har noget ud af at læse tråden om at starte virksomhed - fremgangsmåde og moms går meget på personlig virksomhed men dækker også dine spørgsmål: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html
Det ville ha lettet hvis man kendte dit formål med at stifte et holding men:
Holding er overordnet et selskab der ejer et andet selskab, ofte rettigheder og generelt finansielt kontrollerende. Normalt er holding ikke driftselskab og af samme grund normalt ikke momsregistreret, men det er ikke et krav.
Det mest almindelige er et ApS Holding som ejer et driftselskab som er momsregistreret (eller senere flere driftselskaber) For at stifte et ApS kræves en indskudskapital som er din og som svarer til at ha penge i aktier, du kan sælge dem eller du kan få dem igen hvis du lukker.
Man kan også bruge egne værdier som ApS kapital ved stiftelsen. Det hedder apportindskud og her skal værdien bekræftes af en revisor, der med sin bekræftelse påtager sig et ansvar, hvis det siden viser sig, at det ikke var 80.000 værd. En stiftelse som apportindskud er derfor kompliceret og koster mere, alene grundet revisors ansvarspåtagelse.
Vil du ha et holding selskab, så kan du stadigt nøjes med EN gang 80.000 kr - for så har du 80.000 kr kapital i drifts aps og et holding som ejer drifts ApS og derved har samme 80.000 kr i kapital. Du kan ku ha ET drifts ApS for disse 80.000 kr inkl. holding.
Stiftelsen KAN man lave selv på virk.dk men grundet den låste konto og udarbejdelse af vedtægter (standard) og ejerbog m-m- bruger de fleste en advokat eller revisor, og det vil koste et sted mellem 1.500 til 4.000 kr typisk. Det kan gennemføres på få dage
vh John