Kan du egentlig sige noget om hvordan du oplever at det har udviklet sig til "det her" de seneste par år?
Generelt tror jeg der er flere nye iværksættere, specielt blandt helt unge - idag i forhold til for 10 år siden. Det skaber givet flere der hurtigt føler sig som eksperter.
Det hænger lidt sammen med, at tidligere var man flaskedreng eller havde noget om eftermiddagen hos købmanden eller Føtex, men nu har mange ret stort computerkendskab og nært forhold til den, ofte via spil, og så gider man ikke ha nogen over sig
Samtidigt man kan læse om andre unger der laver affiliate, webshops og andet, som kan styres hjemmefra, startes uden stor kapital, og med det samme give momsfradrag for den ønskede computer.
Det er lidt som når Danmark har succes i ishockey, så spiller langt flere ishockey - det breder sig med den slags.
Jeg opfatter det ikke som noget negativt, snarere tværtimod. Der er selvsagt negative effekter, når folk ind i mellem kaster sig ud fra 10 meter vippen uden at kunne svømme. Jeg har slået til lyd for gratis iværksætterkurser om skat og moms og pligterne til regnskab - finansieret af det offentlige (tænk hvad der laves af arbejdsløse-kurser) - bare 3 aftener a 3 timer eller en hel søndag - uden eksamenskrav, men krav om fuld deltagelse - som bilag der skulle med ved alle CVR ansøgninger.
For en god del nye går det ikke. De kører det over nogle år og får så bøvl med moms og skat, og/eller synes det giver alt for lidt, men for nogle, og her kommer det helt positive - lykkes det. De lukker måske den lille shop MEN har fået mod på andet og mere som selvstændige. De går måske ud i det "pulveriserende" erhvervsliv først, men vender så tilbage til det selvstændige iværksætter liv.
Jeg tror på, at de mange "eksperter" idag vil betyder flere iværksættere frem over. Eneste anke er, at så voldsomt mange af disse, er så utroligt fokuserede på at sælge her i landet, og sælge noget vi skal købe i Kina basalt set, og det hjælper ikke fedt på os som land og vores evne til at varetage generel velfærd. BARE NOGEN FLERE TURDE UDVIKLE SIG MOD EKSPORT
vh