Vær ung, og hav lave faste udgifter
- Lev på en sten, indtil virksomheden genererer overskud
Jeg er helt enig. Alt for mange har lidt for meget fokus på at få alt med fra starten - en dyr shop - macbook - ipad - iphone - og mulighed for at hæve til løn - i stedet for fokus på få omkostninger og opbygning af forretningen.
Det er så bare sådan, at en der er to andre typer iværksættere (mindst
)
1
De som faktisk bliver det lidt af nød. Arbejdsløshed og dagpenge er ved at slippe op - og så må viser man initiativ og vil starte noget selv - og i samme gruppe: - Gider ikke studere, kan ikke lide at nogen bestemmer over mig, vil gerne arbejde hjemmefra.
Løsningen er klar: Jeg starter noget selv. Gruppen er ofte ude over den første start og har et klart behov for at hente i alle fald 10.000 kr. ud hver måned, og har samtidigt sjældent selv en øre på kistebunden til starten. DE har det svært, og det kan der ikke ændres ved desværre.
2
De som er i arbejde, med noget de føler de lige så godt kunne lave som selvstændige, eller i alle fald har inspiration til at ville blive selvstændige. De er også ofte i en situation hvor de skal hente penge hver måned, ofte ganske mange, men de har den fordel, at de kan forfølge drømmen ved at leve på en sten, i måske 2 år, bygge virksomhedskapital op, og få startet noget seriøst ud fra det. De skal oftest bare virkeligt sikre, at familien står last og brast.
-------------------------------
Den tid, hvor man kunne rent bankfinansiere nye virksomheder er slut, og selv store ældre virksomheder må ofte stille lager, bygninger og andet i pant til banken, moderselskaber garanterer for datterselskaber osv - Nye kan opgiver tanken om at finansiere virksomheden med u-sikret bankkredit i 99,786% af alle fald (ca)
vh