Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uddannelses ydelse vs virksomhedordningen -Mangler evt. revisor hjælp eller andre kyndige personer indenfor området!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Først vil jeg lige forklare min egen personlige situation, pt er jeg på dagpenge, men mister dem her i næste måned og skal (ned) på den såkaldte uddannelses ydelse (regeringen har indført for udfaldstruet mellem 1jan -31jun 2013). Til sommer (august) starter jeg min uddannelse og skal igang med med og modtage SU.

-Mit problem starter her, jeg er igang af opstart af webshop, og sitet er ved og være klar til lancering, og i det hele taget er jeg ved og være klar til og åbne virksomheden, min virksomhed kommer til og blive en enkeltmandsvirksomhed, og efter et møde med skat(og jeg forklaret kommende SU til sommer) rådede damen mig til og vælge virksomhedsordningen.

-Nu og her så længe jeg er på dagpenge kan jeg jo bare registrere mine timer jeg bruger på virksomheden og skrive dem på dagpenge kortet, og de bliver trukket fra, problemet kommer i de måneder mellem dagpenge og su, hvor jeg skal modtage uddannelses ydelse, har undersøgt at det ERtilladt og drive selvstændig virksomhed på den ydelse, men først og fremmest er jeg forvirret over at den måde de modreger ydelsen kontra hvad jeg tjener, hvor det hverken virker til og være taget højde for afgifter, told, varekød osv.

-Min overvejelse går på og om det evt. kunne være en mulighed med virksomhedsordningen og lade pengene stå de måneder og vente til jeg får SU også evt. trække overskud ud?

Produktet er rimlig sæson betonet så derfor vil jeg meget gerne skyde gang i projektet ASAP, håber og hører fra 1 eller flere, og vil gerne uddybe nærmere både her og ved PM, hvis nogen kender et sted eller nogen jeg kan opsøge for og få billig rådgivning omkring min situation er jeg også meget interresseret i og høre :)

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

Det blir lidt et skud i tågen (som så ofteSmile) men jeg udgår fra at du skriver:

Ideen med VSO er, at man fører regnskab, og her skriver noget der er svært at forstå:

Kriegeren:
den måde de modreger ydelsen kontra hvad jeg tjener, hvor det hverken virker til og være taget højde for afgifter, told, varekøb osv.

I en virksomhed, uanset VSO eller ej, arbejder man kun med overskud skattemæssigt. Alle indtægter minus alle udgifter du taler om og flere til

Dit overskud er din skattepligtige indtægt. I VSO kan du så lade VÆRE med at hæve - og det støder så mod det du skriver med:

Kriegeren:
Min overvejelse går på og om det evt. kunne være en mulighed med virksomhedsordningen og lade pengene stå de måneder og vente til jeg får SU og så evt. trække overskud ud?

I SU vil det du hæver bliver modregnet men det du ikke hæver vil ikke blive modregnet hvis du kører VSO. Det vil så blive i firmaet og blive beskattet med 25% virksomhedsskat - og de 25% vil blive modregnet når du en gang hæver noget til dig selv - modregnet i din personlige skat.

Jeg ved ikke om den ydelse du nu er på frem til SU giver dig mulighed for at drive virksomhed under VSO uden modregning. I alle fald 

HVIS det er OK, og det kan de fortælle dig - så er det løsningen, men du skal nok ha revisorhjælp til at sætte dig igang med det og til årsregnskabet.

Uanset hvad, dine udgifter ved at drive selskab bliver altid modregnet dine indtægter inden man tænker skat. Se evt også her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Ned og hør dem en gang mere om SU hvor du INTET hæver vil betyde modregning i den nye ydelse eller ikke

vh 

Tilmeldt 12. Jan 13
Skrevet kl. 17:42

Nu blev jeg endnu mere forvirret(sikkert også fordi jeg ikke fik formuleret mig ordenligt)

"I SU vil det du hæver bliver modregnet men det du ikke hæver vil ikke blive modregnet hvis du kører VSO. Det vil så blive i firmaet og blive beskattet med 25% virksomhedsskat - og de 25% vil blive modregnet når du en gang hæver noget til dig selv - modregnet i din personlige skat"

Men hvad mener du med jeg vil blive modregnet i SU hvis jeg trækker penge ud igennem virksomhedsordningen? -Det er vel først når jeg rammer maks for hvad jeg må tjene samtidig være beretiget til SU? - Dvs. at hvis jeg tjener mere end de 80-90000(som jeg mener maks er) om året så lader jeg pengene stå, så jeg har mulighed for og trække dem ud et andet år, eller investere dem i virksomheden? -Det var det klarer indtryk jeg fik af virksomhedsordningen af damen jeg var til møde ved nede hos skat(men ret mig gerne hvis jeg har misforstået det fuldstændigt)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

Kriegeren:
Men hvad mener du med jeg vil blive modregnet i SU hvis jeg trækker penge ud igennem virksomhedsordningen? -Det er vel først når jeg rammer maks for hvad jeg må tjene samtidig være beretiget til SU? -

helt korrekt - du kan hæve op til SU grænsen som jeg heller ikke kan i hovedet, det jeg skriver er, at KUN det du hæver i VSO til dig selv regnes med i SU modregnigen (indberettes) men har du ikke andet som støder mod grænsen, ja så må du jo ha lige op til den fra din virksomhed

du har forstået skat - det var mere det du skrev med at omkostningerne ikke virkede til at blive modregnet - for det gør de

vh

Tilmeldt 12. Jan 13
Skrevet kl. 18:10

Det var godt så er jeg mere rolig, men ja jeg kan godt se nu jeg fik det forklaret og formuleret det meget dårligt :)

Altså som jeg læser reglerne som lyder. -"§ 11.En person, der under ordningen får ordinært arbejde, har ret til at fortsætte forløbet med særlig uddannelsesydelse, når arbejdet er ophørt. Perioden med særlig uddannelsesydelse, jf. § 18, stk. 1, forlænges ikke på grund af arbejde.

Stk. 2. En person, der har deltidsarbejde, kan modtage supplerende særlig uddannelsesydelse.

Stk. 3. Arbejdsindtægter og indtægter, der træder i stedet for arbejdsindtægter, trækkes fra i særlig uddannelsesydelse. Ved beregningen af fradraget ses der bort fra 15,23 kr. pr. udført arbejdstime. For personer, der ikke har fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v."

det er stk 3. jeg går udfra jeg hører under (omregningsfaktoren hedder 212 kr per time så vidt jeg har fundet ud af)

-Men det er så her jeg at jeg er i tvivl om jeg evt. kan lade være og hæve pengene og lade dem stå til jeg er ude af den såkaldte uddannelsesydelse, men tror du har ret jeg må op og snakke med dem igen..

når det er sagt kunne jeg vidst godt bruge noget henvisning til nogen rådgiver indenfor området og noget revisor hjælp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17

muligt du er i stk 3 - jeg googlede lidt, og læser man denne, så må man ikke ha selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse under uddannelsesydelse

http://ny.dana.dk/Din-situation/Ledig/Uddannelse/Uddannelsesydelse/Sider/default.aspx 

jeg synes lidt den virker som en forlængelse af dagpenge, og der må man ikke drive fuld time virksomhed men kan godt få tilladelse til bibeskæftigelse men i linket her står det for mig som en skærpelse, hvor selv bibeskæftigelse ikke er muligt?

Jep du må tale mere med dem så du er sikker på ikke at ødelægge noget for dig selv

Tilmeldt 12. Jan 13
Skrevet kl. 19:14

Tak for din hjælpsomhed og indputs Cookie :)

Lige præcis det der link du sendte det vedrøre uddannelses ydelse når man stadig er på dagpenge og vælger og benytte sig af tilbudet om 6 ugers selvvalgt uddannelse, den uddannelses ydelse jeg skal på er kontanthjælps lign. sats(10.500 cirka) og vedrører de mennesker som har gået ledig i så længe at dagpenge perioden er opbrugt(opfølgningen fra regerings akutpakke)

-Jeg har haft kontaktet både jobcentret og ydelses centret(dem på penge kassen) og de har sagt OK for og drive selvstændig virksomhed, derudover har jeg snakket med en fra arbejdstyrelsen og beskæftigelses ministeret, problemet er sådan set ikke rigtigt om jeg må, for det har jeg fået bekræftiget, - det er mere den måde de modregner hvad jeg får af indtægt ved min webshop på som er ugennemskueligt for mig, og virker som underskuds forretning da de modregner meget krone for krone og ikke tager hensyn til udgifter så som feks. vareindkøb, så det er den "hurtle" jeg skal have fundet en løsning på. f.eks. når man er på dagpenge angiver man hvor mange timer man har brugt på dagpenge kortet iløbet af måneden, også bliver man trukket i arbejdstimer, men det er ikke helt samme modregnings model de benytter når jeg pludselig skal have mine penge fra ydelsecentret og ikke længere akassen..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)