Hej Aminoer! Først vil jeg lige forklare min egen personlige situation, pt er jeg på dagpenge, men mister dem her i næste måned og skal (ned) på den såkaldte uddannelses ydelse (regeringen har indført for udfaldstruet mellem 1jan -31jun 2013). Til sommer (august) starter jeg min uddannelse og skal igang med med og modtage SU. -Mit problem starter her, jeg er igang af opstart af webshop, og sitet er ved og være klar til lancering, og i det hele taget er jeg ved og være klar til og åbne virksomheden, min virksomhed kommer til og blive en enkeltmandsvirksomhed, og efter et møde med skat(og jeg forklaret kommende SU til sommer) rådede damen mig til og vælge virksomhedsordningen. -Nu og her så længe jeg er på dagpenge kan jeg jo bare registrere mine timer jeg bruger på virksomheden og skrive dem på dagpenge kortet, og de bliver trukket fra, problemet kommer i de måneder mellem dagpenge og su, hvor jeg skal modtage uddannelses ydelse, har undersøgt at det ERtilladt og drive selvstændig virksomhed på den ydelse, men først og fremmest er jeg forvirret over at den måde de modreger ydelsen kontra hvad jeg tjener, hvor det hverken virker til og være taget højde for afgifter, told, varekød osv. -Min overvejelse går på og om det evt. kunne være en mulighed med virksomhedsordningen og lade pengene stå de måneder og vente til jeg får SU også evt. trække overskud ud? Produktet er rimlig sæson betonet så derfor vil jeg meget gerne skyde gang i projektet ASAP, håber og hører fra 1 eller flere, og vil gerne uddybe nærmere både her og ved PM, hvis nogen kender et sted eller nogen jeg kan opsøge for og få billig rådgivning omkring min situation er jeg også meget interresseret i og høre :) På forhånd tak |
Det blir lidt et skud i tågen (som så ofte) men jeg udgår fra at du skriver:
Ideen med VSO er, at man fører regnskab, og her skriver noget der er svært at forstå:
Kriegeren:den måde de modreger ydelsen kontra hvad jeg tjener, hvor det hverken virker til og være taget højde for afgifter, told, varekøb osv.
I en virksomhed, uanset VSO eller ej, arbejder man kun med overskud skattemæssigt. Alle indtægter minus alle udgifter du taler om og flere til
Dit overskud er din skattepligtige indtægt. I VSO kan du så lade VÆRE med at hæve - og det støder så mod det du skriver med:
Kriegeren:Min overvejelse går på og om det evt. kunne være en mulighed med virksomhedsordningen og lade pengene stå de måneder og vente til jeg får SU og så evt. trække overskud ud?
I SU vil det du hæver bliver modregnet men det du ikke hæver vil ikke blive modregnet hvis du kører VSO. Det vil så blive i firmaet og blive beskattet med 25% virksomhedsskat - og de 25% vil blive modregnet når du en gang hæver noget til dig selv - modregnet i din personlige skat.
Jeg ved ikke om den ydelse du nu er på frem til SU giver dig mulighed for at drive virksomhed under VSO uden modregning. I alle fald
HVIS det er OK, og det kan de fortælle dig - så er det løsningen, men du skal nok ha revisorhjælp til at sætte dig igang med det og til årsregnskabet.
Uanset hvad, dine udgifter ved at drive selskab bliver altid modregnet dine indtægter inden man tænker skat. Se evt også her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
Ned og hør dem en gang mere om SU hvor du INTET hæver vil betyde modregning i den nye ydelse eller ikke
vh