Nogle fakturerer løbende, dvs man som kunde modtager sin faktura forholdsvist hurtigt efter at opgaven er udført, andre fakturerer en gang om måneden. Nogle har 8 dages betalingsfrist, andre 14 eller noget helt andet, men det gør du som du synes passer dig bedst.
som nævnt før, du bestemmer, umiddelbart ville jeg som rengøringsfirma gøre det når arbejdet var udført hvis det var enkelt arbejder, og eller inden en måneds udgang, da mange trækker betalingen løbende måned + 30 dage og det betyder, at du, hvis du fakturer i begyndelsen af en måned, måske skal vente hele den måned og næste med, før du får penge ind
Jeg ved rengøring kan ha problemer med betaling en del gang, så specielt i begyndelsen, hold fristen kort og hold kunden i snor for at sikre pengene
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Som andre så fint har skrevet, så bestemmer du selv - du skal blot huske at det som regel er en go' idé at vente med at sende ud til arbejdet ER udført. ;)
Jeg selv plejer at sende mine fakturaer ud den sidste hverdag i måneden, men det er mest fordi så kan jeg gøre det på én gang, uden alt for meget administrativt bøvl. ;) Derudover har jeg altid 15 dages betalingsfrist.
Jeg vil nok også anbefale dig at holde en kort betalingsfrist hvis du er nystartet, dog er min erfaring at folk ikke overholder den betalingsfrist der givet. Men det kommer nok igen meget an på hvem man handler med.
dog er min erfaring at folk ikke overholder den betalingsfrist der givet
Really? Du må ha' opdraget dine kunder forkert. De eneste kunder, jeg har, der aldrig betaler til tiden er de offentlige instanser (kommuner). ;)
Jeg giver Søren ret her. Man kan godt opdrage sine kunder til at overholde fristerne. Flere af mine kunder var nogle skarn, de første gange jeg fakturerede dem. Jeg måtte ringe til dem flere gange, indtil de lærte at det var bedst bare at betale til tiden.
Når jeg ringer til dem, er jeg altid høflig og venlig. Jeg prøver så vidt muligt IKKE at ringe til bogholderiet, men i stedet den person jeg har aftalt opgaven med. Dem jeg har et rigtigt godt forhold til kan jeg joke lidt med, og f.eks. spørge om de har problemer med likviditeten eller "de fandens banker". Ellers påpeger jeg bare at jeg står og mangler de penge de skulle have betalt. Ofte får man så at vide at der lige var sket en fejl, eller andre kreative forklaringer. Efter et par gange, gider de ikke trække den hver gang, fordi de ved at du hænger i røret.
I øvrigt fakturerer jeg ad-hoc opgaver så snart de er leveret. Og derudover den 15. i hver måned (med 8 eller 14 dages betalingsfrist)