Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop - gode råd søges!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har så småt udviklet på en idé om en webshop sammen med en kammerat. Konceptet holder jeg for mig selv i første omgang, men er kommet til det punkt hvor jeg skal overveje hvad jeg gør med hensyn til webshop løsningen. Jeg er i syv sind, først og fremmest fordi jeg aldrig har haft en webshop før. Når jeg surfer lidt rundt og søger på webshop løsninger, så støder jeg på alt fra virksomheder hvor jeg kan købe det hele og det bare skulle køre, til andre der foreslår, at jeg benytter mig af en af de mange opensource løsninger hvor jeg selv kommer til at stå for mere af arbejdet. Jeg støder på alverdens forkortelse, navne og begreber i forbindelse med webshops og jeg synes det er let, at blive forvirret over.

Jeg har rimelig gode evner med en computer, (altså ikke helt teknisk dum) men har på den anden side aldrig haft erfaring med kodning eller noget i den stil før. Jeg vil gerne selv have stor indflydelse på designet af siden, og slut produktet skulle gerne ende ud med en side hvor jeg selv, relativt simpelt, kan gå ind og lægge nye produkter ind, tilføje billeder og alt det der. Løsningen må meget gerne være fleksibel, i den forstand, at det er let, at implementere kortbetaling, lagerstyring osv.

I tilfælde af, at der skulle gå noget galt, vil jeg meget gerne kunne kontakte nogen der kunne hjælpe mig, og det er derfor jeg har overvejet, at betale mig fra det hele og give opgaven videre til et professionelt firma, men på den anden side vil jeg meget gerne spare pengene.

Er der nogen der kan bidrage med nogle gode råd? Hvad gjorde i/du selv da du skulle starte en webshop? Er opensource løsninger lette/brugervenlige nok til, at en ikke erfaren webshopdesigner kan benytte mig af det, uden at volde de store problemer? Hvilken løsning er mest optimal med hensyn til SEO? Kan det betale sig, at overdrage hele opgaven til et proffesionelt firma? Hvis jeg skal vælge opensource, hvilken en af de mange muligheder er så bedst?

Som i nok kan fornemme er jeg yderst fortvivlet, men jeg har lærelyst og gå-på-mod, så alle svar, løsninger og muligheder er velkomne.

På forhånd tak! :-)

/Skvisten

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 17:35

Hej Skvisten.

Prøv at tage en rundtur i "Start en webshop"-guiden på ShopNyt:

http://www.shopnyt.dk/guide-start-en-webshop.html

Mvh.

ShopNyt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43

Først og fremmest: fedt at i vil starte en webshop op!

Jeg er ikke webshop ejer (endnu), men jeg har sat webshops op for nogle kunder. Langt de fleste af de kunder jeg har sat en webshop op for, er ikke tekniske (overhovedet). Derfor valgte jeg at lave en webshop i PrestaShop (og/eller WordPress), som er utrolig nemt at finde ud af.

WordPress (e-commerce) er en meget god løsning, hvis du skal have en webshop som kan det basale. WordPress benyttes mest som en blogging system, men med WordPress designs fra WooThemes (eksempelvis), kan man nemt lave en webshop. WordPress er fint hvis du skal have en basal webshop, med få produkter. Men hvis du skal udover stepperne og have en webshop der virkelig sparker r**, vil jeg anbefale dig PrestaShop.

PrestaShop er ligesom WordPress et open source system, hvilket vil sige at det er fuldstændigt gratis at bruge. PrestaShop er imodsætning til WordPress 'beregnet' til at lave en Webshop op. PrestaShop er god, hvis du skal have en lidt mere avanceret webshop. Der findes mange succesfulde webshops som er bygget i PrestaShop.

Du kan også vælge at hyre en virksomhed til at gøre det hele for dig, hvis du ikke kan overskue det hele. Mit råd vil dog være at du bare skal springe ud i det - køb et domæne (evt et domæne til test), og så prøv at installere WordPress eller PrestaShop (alt efter hvad du føler for). Der findes mange guides til WordPress og PrestaShop, på både dansk og engelsk (gratis e-bog om PrestaShop her).

Du skal være velkommen til at sende mig en mail, eller en privat besked, hvis du har spørgsmål :-).

Mvh,
Casper Jensen. 

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 17:48

Du har rigtig mange gode spørgsmål og det virker som om du har tænkt en del over tingene. Jeg giver dig gerne lidt råd med på vejen.

Open source og "gør-det-selv"
Rigtig mange "Aminoer" har kastet sig over en open source "gør-det-selv" shop, det er i stor udstrækning med blandede oplevelser, når man ser på slutresulatet. For hvad handler det egentlig om? At skabe salg til sin målgruppe og intet andet. Og det kræver man visuelt har viden om hvordan målgruppen rammes bedst muligt. En ting er sikkert, den rammes ikke bedst muligt med et open source system og et eller andet gratis theme der tilpasses hist og her.

Hvis du beslutter dig for selv at lave din shop med et open source system, så spørg dig selv om du virkelig har kompetencerne. Det kræver indsigt i kode og ikke mindst at kunne udføre grafiske elementer.

At få "bygget" en shop fra bunden
Hvis du går efter den professionelle løsning og vælger et webbureau til at udføre din shop, så tag en snak om kommunikation. Ved de hvordan målgruppen påvirkes bedst muligt og kan de opbygge en shop, der visuelt afspejler din virksomhed. Og ikke mindst; hvad får du med efter din shop er færdig - er der service og support med i prisen. For ellers kan du risikere at stå med en løsning, hvor du måske har problemer med de mest enkle ting - og hvis du skal betale dig fra det, så kan det ende med at blive dyrt.

Der er ingen tvivl om, at den professionelle løsning er en shop udført af et webbureau, men se dig godt for. Der findes mange "vi kan lave din shop"-virksomheder, som giver dig en løsning med et eller andet "theme" som er downloaded, du har ingen selvstændig visuel identitet med den løsning. Hvis du bruger et webbureau så sørg for du får unikt design.

Du kan finde priser fra 500-500.000 og det kan virke fuldstændig uoverskueligt. Og jeg har fuld forståelse for, at markedet kan virke håbløst at finde rundt i. Der er mange udtryk og rigtig mange virksomheder, der ikke har forståelse for at kommunikere med deres kunder, de snakker i "kode", hvilket ikke gør det nemmere.

Jeg har lavet et lille skriv om "Sådan starter du en webshop", her kan du måske finde lidt inspiration. Hvis ikke, så skal du være velkommen til at kontakte mig, jeg hjælper dig gerne med en løsning, der både er til at betale og som giver dig en selvstændig visuel identitet, der skaber salg til dine kunder.

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 17:53

Det er vigtigt når du laver en webshop, at du finder lige præcis det program der passer til dig. Jeg anbefaler prestashop, magento eller måske wordpress. Der kommer snart guides på min hjemmeside med hvordan du laver en webshop. Men hvis du mangler hjælpe her og nu, så kan du adde mig på skype (bedstgolf) så hjælper jeg :)

De bedste hilsner

Mads larsen

Tilmeldt 20. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sikke mange svar på utrolig kort tid! Tusind tak, har taget jeres råd til efterretning og overvejelse. Keep em' coming! :-D

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)