Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg indkøbe varer i min mands firma?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

jeg har fået en ide som jeg godt kunne tænke mig at sætte i gang. Jeg vil dog gerne lige se om der er et marked for mit produkt inden det helt store bliver sat i værk.

Min mand har en webbutik med elektronik, han er momsregistreret og sat til at tjene under 50.000 kr om året. Kan jeg eventuelt købe de materialer jeg skal bruge for at få det færdige produkt, igennem hans firma?

mvh louise

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44

Loumaja:
han er momsregistreret og sat til at tjene under 50.000 kr om året

Det kan man jo sagtens være som du beskriver det, men hvis han er momsregistreret så er det helt ligemeget om han omsætter (tjener har det aldrig med at gøre) over eller under 50.000 kr på 12 tilfældige måneder i træk. Da du dels skiver tjener og dels bare under 50 t om ÅRET kan du læse her om hvornår man skal momsregistreres, et er omsætning og det er ikke om året men 12 måneder i træk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html Det link kan også være godt for dig i overvejelse om hvornår du evt selv skal registreres i forhold til dit nye projekt. Du kan godt teste markedet, men bør absolut føre regnskab over alle indtægter og udgifter til skat, så du er med hele tiden.

Loumaja:
Kan jeg eventuelt købe de materialer jeg skal bruge for at få det færdige produkt, igennem hans firma?

Ja det kan du absolut - han fakturer så til dig med moms da han jo som momsregistreret skal det - og har haft momsfradrag ved købet. Du sparer derved formentlig ikke noget, hvis planen var, at din mand køber og trækker momsen og så får du det til indkøb uden moms.

Held og lykke med projektet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:55

Du sparer derved formentlig ikke noget, hvis planen var, at din mand køber og trækker momsen og så får du det til indkøb uden moms.

Nej - men man kan vel sige at fortjenesten bliver i familien. Big Smile

Så med mindre at du kan købe varer andet steds til en lavere pris end din mands indkøbspris er det vel en god ide.

Stig

Tilmeldt 6. Feb 11
Skrevet kl. 16:57

Hmm.... jamen der er jo ingen fidus i at min mand køber det, hvis jeg skal købe det af min mand. øv...

Men tak for svar. Jeg har læst linket du sendte.

mvh Loumaja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

accountman:
Nej - men man kan vel sige at fortjenesten bliver i familien. Big Smile
Jooo - mandens fortjeneste betales af konen og samlet blev de ikke rigere får bare lidt mere bogføring (jeg tror nu der var en tanke om at kunne spare moms - men rent tror)

Big Smile

accountman:
med mindre at du kan købe varer andet steds til en lavere pris end din mands indkøbspris er det vel en god ide.

Ja det er så enkelt, hvis manden køber de varer i store mængder og kan få bedre pris fra en leverandør end konen - så er det den vej, ellers har det 0 betydning for dem som par - ud over dobbelt administrationSmile

Tilmeldt 6. Feb 11
Skrevet kl. 17:37

Ja, jeg troede vi kunne spare momsenSad

Men nu hvor jeg har fanget sådan et par eksperters opmærksomhed. Kan I så fortælle mig hvordan man finde en grossist?

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03

Inden for hvilket område?

Stig

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 222
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 18:32

Hvorfor starter din mand det ikke bare om, når du han er momsregisteret ??

Hvis det kan køre på sigt kan han jo frasælge det til dig når du selv er blevet momsregistret ... Tror forresten nok at der er noget med at man ikke skal indregne moms ved firmaoverdragelse ( fra et firma til et andet ), men det ved talnørderne nok herinde :-)

Jeg kan godt se logikken i at I vel trække det moms fra I kan, alternativt kan du jo også bare lade dig momsreg. med det samme og trække momsen, så sparer I en masse bogføring mellem hinnanden

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

Peter Mortensen:
Hvis det kan køre på sigt kan han jo frasælge det til dig når du selv er blevet momsregistret ... Tror forresten nok at der er noget med at man ikke skal indregne moms ved firmaoverdragelse ( fra et firma til et andet )

Det gavner ikke rigtigt her - det er jo som at sidde i succesion - den sælgene modregner ikke moms og det firma der overtager skal ikke betale moms og har dermed ikke det at fratrække, men skal selv beregne moms ved salget. Det er kun mellem momsregistrerede (eller "samtidigt" registrering) og ikke en computer fra mand til koneSmile

Hele ideen med at kunne overdrage uden momsudløsning er, at undgå at sælger fakturer noget moms, som han så ikke kan betale alligevel (sælger er sikkert oftere i vanskeligheder end køber) = penge tabt for staten - medens køber får fradrag for samme moms og udnytter det fradrag. Ved den momsfrie overdragelse har køber ikke en moms at modregne men skal stadigt betale moms ved salget af varene

Peter Mortensen:
alternativt kan du jo også bare lade dig momsreg. med det samme og trække momsen, så sparer I en masse bogføring mellem hinnanden

Ja det sparer jo bogføring mellem parterne, men er det en ren test, så er der jo lidt administration ved at stifte selskab, føre og angive moms, føre regnskab, lave årsregnskab og udfylde udvidet selvangivelse, så jeg ville da gøre som trådstarter tænker, lav en test, se om det kan bære lidt, og så snart det virker til at kunne det - registrer CVR med moms

Er de varer der skal bruges til testen meget dyre, så momsen virkeligt batter og varene senere sælges, ja så ville jeg også overveje registrering - vh

Tilmeldt 6. Feb 11
Skrevet kl. 20:49

Tak for svar. Mvh louise

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)