Hej. jeg har fået en ide som jeg godt kunne tænke mig at sætte i gang. Jeg vil dog gerne lige se om der er et marked for mit produkt inden det helt store bliver sat i værk. Min mand har en webbutik med elektronik, han er momsregistreret og sat til at tjene under 50.000 kr om året. Kan jeg eventuelt købe de materialer jeg skal bruge for at få det færdige produkt, igennem hans firma? mvh louise |
Loumaja:han er momsregistreret og sat til at tjene under 50.000 kr om året
Det kan man jo sagtens være som du beskriver det, men hvis han er momsregistreret så er det helt ligemeget om han omsætter (tjener har det aldrig med at gøre) over eller under 50.000 kr på 12 tilfældige måneder i træk. Da du dels skiver tjener og dels bare under 50 t om ÅRET kan du læse her om hvornår man skal momsregistreres, et er omsætning og det er ikke om året men 12 måneder i træk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html Det link kan også være godt for dig i overvejelse om hvornår du evt selv skal registreres i forhold til dit nye projekt. Du kan godt teste markedet, men bør absolut føre regnskab over alle indtægter og udgifter til skat, så du er med hele tiden.
Loumaja:Kan jeg eventuelt købe de materialer jeg skal bruge for at få det færdige produkt, igennem hans firma?
Ja det kan du absolut - han fakturer så til dig med moms da han jo som momsregistreret skal det - og har haft momsfradrag ved købet. Du sparer derved formentlig ikke noget, hvis planen var, at din mand køber og trækker momsen og så får du det til indkøb uden moms.
Held og lykke med projektet