Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et spørgsmål om moms og skat med tilbagevirkende kraft!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er kommet lidt i tvivl om jeg har dummet mig mht. moms og skat.

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed på egen adresse og den har kørt fint de sidste 4 år. Regnskabet har været meget ligetil i forhold til posteringer og fradrag. Men jeg er begyndt at tænke lidt over udgifter som jeg i de sidste 4 år aldrig har trukket fra da de overlapper med "privatlivet". Men hvis nu det er udgifter som man kan og børe trække fra så ville det jo være dumt andet.

Jeg tænker i overvejende grad på følgende:

Internet, mobil, strøm og husleje.

Internettet og mobil fordeler sig ca. 80% arbejde og 20% privat.

Vores el-regning samt husleje er delt op i to pga. andre administrative årsager, der ikke har noget med firmaet at gøre, men det gør det nemmere at give et skøn omkring fordelingen af disse udgifter.

Strøm fordeler sig ca. på 70% arbejde samt 30% privat (de "tunge" private ting kører på anden regning). Husleje udgør ca. 25% arbejde samt 75% privat.

Kan jeg som selvstænding, momsregistreret enkeltmandsvirksomhed trække en del af dette fra i skat og moms? Og hvis ja, kan det også gøres med tilbagevirkende kraft?

Jeg har i de sidste par også købt to mobiltelefoner som igen bliver brugt ca. 80% arbejde samt 20% privat, kunne en del af disse indkøb også været trukket fra, og hvis ja med tilbagevirkende kraft?

Ville blive superglad for alle inputs, da jeg lige nu føler mig lidt dum....

Med ønsket om en god dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

MintCreation:
Internet,

Kan du, forudsat det er nødvendigt i virksomheden trække fra 100% også moms

MintCreation:
mobil
Trække fra men moms kun firma % del som skal kunne sandsynliggøres, ikke bare - slag på tasken. Til gengæld skal du tage 2.500 kr som indtægt til dækning af skat på fri telefon (tidl. multimedie)

MintCreation:
strøm og husleje

Straks en del vanskeligere. Dels skal værelset du benytter være indrettet så det i princip ikke er anvendeligt privat - og meget gerne kunne tilgås udefra direkte og i alle fald ikke ligge så det skal bruges som gennemgang eller andet privat,

Strøm vil generelt fordre bimåler der dækker firmadelen. Der er også forskel på om vi taler lejebolig eller privatbolig, hvor ex renter og afdrag er helt uvedkommende

Du kan læse mere her både om leje og egen bolig og firma; http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Cookie, jeg er blevet klogere på nogle ting men også lidt forvirret... Surprise

Cookie:

MintCreation:
strøm og husleje

Straks en del vanskeligere. Dels skal værelset du benytter være indrettet så det i princip ikke er anvendeligt privat - og meget gerne kunne tilgås udefra direkte og i alle fald ikke ligge så det skal bruges som gennemgang eller andet privat,

Strøm vil generelt fordre bimåler der dækker firmadelen. Der er også forskel på om vi taler lejebolig eller privatbolig, hvor ex renter og afdrag er helt uvedkommende

Du kan læse mere her både om leje og egen bolig og firma; http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

vh

Ok, den tanke dropper jeg helt. Kan følge "kravene" en god del af vejen, men nok ikke så det er "værd" at slås med.

Men jeg håber jeg kan hoppe lidt tilbage til de andre ting jeg har nævnt, da dit svar forvirrede mig på nogle punkter (der skal ikke meget til at forvirre mig).

Cookie:

MintCreation:
Internet,

Kan du, forudsat det er nødvendigt i virksomheden trække fra 100% også moms

MintCreation:
mobil
Trække fra men moms kun firma % del som skal kunne sandsynliggøres, ikke bare - slag på tasken. Til gengæld skal du tage 2.500 kr som indtægt til dækning af skat på fri telefon (tidl. multimedie)

Jeg har prøvet at søge på den nye skatteregel og det virker som om den dækker over flere ting end bare mobil - ikke? Blev bare forvirret da den del kun var nævnt under mobil i mit indkæg. Oh well... jeg prøver at uddybe min situation så det bliver mere præcist.

Jeg er stadigvæk i tvivl om tilbagevirkende kraft og hvor langt man kan gå tilbage, hvis det overhovedet er muligt.

Inden for de sidste fire år jeg har haft virksomhed har jeg således betalt følgende:

2 telefoner a' 5000 kroner inkl. moms - og betyder det så jeg kan trække de 8000 kroner fra i skat? Kan de 2000 kroner som jeg har betalt i moms også blive refunderet?

Internet abonnement 48 måneder a' 250 kroner = 12000 kroner - 9600 kroner trækkes fra i skat? Moms på 2400 kroner kan det tilbagebetales?

Telefon abonnement 48 måneder a' 200 kroner = 9600 kroner - 7680 kroner trækkes fra i skat? Moms på 1920 kroner kan det tilbagebetales?

Men oven i alt dette skal jeg så betale penge i skat for gammel samt ny ordning (multimedie) - ca 11500 kroner for de 4 år?

Sorry jeg er lidt fattesvag, men håber du har tiden :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber en der ved nok lige svarer men

Ingen tvivl om, at hvis du skal rette med tilbagevirkende kraft, så vil du også skulle ind og rette skat for gammel multimedieafgift.

Jeg MENER også, at du regnskabsmæssigt vil skulle rette hvert år bagud, da overskud hvert år jo ændrer sig skattemæssigt ved det + momsen formentlig skal periodiseres og efterindberettes for hvert kvatal/år - hvilket samlet gør, at jeg HVIS jeg har ret, ikke ville rode med det hele, men tage det fremad fra 1/1-2013 i det omfang du kan.

Havde det været et enkelt lille beløb fra slut 2012, havde man nok bare taget den med i 2013 men ikke regninger 4 år tilbage vil jeg mene

Sikker er jeg dog ikke, du kunne ringe og høre skat direkte hvis ikke nogen herinde vover sig ud i et skråsikkert svar.

Man kan sige, at det er her man ser værdien af at lade en økonomimand eller revisor gå regnskabet igennem, i alle fald mindst år 1 hvor alt er nyt og friskt, og man let kunne tænkes at finde fradrag.

Ændring i regnskaber ved et ordentlig gennemgang, vil jo også kunne medføre at andet måske ikke skulle ha været trukket fra (rent gæt f.eks. noget repræsentation/bespisning/gaver/hotelmoms osv)

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Cookie. Jeg tager nok kontakt til skat for at være sikker.

God weekend når den kommer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)