Når jeg køber varer og ydelser i dollars fratrækker banken naturligvis et beløb i DKK fra min konto - og skriver også det antal dollars, jeg har købt for.
Det har jeg ikke noget imod, da banken jo skal tjene på deres service og besvær, men hvad bestemmer hvor stort et "overhead" der er på køb af dollars og varierer det fra bank til bank?
Jeg har dog lagt mærke til, at jeg betaler 1,2 - 1,3 % mere for mine dollars end den aktuelle valutakurs jeg kan slå op på nettet.
Det har jeg ikke noget imod, da banken jo skal tjene på deres service og besvær, men hvad bestemmer hvor stort et "overhead" der er på køb af dollars og varierer det fra bank til bank?
Hej Anders.
Det afhænger meget fra bank til bank hvor meget du skal betale. De fleste større banker har en spread på mellem 0,5%-0,75% på hver side af deres median kurs (det vil sige en effektiv forskel mellem køb og salg på 1%+1,5%. - Oven i det tager de fleste større banker også en fast vekslingsafgift på f.eks. 25-50 kr. (det afhænger meget af hvilken aftale du har med din bank... visse banker tilbyder dette gratis til virksomheder eller "nøglekunder").
Det skal dog også nævnes, at det er en rigtig god idé at snakke med sin bank om disse afgifter og procent satser. - Jeg havde personligt en kunde som gennem deres store Svenske bank betalte mellem 3%-3,5% på valutavekslingerne. - Vel at mærke uden rigtigt at vide det, før vi sammen satte os ned og regnede igennem deres udgifter for foregående år.
På PayPal er forskellen mellem køb og salg noget højere en de "normale banker", da vi skal kompencere for at vi ikke har nogen faste afgifter (ingen måneds- eller årsafgifter på vores produkter)... PayPal opererer med en fast valutavekslings afgift på enten 2,5% (for de mest normale valutaer) eller 4% (for valutaer som meget sjældent bruges internationalt).