Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valutakurser - bankerne "overhead", varierer det?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Når jeg køber varer og ydelser i dollars fratrækker banken naturligvis et beløb i DKK fra min konto - og skriver også det antal dollars, jeg har købt for.

Den kurs jeg betaler varierer selvfølgelig.

Jeg har dog lagt mærke til, at jeg betaler 1,2 - 1,3 % mere for mine dollars end den aktuelle valutakurs jeg kan slå op på nettet.

Det har jeg ikke noget imod, da banken jo skal tjene på deres service og besvær, men hvad bestemmer hvor stort et "overhead" der er på køb af dollars og varierer det fra bank til bank?

Hvor kan man slå det op henne?

/anders

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 18:30

Anders Nielsen:

Hvor kan man slå det op henne?

De fleste banker har deres salgs- og købskurser liggende online. Ellers så kontakt din bank, og hør dem af hvordan de udregner det. 

Jeg har fundet et par af de store bankers lister:

Jyske Bank 

Nordea 

Lån&Spar

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 21:42

Hej Mark,

De priser, du har fundet, er dem der bruges når man handler valuta fysisk, fx når man køber dollars kontant inden man tager på ferie.

Mit spørgsmål handler om den dollarkurs man betaler når man køber noget på nettet i USD med sit VISA dankort.

Se fx http://www-2.danskebank.dk/link/PopupOffice2007CMSValuta

Den pris jeg betaler er dog 1,2 - 1,3 % over den, der er angivet i tabellen.

/anders

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 22:50

Anders Nielsen:

Hej Mark,

De priser, du har fundet, er dem der bruges når man handler valuta fysisk, fx når man køber dollars kontant inden man tager på ferie.

Mit spørgsmål handler om den dollarkurs man betaler når man køber noget på nettet i USD med sit VISA dankort.

Se fx http://www-2.danskebank.dk/link/PopupOffice2007CMSValuta

Den pris jeg betaler er dog 1,2 - 1,3 % over den, der er angivet i tabellen.

/anders

Jeg er næsten sikker på at min bank har behandlet de par udenlandske betalinger jeg har fået, til den kurs de køber almindelig valuta på.

Har testet følgende udfra Jyske Banks kurslister:

Euro index 98,79 = 1,21%
USD index 98,21 = 1,79%

Prøv at ring til din bank, og spørg dem hvordan de afregner. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:08

Anders Nielsen:

Jeg har dog lagt mærke til, at jeg betaler 1,2 - 1,3 % mere for mine dollars end den aktuelle valutakurs jeg kan slå op på nettet.

Det har jeg ikke noget imod, da banken jo skal tjene på deres service og besvær, men hvad bestemmer hvor stort et "overhead" der er på køb af dollars og varierer det fra bank til bank?

Hej Anders.

Det afhænger meget fra bank til bank hvor meget du skal betale. De fleste større banker har en spread på mellem 0,5%-0,75% på hver side af deres median kurs (det vil sige en effektiv forskel mellem køb og salg på 1%+1,5%. - Oven i det tager de fleste større banker også en fast vekslingsafgift på f.eks. 25-50 kr. (det afhænger meget af hvilken aftale du har med din bank... visse banker tilbyder dette gratis til virksomheder eller "nøglekunder").

Det skal dog også nævnes, at det er en rigtig god idé at snakke med sin bank om disse afgifter og procent satser. - Jeg havde personligt en kunde som gennem deres store Svenske bank betalte mellem 3%-3,5% på valutavekslingerne. - Vel at mærke uden rigtigt at vide det, før vi sammen satte os ned og regnede igennem deres udgifter for foregående år.

PayPal er forskellen mellem køb og salg noget højere en de "normale banker", da vi skal kompencere for at vi ikke har nogen faste afgifter (ingen måneds- eller årsafgifter på vores produkter)... PayPal opererer med en fast valutavekslings afgift på enten 2,5% (for de mest normale valutaer) eller 4% (for valutaer som meget sjældent bruges internationalt).

vh,

Sami.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)