Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lukker jeg I/S ned?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
I/S opløses og der laves afsluttende regnskab. Nyt CVRnr til enkeltmandsfirma - eller hvis den fortsættende person allerede har et CVRnr. så sælges værdier mv. over fra I/S.

OK ingen automatik som skattekonsulenterne lidt ellers beskrev det - Det lukkes helt ned og bruges ikke uden skattekonsekvens for f.eks. goodwill for den fortsættende med nyt CVR nummer til den der vil forsætte som personlig virksomhed - Korrekt så?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21

Det lukkes helt ned og bruges ikke uden skattekonsekvens for f.eks. goodwill for den fortsættende med nyt CVR nummer til den der vil forsætte som personlig virksomhed

Nu ved jeg ikke hvad Zimmermann har skrevet tidligere. Men jo, hvis der var goodwill mv. der sælges eller overdrages skal de indgå i det afsluttende regnskab for I/S. Tog blot udgangspunkt i at prisen var sat til 0 kr. her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48

Henrik Koudahl:

Brian Ph.:
Det var ikke noget automatisk henover det. Jeg ved selvfølgelig ikke om det har ændret sig siden 2010. 

Nope intet har ændret sig. Formlen er korrekt. I/S opløses og der laves afsluttende regnskab. Nyt CVRnr til enkeltmandsfirma - eller hvis den fortsættende person allerede har et CVRnr. så sælges værdier mv. over fra I/S.

I det her tilfælde har den fortsættende person et CVR-nummer i forvejen. Inventar og kassekredit skal flyttes over til enkeltmandsvirksomheden.

Bliver vi nød til at sælge inventaret over til enkeltmandsvirksomheden, som ejes af den ene interessant, hvis vi begge har accepteret at det skal overdrages gratis?

Og inde på virk.dk, skal jeg krydse "Ja" i at virksomheden bliver solgt til en anden virksomhed i forbindelse med afmelding af moms? Og så indtaste ejerens navn og cvr-nummer? Og så bare krydse "Nej" om jeg beholder eller sælger varelager, beholder eller sælger maskiner, sælger eller beholder fast ejendom?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11

Jan Elmar Sørensen:
Bliver vi nød til at sælge inventaret over til enkeltmandsvirksomheden, som ejes af den ene interessant, hvis vi begge har accepteret at det skal overdrages gratis?

Vent på kloge hovedet men I kan I alle fald ikke bare aftale at det skal være gratis. Jeg ved ikke om du kan sidde i skattesuccesion ved at krydse JA til at du overtager maskiner/inventar - men I kan ikke bare aftale det er gratis og:

Enten skal du købe det med moms, eller der er en regel om du kan sidde i succesion siden du får de spørgsmål fra virk.dk men jeg tror en revisor kan være pengene værd her, for der skal sluttes rigtigt af for begge med skat og moms og nyt selskab

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:29

Jan Elmar Sørensen:

I det her tilfælde har den fortsættende person et CVR-nummer i forvejen. Inventar og kassekredit skal flyttes over til enkeltmandsvirksomheden.

Denne fremgangsmåde er ikke skatteretligt korrekt, idet overdragelse af aktiver skal ske til markedspris, især i dette tilfælde da der umiddelbart ser ud til, at kassekreditten er modydelsen.

Ydermere skal I også være opmærksomme på, hvad der er fratrukket som småanskaffelser (mindre end kr. 12.300 excl. moms) de seneste 3 år, da dette kan have en værdi tillige.

M.h.t. afmeldelsen af virksomheden er det korrekt, at den nye ejers CVR-nr. m.v. skal anføres, idet der jvf. momslovens §8 ikke skal ske momsberigtigelse i forbindelse med overdragelsen af aktiveren.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38

Tonny Skov Pedersen:
M.h.t. afmeldelsen af virksomheden er det korrekt, at den nye ejers CVR-nr. m.v. skal anføres, idet der jvf. momslovens §8 ikke skal ske momsberigtigelse i forbindelse med overdragelsen af aktiveren.

er der nogle frister og regler for anmeldese af overtagelse i.h.t. momslovens $8 når I/S lukkes og CVR overtager?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:00

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:

er der nogle frister og regler for anmeldese af overtagelse i.h.t. momslovens $8 når I/S lukkes og CVR overtager?

Det fremgår af ophørsblanketten på webreg.dk, hvor ophørsdatoen angives til at være datoen, hvor den sidste pligt er ophørt, d.v.s. når alle aktiver m.v. er overdraget

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/309399/guide_webreg_lukke.pdf

Derudover i tillæg til mit tidligere indlæg fandt jeg denne vejledning omkring overdragelse af aktiver

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645699&vId=0&search=afmeldelse%A4virksomhed

Her er der kort beskrevet de forskellige opgørelser med henvisning til de gældende momsregler ved ophør og afmeldelse af virksomhed.

Tonny

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)