Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lukker jeg I/S ned?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 2 personer, der driver et I/S, som vi nu ønsker at lukke ned. Den ene ønsker at forsætte i sin egen enkeltmandsvirksomhed, og vi har aftalt, at inventar og kassekredit skal flyttes med over til enkeltmandsvirksomheden.

Hvordan gør vi dette?

Går udfra, at vi skal ind på virk.dk for at afmelde moms. Oplyse banken om, at virksomheden lukker ned, og at det hele skal flyttes over til en af ejernes enkeltmandsvirksomhed. Er der, andet vi skal tage højde for?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 08:41

Det lyder til at I har husket det meste. Sørg for at lave et stykke papir på hvordan fordelingen bliver. Tjek også op på at gamle kreditorer er betalt, så der ikke dukker ubehagelige overraskelser op efterfølgende.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:47

Brian Ph.:
Det lyder til at I har husket det meste. Sørg for at lave et stykke papir på hvordan fordelingen bliver. Tjek også op på at gamle kreditorer er betalt, så der ikke dukker ubehagelige overraskelser op efterfølgende.

Det hele går over til den ene ejer, som ønsker at forsætte i sin egen enkeltmandsvirksomhed, mens den anden udtræder og ikke skal have noget med sig.

Inde på virk.dk, skal jeg oplyse om virksomheden bliver solgt til en anden virksomhed i forbindelse med, at vi afmelder moms. Så kan jeg svare "Ja" og "Nej". Skal jeg svare "Ja" her, og så oplyse den ene ejers navn, cvr-nummer i sin enkeltmandsvirksomhed?

Det er i princippet et salg på 0 kr?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:02

Jan Elmar Sørensen:
Det hele går over til den ene ejer, som ønsker at forsætte i sin egen enkeltmandsvirksomhed, mens den anden udtræder og ikke skal have noget med sig.

Fint, bare I har papirer på den nøjagtige dato for udtrædelse. Jeg siger det kun, da jeg tidligere havde et I/S med et par andre, og da ham der ønskede at fortsætte pludselig væltede med læsset, var jeg glad for at have papir på det, da han havde indgået aftaler i virksomhedsnavnet efter vi var udtrådt. Det kunne han gøre, da han aldrig fik underskrevet sin del på papirerne til staten. Så for din egen skyld, få underskrift på skidtet, og følg det helt til dørs personligt.

Jan Elmar Sørensen:

Inde på virk.dk, skal jeg oplyse om virksomheden bliver solgt til en anden virksomhed i forbindelse med, at vi afmelder moms. Så kan jeg svare "Ja" og "Nej". Skal jeg svare "Ja" her, og så oplyse den ene ejers navn, cvr-nummer i sin enkeltmandsvirksomhed?

Det er i princippet et salg på 0 kr?

Jeg tror, I hellere må tjekke den igennem hos en advokat. Jeg er ganske overbevist om at én virksomhed ikke bare kan give aktiver videre til en ny virksomhed. Jeg forestiller mig at SKAT vil være ret interesseret i sådan en handling.

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50

du skal nok lige høre en revisor. Jeg ved at en person kan udtræde af et I/S men jeg ved faktisk ikke hvordan det gamle I/S nummer så forsætter med den person der bliver idet, for normalt er et CVR nr personligt?

Hvis gamle I/S f.eks har købt ting med momsfradrag, skal de nu sælges med moms til dig til korrekt - dagens pris og den moms skal jo så indbetales af det gamle I/S og bliver til købsmoms i dit personlige CVR

Der skal afsluttes regnskab i gamle I/S så I skatter begge korrekt ud fra det og indberettes færdigt for det gamle I/S CVR nummer med skat og moms vil jeg mene

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:54

Jeg ved at en person kan udtræde af et I/S men jeg ved faktisk ikke hvordan det gamle I/S nummer så forsætter med den person der bliver idet, for normalt er et CVR nr personligt?

I/S lukkes ned og den efterladte partner må derefter oprette en enkeltmandsvirksomhed (eller ApS eller A/S).

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

Brian Ph.:
I/S lukkes ned og den efterladte partner må derefter oprette en enkeltmandsvirksomhed (eller ApS eller A/S).

Ja det ville jeg bestemt også i alle fald anbefale og så er den god nok med afslutningsregnskab - skat og moms og salg af aktiver med moms til de der måtte ønske det.

Ikke desto mindre mindes jeg noget med, at den ene faktisk kan udtræde, men hvordan den anden så forsætter - men om han så ændrer det gamle til personligt CVR eller hvordan det foregår - jeg ved det ikke

Så er det lettere at man sammen lukker I/S ned  - laver regnskab skat og momd og starter nyt CVR for den der vil det 

Begge skal dog huske at de i forhold til gamle kreditorer hæfter solidarisk personligt også når selskabet er lukket

vh

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:00

Cookie:
Ikke desto mindre mindes jeg noget med, at den ene faktisk kan udtræde, men hvordan den anden så forsætter - om det helt automatisk bliver med nyt CVR som personligt selskab - der kan vist være nogen kloge herinde der hurtigt kan afklare?

Vi var tre partnere der havde et I/S. Den ene udtrådte. To fortsatte. En mere udtrådte, virksomheden blev lukket og et nyt CVR. som enkeltmandsvirksomhed måtte oprettes. Det var ikke noget automatisk henover det. Jeg ved selvfølgelig ikke om det har ændret sig siden 2010. 

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05

Brian Ph.:
En mere udtrådte, virksomheden blev lukket og et nyt CVR. som enkeltmandsvirksomhed måtte oprettes. Det var ikke noget automatisk henover det.
Jeg ved heller ikke om der er ændret i det, kan bare se at "skattekonsulenterne" (Bens) vist en gang skrev at hvis en udtrådte blev selskabet automatisk omdannet til personlig virksomhed for den der var tilbage -  http://www.amino.dk/forums/t/81308.aspx  Ved ikke om det er sådan idag

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:05

Brian Ph.:
Det var ikke noget automatisk henover det. Jeg ved selvfølgelig ikke om det har ændret sig siden 2010. 

Nope intet har ændret sig. Formlen er korrekt. I/S opløses og der laves afsluttende regnskab. Nyt CVRnr til enkeltmandsfirma - eller hvis den fortsættende person allerede har et CVRnr. så sælges værdier mv. over fra I/S.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)