Hej. Hvis min konkurrent har domænet "firma.dk" - må jeg så gerne købe domænet "firms.dk" eller "firme.dk" og håber på at nogle besøgende laver en tastefejl og kommer ind på min side? : ) |
God og godt. Nej
Hej. Hvis min konkurrent har domænet "firma.dk" - må jeg så gerne købe domænet "firms.dk" eller "firme.dk" og håber på at nogle besøgende laver en tastefejl og kommer ind på min side? : ) |
God og godt. Nej |
Jah, det må du godt. Men du skal forberede dig på at de (måske) kan kræve domænet udleveret til dem, evt via en retssag.
|
Du kan sagtens registrere det, men du ender nok med at må udlevere domænet til dem, i bedste fald, eller få en sag på halsen i værste fald. |
Allerede der er du ude på et skråplan. Det er meget dårlig stil at ligge sig tæt op af andres domænenavn og håbe deres kunder taster forkert. Hvis de finder ud af det kan de klage og så kan du blive tvunget til at overdrage domænet.. |
Du kommer på kant med flere punkter i DK Hostmasters vilkår ved at gøre det. Først og fremmest punktet omkring typosquatting, der omhandler at registrere domæner der ligger tæt op af andres med henblik på at få besøgende på fejlindtastninger, men sekundært vil jeg også mene at du kan komme på tværs af punktet om at krænke andres navne- eller varemærkerettigheder. Så umiddelbart er svaret nej, det må du ikke. Du kan selvfølgelig godt gøre det alligevel, men det er dårlig stil og som andre fremhæver kan de nemt få dig til at overdrage domænerne ved at indgive en klage. Ved aktivering af domænet, går du i øvrigt aktivt ind og juridisk bekræfter overfor DK Hostmaster at dit domæne ikke krænker nogen tredjepartsrettigheder, så gør du det bevidst handler du jo også direkte i mod jeres aftale. |