Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google indekserer min forside i stedet for den rigtige kategori - hvorfor?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge aminoer,

Efter jeg røg ned på en 13-15 plads på søgeordet "iPhone 4 cover" bestemte jeg mig for det var på tide at gøre noget drastisk - det gik helt galt.

I den forbindelse gjorde jeg følgende:

Flyttede kategorien fra iPhone 4 tilbehør -> iPhone 4 covers til roden af webshoppen.

URL er i den forbindelse ændret fra http://www.imania.dk/iphone-4-tilbehoer-iphone-4-covers.htm til http://www.imania.dk/iphone-4-covers.htm og jeg har lavet en 301 redirect fra den gamle til den nye i .htaccess

Jeg har dobbelt og trippelchecket at der ikke er nogen links jeg selv har kontrol over der peger på den gamle - onsite eller offsite.

Jeg har sat ekstra ind med SEO til den nye URL med hjælp fra bloggere mm.

Den nye URL har åbenbart fået PR 2, men den nægter simpelthen at dukke op på nogen søgeord. Google har dog indekseret siden, selvom den viser den forkerte sidetitel på trods af Googles cache viser den rigtige side. (med en søgning på site:http://www.imania.dk/iphone-4-covers.htm)

Hvorfor bliver Google ved med at pege på forsiden ved en søgning på iPhone 4 cover selvom den gamle URL blev fanget fint nok?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 06:34

Anders:
Jeg har sat ekstra ind med SEO til den nye URL med hjælp fra bloggere mm.

Sørger du for at variere anktertekster til disse links rigtigt meget?

Majestic SEO har fundet et par af de nye links, og det ser ud til du fortsætter i samme stil som jeg advarede dig mod i en anden tråd, nemlig at køre på for fuld skrue med exact match anktertekster.

Hvor lang tid har du i øvrigt haft problemet med at forsiden vises i stedet for undersiden? Jeg havde for kort tid siden en kunde, som skiftede domæne og i den forbindelse blev der selvfølgelig lavet redirects af alting, men i 3-4 uger blev forsiden vist på det primære søgeord efter den nye side blev indekseret, i stedet for den underside der var optimeret til ordet.

Jeg kan dog se et problem på din forside, nemlig din sidetitel, som er den største onsite rankingfaktor. Den indeholder netop ordet iphone4 cover, så det er umiddelbart ret naturligt at den vises på den søgning. Når man laver sidetitler er det meget vigtigt at have i baghovedet at det gælder om at google aldrig må være i tvivl. På din side kan en algoritme nemt blive i tvivl når to sider indeholder "iphone 4 cover" i sidetitlen.

Så få optimeret sidetitler og husk nu at det er meget dumt at få lavet flere exact match ankertekster til din side, indtil du har fået noget mere variation.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:02

Jeg mindes ikke at lave lavet nogen exact match ankertekster den sidste uges tid, så de må være organiske.

Jeg er klar over farerne ved 90% exact match ankertekster, men jeg er slet ikke i nærheden af så store problemer pga det. Måske forklarer det hvorfor jeg blev straffet lidt 17 januar da Panda blev opdataret, men ikke hvorfor den nye side ikke fungerer.

Google bør ikke være tvivl selvom jeg har hundredvis af sider med iPhone 4 cover i sidetitlen - jeg sælger jo hundredvis af dem.

Jeg må konkludere at jeg ikke kan gøre andet end at vente da det vist ikke helt er 3-4 uger siden endnu, med mindre nogen har andre ideer.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:23

Anders:
Jeg er klar over farerne ved 90% exact match ankertekster, men jeg er slet ikke i nærheden af så store problemer pga det.

Selvom du ikke bliver straffet lige nu kan du sagtens få problemer med den linkprofil.

Anders:
Google bør ikke være tvivl selvom jeg har hundredvis af sider med iPhone 4 cover i sidetitlen - jeg sælger jo hundredvis af dem.

Den må du lige uddybe, hvordan skal Google kunne regne ud hvilken side du gerne vil have skal ranke på iphone4 covers? Eller sagt på en anden måde, google er ligeglad med du gerne vil, de prøver at finde det bedste resultat for en given søgning. Jeg kender ikke din side så godt, men forklar mig lige hvorfor lige netop din kategori skal ranke på det, når forsiden også er optimeret til det samme?

EDIT: Mener du Google ikke bør være i tvivl fordi du har så mange anktertekster med iphone4 covers til kategorien? Jeg kan sagtens se hvorfor Google kan blive i tvivl, og det undrer mig hvorfor du er så sikker på google sagtens kan se at det er kategorien der skal ranke på iphone4 covers.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:46

Google har rigtig godt styr på OSCommerce struktur og der har ikke tidligere været problemer med en eneste kategori tidligere.

Derudover er forsiden optimeret meget ringe til iPhone 4 covers i forhold til kategorien, hvilket forklarer hvorfor forsiden ryger på side 5-6 og kategorisiden normalt ligger på side 1-2.

Sidst men ikke mindst peger alle interne links på kategorien.

Du har jo ret i Google er ligeglad med hvad jeg vil, men i dette tilfælde falder hvad jeg vil og hvad Google vil sammen - at vise den mest relevante side for kunden.

Kan der være problemer med affiliate scrapers? Langt de fleste af mine produkttitler (og deraf sidetitler) findes på affiliate sider. Dog har jeg aldrig haft problemer med at ranke lavere end affiliatesiderne på de søgeord.

Takker mange gange for dit input Thomas.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:11

Anders:
Kan der være problemer med affiliate scrapers? Langt de fleste af mine produkttitler (og deraf sidetitler) findes på affiliate sider. Dog har jeg aldrig haft problemer med at ranke lavere end affiliatesiderne på de søgeord.

Måske, men en forskel kan også være at tidligere havde du en del backlinks med ankterteksten iphone4 covers til din kategoriside, nu har du næsten ingen, da en 301 redirect ikke overfører anktertekster, men kun det meste af linkjuicen. En god løsning er et sted mellem disse to yderpunkter.

Udover det så er det nogen gange man bare må have lidt tålmodighed, så det kan stadig være det løser sig, selvom jeg personligt nok ville sørge for at forsiden ikke havde det præcise søgeterm i sidetitlen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)