Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal der sker med firma navn, hvis man skal købe sin partner i en Aps firmaet?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kære læser,

Vi er 2 på en Aps restauration firma siden 2009. Det går ikke så godt for tiden som skal giver noget til os begge... Derfor skal enten jeg køber ham eller omvendt.

Vi blev enige om jeg køber min partner og firmaet bliver til enkelt mans firma. Men min partner påstår, han tager firmaet eksisterende navn med sig og jeg skal finde på nyt navn til firmaet ellers skal der lejer navnet af ham altså hvis jeg skal beholde det.

Jeg mener hvis man ændrer firmaet navn så miste den også den lille goodwill (kunder) som er tjent i fællesskab siden stiftelsen... Plus firmaet bank konto er allerede minus. Ændring kræver flere penge som skal bruges på logoer, skilte mm.

Min partner påstår han allerede har 2 andre virksomheder med (lignede) navn og derfor det tilhøre ham, men på den anden side når jeg kontroller navnet på nettet så har den ingen ejer og står bare løst og en hver kan have den.

Se nedenstående eksempler. I dette han påstår ordet "Kong" tilhør ham som er brugt i alle 3 virksomheder. Eksempel:
1- Han ejer sin enkeltmand firma som hedder f. eks. "Fransk Restaurant Konge". Den er registret hos cvr.dk som "(FRANSK RESTAURANT V/xxx xxxx)
2- Han er medejer Anpartsselskab (Restaurant Kong Aps). Den er registret hos cvr.dk under navn "Restaurant Kong Aps".
3- Han er medejer med mig "Anpartsselskab" som hedder (Fransk Kong Aps). Den er registret hos cvr.dk under navn "Fransk Kong Aps"

Mit spørgsmål er hvor vild han har ret til tage virksomhedens navn med sig ifl. loven? Navnet tilhøre virksomheden siden stiftelsen. Han har aldrig arbejdet i firmaet og har ingen lønsedler mm, men han står som direktør og har samme rettigheder som jeg.

Ser frem til jeres et godt råd

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 15:34

Der er flere ting i dette...

Sharifpat:
Vi er 2 på en Aps restauration firma siden 2009... Vi blev enige om jeg køber min partner og firmaet bliver til enkelt mans firma. 

Hvorfor nedlægge et ApS for at starte et enkeltmandsfirma? Du kan ikke blot overføre de værdier der er i virksomheden i form af eksempelvis materialer, penge mv. til et andet firma, når du samtidig skriver at kontoen er i minus. Så må der jo være andre der skal betales først, eksempelvis banken.

Men hvis du overtager virksomhed med de aktiver der hører med, overtager du også navnet. Ellers må I lukke virksomheden ned, og han må tage det minus det evt. måtte medføre. Du skal ikke begynde at ændre navn, hvis der er nogen værdi forbundet med det. Som du selv nævner med kunderelationer osv.

Han har, som jeg læser det, ikke nogen juridisk ret til navnet. Hvad vil han gøre? Sagsøge en virksomhed han selv har opstartet, da han ikke ønsker "hans" navn bliver brugt?!

Han må give dig en god spand penge med, hvis du skal skifte navn.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:55

Tak for svaret Brian.

Man nedlægger firmaet fordi den bliver til enkeltmands firma, hvor den er nu Aps (anpartselskab med 2 ejer). Aftalen gå ud på at man bærer alt det som er nu. Dvs. materialer bank konto mm. Minussen er ikke så stor... her er tale om bank kredit på små 45000.

Hvis vi lukker virksomheden ned så skal jeg også tabe en del. Jeg lever af den lige nu men han har 2 andre virksomheder som er op og kører... I det tilfælde taber jeg mere end han gøre. Og en ting til... Det bliver hans fordel fordi han opnå "beholde navnet" mål + han får 50% af alt inventarer mm. hvis det bliver solgt...

Inetresent er det at han på står ordet "Kong" (eksempel) er hans ejendom og det tager han med...   

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 15:56

Hvorfor ikke bare bibeholde virksomheden som et ApS? Et ApS kan jo sagtens blot have en ejer.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 16:01

Sharifpat:
Man nedlægger firmaet fordi den bliver til enkeltmands firma, hvor den er nu Aps (anpartselskab med 2 ejer).

Jeg tror, du tænker på et I/S, ikke ApS.

Sharifpat:
Inetresent er det at han på står ordet "Kong" (eksempel) er hans ejendom og det tager han med...   

Han kan hoppe og danse, men han kan ikke forlange at du ændrer det, hvis du overtager ApS'et. 

Jeg ville aldrig lukke et ApS for at starte en enkeltmandsvirksomhed. Det ville være tåbeligt. Medmindre ApS'et ikke stod til at redde. 

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08

Hej.. 

Uvidenskab.. Vidste ikke at en enkelt man må godt have Aps. Men tak for du gjorde mig kloge 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:16

Tak for info Brain.

Jeg vil aldrig lukke den så... Troede man ikke må have Aps, hvis firmaet bliver til enkeltmand. Jeg forstod ApS skal have flere ejer... Takker. Føler mere selvsikker nu.

Anden ting... Han vil heller ikke have jeg involver min advokat så sagen gennemgå gennem ham... Han har noget kørende med revisoren derfor mener han at han ordner alle papirer mm. Det vil jeg ikke være med på.

Kan du hjælpe med, hvor kan jeg finde revisor? Har talt med et par og de kom med sindsyge priser...

VH

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57

Sharifpat:
Se nedenstående eksempler. I dette han påstår ordet "Kong" tilhør ham som er brugt i alle 3 virksomheder. Eksempel:
1- Han ejer sin enkeltmand firma som hedder f. eks. "Fransk Restaurant Konge". Den er registret hos cvr.dk som "(FRANSK RESTAURANT V/xxx xxxx)
2- Han er medejer Anpartsselskab (Restaurant Kong Aps). Den er registret hos cvr.dk under navn "Restaurant Kong Aps".
3- Han er medejer med mig "Anpartsselskab" som hedder (Fransk Kong Aps). Den er registret hos cvr.dk under navn "Fransk Kong Aps"

Jeg ville gøre mig sikker på, at du mener ApS og ikke I/S og se lidt mere for at kunne svare bedre, men i CVR (virk.dk) findes ikke en Fransk kong ApS, og heller ikke Restaurant Kong ApS registreret - og ikke en enkeltmandsvirksomhed Fransk restaurant - men den kan stå i hans navn

Under Kong  - kommer kun ting som Kong Hans og en del med Hong kong - og jeg har også prøvet med Konge. Mere for at se, dels lidt om ejerskab, dels at din partner ikke løber om hjørner med dig, for det at du ikke skal bruge advokat efterhans mening, er jeg ikke enig i.

jeg er også som de øvrige nervøs ved at du skal lægge det over i personlig virksomhed. Det er jo ikke hverken dyrere eller billigere hvis du skal købe halvdelen af inventaret ud af det ApS, end hvis han skal ha den ene halvpart ud som anparter, snarere er det billigere, for I kan jo ha negativ anpartskapital, og så er det jo slet ikke sikkert du skal betale noget som helst, for at overtage et minus

Kan du skaffe et konkret CVR nummer, søger jeg gerne igen, og der kan jeg også i KOB finde sidste regnskab og lige se om vi blive klogere

Gør intet, uden du har en revisor/advokat der er på DIN side med dig.

vh

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:26

Cookie: firmanavnet er bare et eksempel

Du skal ikke lade hans revisor klare det hele. Forsøg samtidig at få ham til at stoppe med papirarbejdet til I er enige om fremtiden, så I ikke også hænger på en dyr revisorregning.

Hvis du skal bruge en revisor, kan du finde flere forskellige her på Amino. Dele af det du taler om, mener jeg dog, en advokat skal kigge på for dig.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

Brian Ph.:
Cookie: firmanavnet er bare et eksempel
jamen vist er det da det sorry. Det ville bare ha lettet hvis man havde kunnet se ejerforhold var ApS og ikke I/S og om regnskabet gav anledning til rynkede bryn ud over den frygt jeg synes der ligger i det - men forstår helt fortroligheden

Jep - stop alt indtil i har hver sin rådgiver - man skal ikke ha fælles

vh

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)