Kære læser, Vi er 2 på en Aps restauration firma siden 2009. Det går ikke så godt for tiden som skal giver noget til os begge... Derfor skal enten jeg køber ham eller omvendt. Vi blev enige om jeg køber min partner og firmaet bliver til enkelt mans firma. Men min partner påstår, han tager firmaet eksisterende navn med sig og jeg skal finde på nyt navn til firmaet ellers skal der lejer navnet af ham altså hvis jeg skal beholde det. Jeg mener hvis man ændrer firmaet navn så miste den også den lille goodwill (kunder) som er tjent i fællesskab siden stiftelsen... Plus firmaet bank konto er allerede minus. Ændring kræver flere penge som skal bruges på logoer, skilte mm. Min partner påstår han allerede har 2 andre virksomheder med (lignede) navn og derfor det tilhøre ham, men på den anden side når jeg kontroller navnet på nettet så har den ingen ejer og står bare løst og en hver kan have den. Se nedenstående eksempler. I dette han påstår ordet "Kong" tilhør ham som er brugt i alle 3 virksomheder. Eksempel: Mit spørgsmål er hvor vild han har ret til tage virksomhedens navn med sig ifl. loven? Navnet tilhøre virksomheden siden stiftelsen. Han har aldrig arbejdet i firmaet og har ingen lønsedler mm, men han står som direktør og har samme rettigheder som jeg. Ser frem til jeres et godt råd |
Der er flere ting i dette...
Sharifpat:Vi er 2 på en Aps restauration firma siden 2009... Vi blev enige om jeg køber min partner og firmaet bliver til enkelt mans firma.
Hvorfor nedlægge et ApS for at starte et enkeltmandsfirma? Du kan ikke blot overføre de værdier der er i virksomheden i form af eksempelvis materialer, penge mv. til et andet firma, når du samtidig skriver at kontoen er i minus. Så må der jo være andre der skal betales først, eksempelvis banken.
Men hvis du overtager virksomhed med de aktiver der hører med, overtager du også navnet. Ellers må I lukke virksomheden ned, og han må tage det minus det evt. måtte medføre. Du skal ikke begynde at ændre navn, hvis der er nogen værdi forbundet med det. Som du selv nævner med kunderelationer osv.
Han har, som jeg læser det, ikke nogen juridisk ret til navnet. Hvad vil han gøre? Sagsøge en virksomhed han selv har opstartet, da han ikke ønsker "hans" navn bliver brugt?!
Han må give dig en god spand penge med, hvis du skal skifte navn.
Vh Brian