Jeg har i lang tid haft en drøm om at starte min egen webshop op. Jeg ved godt, at det ikke er lige til, men da jeg går på handelsskolen nu, har jeg fået en masse læring og kendskab til, hvordan den skal drives.. Og Amino er også en kæmpe hjælp til at lære noget nyt.
Problemet er bare; Hvordan finder man lige DEN niche, der ikke sælges meget af i Danmark? Og hvor skaffer jeg leverandørerne henne?
Jeg er opsat på, at det kræver meget planlægning og hårdt arbejde + en god kapital for at kunne starte det op, så derfor er jeg stadig kun i idé og planlægningsfasen.
Håber i flinke Amino'er kan hjælpe mig med mulige redskaber der gør, at jeg kan finde min niche? Skal jeg lede efter mine egne personlige interesser eller?
Jeg tror desværre at dit spørgsmål er lidt sværer end som så.
At finde en niche som føres i udlandet men "mangler" i DK er ikke let komme på efterhånden i så global en verden som vi befinder os i nu om dage.
For 15-20år siden kunne du tage et smut til USA og finde oceaner af forskellige ting og sager som "manglede" i DK. Det er ikke tilfældet længere.
Den bedste måde at finde en niche (i min optik) er ved at have indgående kendskab noget anderledes/nyt som du måske har set/oplevet på en ferie eller lign og så undersøge om det ikke allerede findes i DK.
Det kunne være et udenlandsk tøjmærke som du synes var fedt og som endnu ikke havde nået DKs butikker.
Jeg tror at vi er mange der har tænkt i dine baner (hvad mangler der i DK som kun kan fåes i udlandet) og som der er værd at satse på.
Held og lykke med tankerne derom og evt. projekt senere hen.
Min egen erfaring er, at de bedste løsninger man kommer op med, passer på ens egne problemer/behov. Begynd at tænke over dagligdagstingene du oplever i hverdagene, eller kig på dine nærmeste omgangskreds' (venner, familie etc.).
Det er ikke sikkert du finde noget brugbart, og det begrænser det selvfølgelig også hvis det skal være en fysisk salgsbar vare i en webshop. Men det er et forslag, og hvis du prøver at danne dig et overblik over diverse dagligdagsproblemer der måske kan afdækkes med et/flere niche-produkter, kan det være du finder på noget godt :)
Mvh. Rasmus
www.easify.dk
Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.
En ting man kan have med i sine overvejelser er også : "Hvad ville jeg synes var fedt at beskæftige mig med" Når man er midt i de første hårde år, hvor der ikke liiige strømmer helt så mange penge ind, og man må knokle i døgndrift, er det meget nemmere, hvis det er et produkt du har interesse i.
Hvis du nu er super øh.. marsvine-entusiast, så er der nogle sjove timer, midt i alt det hårde, med at bestille nye produkter, fortælle om dem til kunder osv, end hvis det er et produkt, der intet siger en.
Det betyder ikke at det er for alle at arbejde "interesse-baseret. Men for nogen er det.