Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulønnet arbejde af venner

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Da jeg snart skal åbne en butik, har flere venner tilbudt at hjælpe mig i opstarten uden at de vil have noget for det. 

Er det OK at have nogen stående i butikken og ekspedere, som jo ikke har nogen ansættelskontrakt og heller ikke får nogen løn?? Det kan jo hurtigt se ud som om (set fra SKAT's synspunkt) at de bliver afregnet sort. 

Nogen der kender til reglerne på dette område?? 

På forhånd tak for Jeres indspark! 

Jens 

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Oct 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Clickmate ApS Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens

Hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til skat og forklare dem situationen og få et klart svar på hvordan du skal forholde dig.

Brugervenligt CRM system på dansk. Tjek det ud, Clickmate CRM, et online SalgsSystem

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:20

Der er en række faldgrupper.

Dine venner må ikke være på overførselsindkomster, så får du og de store problemer hvis det bliver opdaget.

Hvis dine venner er i arbejde eller ikke modtager offentlig forsørgelse (der kan også være nogle problemer i forhold til pensioner og efterløn) så er det kun problemet i forhold til skat.

Skat har generelt ret til at slå ned på ulønnet arbejde og kræve a skattebetaling mv. for arbejdet, det svar skal skat give dig.

Man kan lide systemet eller ej, men det er reglerne, der er ingen bagatelgrænser.

Skat har gjort en dyd ud af at jagte rundt i restaurationer, pizzariaer, bagerier m.m. fl. og kontrollere ansættelsesforhold mv. så det er et område der er i skat's søgelys.

Jeg synes du har gode venner, som har lyst til at støtte op om din opstart, mange kunne godt ønske sig lidt mere fleksibilitet på det her område, men loven er klar.

Held og lykke med din opstart af butik.

De bedste hilsener

Finn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

Jeg tror heller ikke den går. Skat ville ikke kunne holde styr på sort arbejde, hvis folk generelt gik ulønnede rundt, så jeg er også bange for, at du får besked på, at de skal være lønnede.

Var det lige på åbningsdagen ville ingen gø tror jeg, men taler vi nogen der kommer ned og bare hjælper gratis, den tror jeg ikke går

Understreger også gerne advarslen om ingen med overførselsindkomst som dagpenge, førtidspension, kontant hjælp eller andet involveret - men du får givet nej fra skat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)