Hej Aminoer. Jeg har lige et spørgsmål. Det er ikke fordi at jeg har tænkt mig at oprette et uddannelsessted, men jeg kunne godt tænke mig af vide, hvordan man opretter et uddannelsessted som et universitet, almen gymnasium og lignende? |
Universiteter er selvejende statslige institutioner under forskningsministeren. Universiteter i DK er på Finansloven. Hvordan de fungerer mht opgaver mv., er beskrevet i Universitetsloven. Gymnasier er også selvejende institutioner, men under Undervisningsministeren. Gymnasieskolernes opgaver o.a. er reguleret af Gymnasieloven. Der findes også private gymnasieskoler (som jeg vil tro fungerer efter lignende retningslinjer som private grundskoler).
Man kan også læse på et udenlandsk universitet i Danmark. Så ligger den eksamen, man går til, under det pågældende lands universitetslov.
Der findes også private universiteter - flertallet, mener jeg, lægger sig tæt op ad de offentliges system - alternativt skal de have et rigtig godt renomme for at kunne tiltrække studerende, der så får en eksamen, som ikke er anerkendt af andre end dem selv. Jeg mener, at visse af de populære MBA-uddannelser, er startet på den måde.