Jeg vil spørge jer til råds om, hvilket CMS jeg skal foreslå en bestyrelse.
Har læst en del tråde om valg af CMS på amino, men ender op med ikke at være klogere. Det skyldes bl.a. at valget af CMS afhænger af... behovet!
Derfor: En forening med 500 medlemmer (stigende) har en eksisterende hjemmeside, der fungerer som visitkort. Siden er hosted med CMS, og supporten er hurtig, men ikke specielt brugervenlig for begyndere. Har ikke fundet et eneste forum på dansk om dette CMS. Jeg fandt et forum, men i England, og der kræves betaling! Jeg har forlængst opgivet at lave scripts på siden. Hjemmesiden har info af generel karakter, men der er også megen fagteknisk tekst. På Kontakt os-siden er der en formular, som sender data fra brugeren pr email til modtageren. Ingen database.
Foreningen har brug for login til medlemmerne - altså en database. Der er ingen webshop, og der kommer næppe en webshop. Besøgstallet er stigende (pt. 5000-7000 besøg pr. måned). Foreningen har relativt få økonomiske midler. Den nuværende hosting og CMS betales som licens/abonnement.
Foreningens medlemmer og bestyrelse er ikke it-kyndige. Jeg er webmaster og kan php. Det er dog god forretningspolitik at sørge for stand-ins, og for at foreningen ikke bliver afhængig af mig. Derfor er det ikke smart, hvis jeg kaster mig ud i mit eget hjemmebryggede login-system, som kun jeg kan finde ud af.
Spørgsmål: Vil WordPress være det mest egnede? Eller skal jeg foreslå bestyrelsen Drupal, Joomla, Umbraco eller hvad?
Vil WordPress, Drupal, Joomla, Umbraco eller hvad være det mest egnede?
Ja.. det vil det :)
Dvs uanset hvad du vælger så vil det være egnet til det du skal bruge det til. Uanset hvem du spøger så vil de anbefale det system de kender bedst til så valget er faktisk dit alene.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Til foreninger hvor der er behov for flere brugergrupper med forskellige rettigheder, forum m.m. vil jeg af erfaring helt klart anbefale at benytte Drupal 7.
Med Drupal 7 kan løsningen lang bedre tilpasses foreningens behov. Med et standard webdesign fra f.eks. themeforest.net, som udbygges med de ønskede funktioner, koster det typisk mellem 5.000 og 10.000 kr. for en samlet løsning hos mig. Så det behøver ikke være dyrt.