Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditnota mangler fra leverandør, hvad gør jeg ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg købte et stort parti ved virksomhedsstart. Halvdelen af fakturaen blev betalt ved modtagelsen af varernesom aftalt. Resten skulle betales efter nærmere aftale ,da der ikke var kapital til det i de første par måneder. Sælgers firmae gik konkurs kort tid efter, og banken (panthaver, det viste vi ikke) ville have penge eller varerne retur. Jeg valge st lade varerne gå retur. Jeg fik en "luset" håndskrevet seddel af kurator om at han havde modtaget varerne.

Nu spørger jeg: kan jeg bogføre (egen kreditnota) resten af fakturabeløbet i Summasummarum og så er den potte ude, eller skal jeg have dokunemtation for beløbet???

.Jeg tænker især på momsen i denne forbindelse. PS. Varerne indbragte  banken halvdelen af den værdi de var fakturert til mig for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja lidt forståeligt at banken ville ha anden betaling eller varer retur - dog forhåbentlig kun svarende til halvdelen af alle varerne for ellers har I jo skulle returnere noget som var betalt og jeres.

Du kan principielt ikke lave egen kreditnota men skal kunne dokumentere at varene er returneret og at du ikke længere skylder for den ene halvdel af fakturaen. Kurator bør i høj grad forstå dette og sende en bekræftelse på, at I har returneret halvdelen af varerne og at I ikke er boet skyldigt noget som helst længere - på kurators officielle brevpapir - hvis ikke han lige kan udstede kreditnota. Det skal jo officielt ud af verdenen også så ikke nogen pludseligt har overtaget fakturaen og mener at ha ret til gælden så aftalen med banken om frikøb af faktura med returneringen skal kurator jo ha på plads. Det bør være ret let at få for kurator som vel er advokat og medlem af advokatnævnet?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Apr 11
Skrevet kl. 16:48

Tak for et hurtigt svar. Jeg er helt enig men manglede "rygstød".

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:39

Jeg forstår ikke helt situationen, så korriger mig hvis jeg tager fejl.

I modtog fuld faktura, hvoraf halvdelen blev betalt ved levering af halvdelen af varerne.

I modtog resten af varerne, men betalte ikke resten af fakturaen

Hvis dette er scenariet - hvorfor beholdt i ikke varerne, og betalte fakturaen ? I havde jo bestilt varerne, og går ud fra i havde brug for dem. I så fald er det helt korrekt hvad Coockie siger.

Hvis det ikke er scenariet - så forstår jeg ikke helt spørgsmålet.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49

Mit gæt - da firmaet gik ned havde trådstarter stadigt en del varer men heller ikke rigtigt penge til betaling nr 2. derfor valgte han at sende varene retur - og forhåbentlig kun varer der i værdi svarer til det, der hørte til betaling nr 2.

Varene blev solgt og banken fik penge som prioriteret kreditor (iflg tråden) - og måske som der stod, blev de solgt billigt så banken fik færre penge end hvad der svarede til anden halvdel af trådstarters betaling.

Forhåbentlig har det været klart, at returnering af varer fra trådstarter til kurator var lig med udligning af den udestående del af regningen.

Derved skal kurator jo bekræfte det og gøre klart at den ikke skal betales (svarende til kreditnota) - også så trådstarter ikke udsættes for, at nogen mener trådstarter alligevel skylder penge, for det der med en lille håndskreven seddel er ikke så godt, selv om den burde være fra en ansvarlig kurator. 

Det trådstarter skriver om, at varene blev solgt til klar underpris, skal jo ikke kunne betyde, at trådstarter stadigt ses som havende gæld til konkursboet - Derfor behovet for en klarhed/kreditnota

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:02

Hvis det hænger sådan sammen, er jeg helt enig.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 17. Apr 11
Skrevet kl. 07:38

Tak for indlægget, forløbet  er forstået korrekt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)