Jeg købte et stort parti ved virksomhedsstart. Halvdelen af fakturaen blev betalt ved modtagelsen af varernesom aftalt. Resten skulle betales efter nærmere aftale ,da der ikke var kapital til det i de første par måneder. Sælgers firmae gik konkurs kort tid efter, og banken (panthaver, det viste vi ikke) ville have penge eller varerne retur. Jeg valge st lade varerne gå retur. Jeg fik en "luset" håndskrevet seddel af kurator om at han havde modtaget varerne. Nu spørger jeg: kan jeg bogføre (egen kreditnota) resten af fakturabeløbet i Summasummarum og så er den potte ude, eller skal jeg have dokunemtation for beløbet??? .Jeg tænker især på momsen i denne forbindelse. PS. Varerne indbragte banken halvdelen af den værdi de var fakturert til mig for. |
Ja lidt forståeligt at banken ville ha anden betaling eller varer retur - dog forhåbentlig kun svarende til halvdelen af alle varerne for ellers har I jo skulle returnere noget som var betalt og jeres.
Du kan principielt ikke lave egen kreditnota men skal kunne dokumentere at varene er returneret og at du ikke længere skylder for den ene halvdel af fakturaen. Kurator bør i høj grad forstå dette og sende en bekræftelse på, at I har returneret halvdelen af varerne og at I ikke er boet skyldigt noget som helst længere - på kurators officielle brevpapir - hvis ikke han lige kan udstede kreditnota. Det skal jo officielt ud af verdenen også så ikke nogen pludseligt har overtaget fakturaen og mener at ha ret til gælden så aftalen med banken om frikøb af faktura med returneringen skal kurator jo ha på plads. Det bør være ret let at få for kurator som vel er advokat og medlem af advokatnævnet?
vh