Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom-i-gang lån - og hvad så nu?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej i forumet

Jeg tog i morges afsted til Miami, og sidder lige nu i Atlanta lufthavn...

Jeg så Martin Thorborg''s bog "Iværksætter til jeg dør" i Kastrup, og købte den.

Jeg læste den i flyet på vej herover, og jeg må sige jeg var overrasket... 95 % af det han skriver, kan jeg efter mit forløb skrive under på. Det er alligevel rart at se, at jeg ikke er den eneste der har været gennem en masse bøvl... Også i denne bog, blev jeg opmærksom på amino.dk 

Jeg startede selv firma for 20 måneder siden, og fik med en masse besvær overbevist min bank (kostede 170.000,- i udbetaling) om at give mig et kom-i-gang lån på 500.000,00,- hvor vækst fonden er inde over med 75% kaution.

Så gik jeg ellers i gang, og det gik selvfølgelig ikke helt så rosen rødt som beskrevet i min oprindelige forretningsplan. Jeg laver højttalere, og et kina projekt til kabinetterne gik galt, da det jeg har designet er for kompliceret for kinesere at producere. Det var lige 6 måneder spildt, og 200.000,00,- lige ned i skraldespanden...

Jeg holdt dog hovedet koldt, og kæmpede videre. Jeg fik overtalt danske Hornslet Møbelsnedkeri om at tage mit projekt ind, og i dag er produktet faktisk en realitet.

Det tog dobbelt så lang tid som jeg havde regnet med, og blev dobbelt så dyrt, men til gængæld har jeg haft tid til at fin trimme alt, så det endelige produkt fremstår langt mere gennemført end oprindeligt tiltænkt.

Det er gået over al forventning. Jeg har fået distributør ansøgninger fra 18 forskellige lande på et par måneder, og endda flere fra de samme lande... Blandt andet kom der ligenu en mail fra en til i Hong Kong... Det er vidst den 4. eller 5. der har kontaktet mig fra Hong Kong... (jeg ved dette måske lyder for fantastisk til at være sandt, men jeg har mailen at fremvise til evt. tvivlere... :)

Jeg har produceret 27 sæt højttalere, og de er revet væk (MSRP US$20.000 / sæt). Desværre får jeg jo ikke ret mange af de penge, distributører og forhandlere skal have store DB på før de gider røre en finger...

Nå, men projektet er jo i den grad lykkedes, og så kom der lige et problem jeg slet slet ikke havde set komme. Nu vil kunderne jo gerne købe noget - men det kan de ikke..!

Min kære bank synes nemlig, at nu er det farligt!!! Det var slet ikke farligt for mig at låne 1 million til et skørt projekt, som mod all odds lykkedes! Nej nej... Nu har jeg betalt en halv million tilbage, og det er så nu farligt at de skal låne mig ydeligere 1.8 mio, til noget jeg med garanti kan sælge for 3 mio.

Med til historien hører, at jeg oprindeligt er fra Korsør, og derfor har fillial i Korsør... Jeg havde en fin erhvervs rådgiver, som desværre gik på efterløn. 

Så lige da de hele lykkedes, blev jeg tildelt en ny "erhvervs rådgiver", som kiggede på mit revisor udarbejdede budget, og så helt forkert ud i hovedet... Står der en million der..? NEJ det gør der ikke, der står 1.853 millioner.

Det er åbenbart mange penge for en bank der havde 18 mia. eller ca. 10.000 gange så meget i overskud sidste år, som mit maksimale likviditets behov er i år...

Jeg har snakket med 9 andre banker, og trods en del af dem er interesseret, så vil de ikke røre det, for min nuværende bank står 375.000,- bedre sikkerheds mæssigt, end alle de andre gør!

Kom-i-gang lånet, er nu blevet til en stopklods der låser mig til min el
Tilmeldt 4. Aug 07
Skrevet kl. 01:42
Det er naturligvis et komma og ikke et punktum, der skal være mellem 1 og 853 millioner... Ellers kunne jeg da egentlig godt forstå bankens afslag )

Og en stor ros til Martin Thorborg for hans bog... Den burde kunne hjælpe mange i gang... Hvis jeg havde haft en uddannelse i at kører sådan et firma, så ville jeg jo have vidst, at det slet ikke kan lade sig gøre... Og en humlebi kan heller ikke flyve, det er heldigt den ikke ved det...

Mvh Kim

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 01:47
Ja, det lyder godt nok som en mega ærgelig situation. Jeg kan ikke låne dig pengene, desværre.

Jeg måtte bare lige af med min kæmpe beundring for designet af dit værk. God damn.....hvis de lyder halvt så godt som de ser ud, så er det ubeskriveligt deprimerende, hvis de ikke skal stå i mange hjem rundt om i verden.

Alt andet lige.....så ''lyder'' det lidt som om, at du lige p.t. er så indebrændt, så du kunne risikere at træffe forkerte beslutninger, når du siger at du hellere ser dit livsværk ryge i skraldespanden, fremfor at afgive en stor andel af firmaet. Det er nok værd at overveje meget meget seriøst.

Jeg håber det bedste for dig og dit projekt.......

En dag køber jeg et sæt, hvis lyden står mål med dit smukke design.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 11:43
Dato: 04-08-2007 01:26:58 Forfatter:Neeper
Hvad gør man..? Jeg har grundet dette snakket en del men en investor, og var ½ dag fra at underskrive kontrakten. Men så fik jeg kolde fødder. Jeg forærer ikke 50 % af mit firma væk for et par millioner. Så vil jeg sq heller lade det gå på røven, så må banken og vækst forden jo så se hvordan de nogensinde vil få deres penge ud af mig. Ligeså hurtigt det kunne gå godt, ligeså hurtigt kan det gå galt.

Hej Kim. Det er er en smadderirriterende situation at stå i, og jeg har fuld forståelse for, at du ikke ønsker at give slip på det, der hele tiden har været dit projekt, som du har selv har bygget op.

Men jeg synes alligevel, at det er en lidt fjollet indgangsvinkel, at du heller vil gå konkurs med hele projektet end at leve med at eje en lidt mindre del af en muligvis meget større kage. Det er jo ikke ensbetydende med at det ikke er lykkedes for dig, tværtimod ville jeg mene.

Så jeg synes absolut du skulle overveje situationen igen, hvis ikke du kan finde et andet alternativ - også selvom investoren måske ikke vil smide 10 mio. Men se det fra den positive side: Du har lavet et produkt du kan sælge - det er det bedste udgangspunkt for en succes :)

Mvh. Joachim

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Tilmeldt 4. Aug 07
Skrevet kl. 20:15
Tak for svarene... Jeg kan se jeg muligvis ikke har formuleret mig klart nok...

Problemet med den investor jeg har snakket med, er at beloebet ikke raekker langt nok.

Nu er et budget jo i forvejen en noeje udregnet sum penge, der er for lille til den forstaeende opgave.

Og da vi begge skulle til at have loen, og der skulle en bogholder paa, og vi skulle flytte i stoerre lokaler, og vi skulle saette gang i en del udvikling + rejser til en masse distributoerer, saa ville de penge ikke raekke langt...

Hvad goer vi saa, naar penge kassen er tom? Jeg vil ikke kunne skaffe nogen... Og at faa ham til at komme med flere penge, ville i den virkelige verden nok ikke ske, med mindre jeg giver noget igen... Det eneste jeg ville kunne give, var en hel del af mine aktier, og saa kunne jeg staa der med haaret i postkassen, og eje 5% af det jeg selv har skabt, naar/hvis det saa bliver en kaempe succes...

Saa vil jeg hellere kravle videre selv, jeg kan jo kun saelge det en gang... Ville vaere lidt trist hvis der om et halvt aar kommer et langt mere attraktivt tilbud. Og jeg kan jo ogsaa se i Martin Thorborgs bog, at man ikke skal saelge til den forste og bedste...

Det er skam heller ikke fordi jeg er graadig, jeg behoever ikke nogen penge til mig selv, men der skal vaere penge nok paa udviklings kontoen til at foere mine ideer ud i livet. Ellers er det jo ligemeget.

Spoergsmaalet er saa... Hvor finder man folk der har mange penge, som gerne vil tjaene mange penge..?

Tilmeldt 4. Aug 07
Skrevet kl. 20:40
Dato: 04-08-2007 01:46:58 Forfatter: Business
Ja, det lyder godt nok som en mega ærgelig situation. Jeg kan ikke låne dig pengene, desværre.

Jeg måtte bare lige af med min kæmpe beundring for designet af dit værk. God damn.....hvis de lyder halvt så godt som de ser ud, så er det ubeskriveligt deprimerende, hvis de ikke skal stå i mange hjem rundt om i verden.

Alt andet lige.....så ''lyder'' det lidt som om, at du lige p.t. er så indebrændt, så du kunne risikere at træffe forkerte beslutninger, når du siger at du hellere ser dit livsværk ryge i skraldespanden, fremfor at afgive en stor andel af firmaet. Det er nok værd at overveje meget meget seriøst.

Jeg håber det bedste for dig og dit projekt.......

En dag køber jeg et sæt, hvis lyden står mål med dit smukke design.

Tak for de paene ord!

Naa ja... Det ved man jo aldrig, men jeg tog en haard beslutning og koebte lidt hjaelp fra en meget dygtig akustik ingenioer... Hvad nytter det at jeg har alle de bedste stumper i produktet, hvis filteret ikke er godt...

Det er fint man selv mener man er verdensmester, men at erkende egne begraensninger, tror jeg er alt afgoerende. 

Jeg var ikke helt enig med denne akustik ingenioer, men det fik mig videre... Produktet var ikke blevet saa godt, hvis jeg ikke traf den beslutning... Jeg ved der er andre i branchen, der foerst nu, efter de har lavet hoejttalere i 20 aar, har naeet til den konklusion. 

Alle mine kunder so far, er yderst tilfredse. Canada var den foerste der modtog dem... Herefter blev der bestilt 3 saet mere, og nu 4 saet mere.. Saa det er 8 saet til Canada, og 5 saet i rest ordre... De mener de kan konkurrere med hoejttalere til 3 - 4 gange prisen... Der er en anmelder paa et af de store Hi-Fi magaziner, der har koebt et saet! De plejer ellers at skulle ha` dem gratis...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 10:21
Tillykke med den succes du allerede har fået.

Der sidder rigtigt mange rundt omkring, som er i en situation der minder om din.
De har verdens bedste ide, men alligevel er banken ikke med.

Du har fået et link til dvca, og det er et fint sted at starte, for du skal ikke være så bange for kun at have en mindre del af en stor kage, i stedet for det hele af en småkage.

En forretningsplan og et budget er vigtigt, men det vigtigste er at du sælger budskabet og dig selv på en overbevisende måde.

Send mig en PM, hvis du har lyst.

Tilmeldt 24. Aug 07
Skrevet kl. 13:52

Hej,

tillykke med succes'en!!

Nogle gange er man så fokuseret på at få virksomheden i gang, at man glemmer, hvad der skal ske, når forretningen kører. Det ved jeg fra mine erfaringer med at finansiere iværksættere. Det kræver en kæmpe indsats at få koordineret alt til opstarten og masser af energi, gå-på-mod og mange mange arbejdstimer at få projektet i gang. Og så kræver det selvfølgelig også en finansiel samarbejdspartner, der tror på visionerne. Men uanset hvor aktiv og ambitiøs man er i opstarten, så er det bare hamrende vigtigt hele vejen i forløbet at være forberedt på udfordringerne, herunder specielt at man lige pludselig opnår den succes, som man havde drømt om. Din finansielle partner vil (forhåbentlig) gerne involveres i processen og undervejs underrettes, når der opstår nye udfordringer. Jeg ved jo selvfølgelig ikke, hvordan dit samarbejde med banken har været,men jeg ville som financié blive lidt forskrækket over, at du pludselig skulle bruge mere end 3 gange opstartslånet - for hvor gik det galt? Nå, det var bare lige en tanke fra min side. Og nu til sagen:

Du skriver:

Neeper:
Nu er et budget jo i forvejen en noeje udregnet sum penge, der er for lille til den forstaeende opgave.

Og da vi begge skulle til at have loen, og der skulle en bogholder paa, og vi skulle flytte i stoerre lokaler, og vi skulle saette gang i en del udvikling + rejser til en masse distributoerer, saa ville de penge ikke raekke langt...

Hvorfor er dit budget ikke opdateret, så det afsatte beløb svarer til dit behov? Kunne det ikke tænkes, at det er svært at vurdere dit finansieringsbehov reelt, hvis ikke dit budget er retvisende i forhold til dine behov? 

Har du overvejet, at investor ikke skulle være ansat i virksomheden, men bare skulle være en sleeping partner i en periode med en option på et højere afkast af sine investeringer, når salget var kommet godt i gang?

Og har du overvejet, at mange af dine adminstrative opgaver (så som fx. bogføring) kan outsources på timebasis?

Det var bare lidt strøtanker fra mig - jeg håber, at du kunne bruge det til noget :-}

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)