Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder og ansvar som konsulent kontra medarbejder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

For at tjene nogle penge ved siden af mit primære job, vil jeg gerne udføre noget freelance arbejde. I den forbindelse vil jeg gerne høre, hvad jeg skal være opmærksom på. Fx hvordan mine rettigheder er som konsulent kontra medarbejder, hvis jeg laver fejl eller lignende. Er det noget, der skal nedskrives i en kontrakt, og kan man finde skabeloner til den slags?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

1: Du skal være opmærksom på, om du i virkeligheden er lønmodtager -det kan man være mange steder samtidigt, man vælger ikke bare selv at skrive faktura, og så køre b skat

2: Du bør ha en kontrakt hvor dit ansvar er klart defineret, ellers kan du naturligvis drages til ansvar for skader, muligvis en direkte forsikring anhængigt af jobbet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret. En af grundene til, at jeg ville arbejde på konsulentbasis er, at jeg har dækket pension og feriepenge med mit hovedjob. Dette skulle bare være ekstra, og jeg vil gerne have alle pengene med det samme. En anden grund er, at jeg gerne vil være helt fri og kunne stoppe øjeblikkeligt, hvis det bliver for meget.

Er der andre måder at opnå dette på uden at starte en konsulentvirksomhed? Selve jobbet er et ganske almindeligt servicejob. Og er der nogen ulemper for virksomheden ved at køre det på denne måde frem for et normalt ansættelsesforhold?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

YankeeDK:
En af grundene til, at jeg ville arbejde på konsulentbasis er, at jeg har dækket pension og feriepenge med mit hovedjob. Dette skulle bare være ekstra, og jeg vil gerne have alle pengene med det samme

Den skal du så ikke nævne for skat - for kildeskatten er netop indført for at skat skal betales med det samme - og i princip skal du forskudsangive og dermed får du B-skatte opkrævninger. Det kunne du så udsætte, men ikke noget du kan gøre mange år, uden skat forskudsopgør dig. Jeg tror du mener, at du ikke vil ha sat af til feriepenge og på den måde med det samme, og det er jo forståeligt, omend det ikke gør forskel i det længere løb

YankeeDK:
En anden grund er, at jeg gerne vil være helt fri og kunne stoppe øjeblikkeligt, hvis det bliver for meget.

forståeligt - her kan du jo altid aftale helt kort opsigelse hvis du var ansat

YankeeDK:
Er der andre måder at opnå dette på uden at starte en konsulentvirksomhed
Som freelance med honorar - B-skatte angivelse bidragspligtig B indkomst gruplpe 05 for din arbejdsgiver - men igen, du må jo afgøre om det er det du er skattemæssigt, hvis du vil være sikker - tror jeg har smidt linket før - eller værsgo http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

YankeeDK:
er der nogen ulemper for virksomheden ved at køre det på denne måde frem for et normalt ansættelsesforhold?

Hvis ellers i kan aftale kort gensidig opsigelse så ingen større fordel der for ham, som ulempe ja klart, Hvis du får brugt pengene og ikke kan betale din skat til tiden, så kan skat se på forholdet og sige - nå helt almindeligt servicejob, (og man kan ha mange af dem og stadigt være lønmodtager). Gør de det, kan de kræve den manglende skattebetaling af din arbejdsgiver + en bod for at omgå kildeskatteloven og kommer i op at skændes, også med ferielov hvis du i virkeligheden er rent ansat der bare fakturerer i stedet. Sker det - næppe, men risikoen er der, og som arbejdsgiver har jeg besluttet at med mindre det er specielle forhold, så A skatte ansætter jeg kun

For dig - tja - siger skat du var selvstændig og ikke freelancer, så er der jo en momsgrænse på 50 t som ikke må overskrides uden du hænger på moms lige fra kr 1 og frem + bod - Det er bare at læse rundt i filen - og nemt er det ikke - men læg mærke til de konkrete eksempler i skats fil, måske kan noget overføres på dig til afgørelse?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Den skal du så ikke nævne for skat - for kildeskatten er netop indført for at skat skal betales med det samme - og i princip skal du forskudsangive og dermed får du B-skatte opkrævninger. Det kunne du så udsætte, men ikke noget du kan gøre mange år, uden skat forskudsopgør dig. Jeg tror du mener, at du ikke vil ha sat af til feriepenge og på den måde med det samme, og det er jo forståeligt, omend det ikke gør forskel i det længere løb

Det er det sidste, jeg mener Smile. Jeg ved, at det er ligegyldigt på den lange bane, men jeg har aldrig set pointen i at vente et år på at få sin løn udbetalt.

Cookie:
Som freelance med honorar - B-skatte angivelse bidragspligtig B indkomst gruplpe 05 for din arbejdsgiver - men igen, du må jo afgøre om det er det du er skattemæssigt, hvis du vil være sikker - tror jeg har smidt linket før - eller værsgo http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Dejligt link. Der blev jeg meget klogere. Jeg vil være lønmodtager som Sofie. Jeg tror, jeg har nogenlunde styr på det skattetekniske nu. Igen tak for hjælpen Yes

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)