Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konti/skatteordning og meget andet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen allesammen. Har læst og læst de sidste 14 dage, men mangler stadig at blive 100% sikker på et par ting.

Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed og har fået en fast kunde som jeg fakturere hver måned.

Jeg prøver at formulere mine spørgsmål så godt som muligt.

1. Hvilken skatteordning er bedst i mit tilfælde, hvor jeg får nogenlunde det samme ind på kontoen hver måned?

2. Lad os sige at jeg fakturere 7500kr plus moms. Dvs der går 10.000kr ind på min konto. Skal jeg så have en konto til moms, så jeg sætter de 2500kr ind på moms kontoen?

Men hvad penge til skat? Hvis jeg vil hæve de sidste 7500kr, skal jeg så overføre 40 - 45% til en "skatte konto" og beholde resten selv?

Der skal vel betales b-skat af de 7500kr?

3. Jeg kan vel godt bruge private kontoer til mit firma? Det SKAL vel ikke være erhverskonter? Gør selvfølgelig sådan at privat økonomi og firma økonomi har hver deres konti. Håber i forstår mine spørgsmål og at i kan hjælpe mig godt på vej.

Mvh Lasse.
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:08

1: det kommer lidt an på en række forskellige faktorer, har du fx. Brug for at kunne opspare i virksomheden (virksomhedsordningen) eller hæver du det hele (alm beskatning).
2: moms af 7.500 er 1.875 altså salg i alt incl moms på 9.375.
Det vil være en god ide, at oprette en særskilt bankkonto til virksomheden, men ikke noget krav (kun i VSO er det et krav). Du skal dog ikke have en decideret moms konto du hensætter penge på. Fordelingen klarer du i din bogføring hvor du krediterer salget i dine driftsindtægter og hensætter momsen i balancen, til afregning og indberetning kvartalsvis.
3: du skal ikke betale skat løbende når du hæver penge ud af din virksomhed. Når du driver personlig virksomhed skal du indberette dine forventninger til overskud og hævninger i forskudsskemaet. Du bliver så pålignet en 10 årlige b rater (og bliver trukket i det månedlige fradrag af dit alm lønmodtager arbejde, hvis du har sådan et ved siden af), til imødegåelse af den skyldige skat.
Hvis du anvender alm PSL som beskatning beskattes du årligt af det fulde overskud.
Anvender du VSO skal du kun betale skat af det du hæver årligt - men så vil jeg anbefale du har en revisor eller anden skattekyndig ind over, da det ikke er for alm. Dødelige og lave en korrekt VSO.
Håber ovenstående hjalp :)
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Silkeborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:12

1. det bestemmer dig og din rådgiver først når året er afsluttet, dvs forår 2014

3. Du opretter 2 nye konti til din virksomhed. Det er ligegyldigt om de er på CPR eller CVR nr.

Du indsætter alle indbetalinger og udbetalinger på konto 1, betaler moms og alt ud af huset.

Vil du hæve et beløb til dig selv fx 10.000 kr, sætter du 50% dvs 5.000 kr ind på konto 2 og resten til din forbrugskonto.

Så kan du frit vælge beskatningsordning når du eller din revisor laver regnskabet med ALLE muligheder.

2. beløbet på konto 2 dækker skattekrav mv (lidt overdækning) men så har du helt styr på omsætningen.

PS. sørg for at der er bilag på alle poster på konto 1, så behøver du ikke lave kassebog mv, men skriver blot kontoomsætning ud til excel, og alle bilag i konto - dato orden.

Din regning fra revisor blive så lille Big Smile

Med venlig hilsen

Erik G C

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 19:17

Jeg har intet job ved siden af. Så jeg regner med at jeg skal bruge det hele selv. Dvs at personskatteloven er bedst?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Skrevet kl. 19:48

Det behøver du ikke spekulere på nu, vent til du ser hvad du tjener.

Bruger du kontofordelingen, har du penge til skat og revisor mv. og det er synligt meget hurtigt, om du kan leve af det.

Kan du ikke det, er det bedst at gøre noget med det samme, lige nu Cool

Mvh Erik G C

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 19:59
Tak for hjælpen. Det hjalp lidt :-)

Jeg ved jo nogenlunde hvad jeg kommer til at tjene, er det så ikke nemmere at indberette hos skat nu hvad jeg kommer til at tjene, så jeg kan betale løbende skat når de 10 girokort om året kommer?

Hvor vigtig er en revisor her? Der kommer ikke ti at være sindsyg mange bilag. Der kommer kun til at være bilag med faktura og brændstof.

Kan det betale sig og have revisor på?

Kan godt jeg spørger dumt, men vil være helt sikker at jeg har styr på det hele inden det for alvor går løs.

Et andet spørgsmål: hvad ligger til grund for at salgsmoms er mindre end købsmoms, hvis jeg har forstået det rigtig? Hvem kommer det til gode i sidste ende?
Fra Silkeborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Skrevet kl. 20:52

Normalt vil du betale mere skat end nødvendigt, hvis du ikke, i hvert fald de første år, har en revisor inde over. Beløbet kan du jo også trække fra, og de fleste revisorer kan mere end blot skat.

Moms opkræver du af salgsprisen fx 10 kkr = 2,5 Kkr

Af salgsprisen er der materiale, fx 1 kkr = 250 kr moms, indbetales 2250 moms som køber betaler, og er det privat er der ingen fortrydelse :-)

Forskellen på de 9 kkr er din "løn" og der er ingen moms på den del du bruger.

Generelt behøver du ikke afregne til skat før i dec, og det kunne være et godt tidspunkt at få taget pulsen på virksomhedens drift, og evt aftalt lidt om regnskabsopgørelse mv.

Er du startet i 2012, skal du lave det nu..

mvh Erik G C

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 20:56

Ok. Mange tak for hjælpen. Jeg fik mit cvr nummer i december 2012, men har ikke brugt det endnu. Skal først bruge det om en måneds tid.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Skrevet kl. 21:10

Hø Hø

Du skal indgive selvangivelse fra startdatoen på dit cvr bevis og til dit normale skatteårs afslutning, og der står hvilken dato ??

Selvom det er 0 bør du få det indsendt.

Har du private aktiver du inddrager i dit arbejde, bør du også få det med nu.

Så god arbejdslyst

mvh Erik G C

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 21:30

Ved ikke hvad dato der står. Det er slet ikke skåret nok ud i pap for mig. Har ikke nogen private aktiver med i firmaet. Tror jeg ringer til SKAT imorgen og bestiller et møde. Jeg kan ikke forklare Mike spørgsmål på skrift. Og forstår ikke alt det der bliver skrevet fra jer venlige aminoer. Har meget lettere ved at forklare og forstå ved personlig samtale.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)