Jeg har tidligere haft stor glæde af Jeres ekspertise herinde - og nu er den så gal igen. Jeg skal starte min egen lille virksomhed, men er p.t også ved at læse på dagpenge fra fagforeningen. Til møder der, har jeg fået det indtryk at hvis man er momsregistret, kan det volde store kvaler fordi man så egentlig har sin egen virksomhed - næsten uagtet om man reelt laver noget. Er der nogen der ved om det har noget på sig?
Og kan jeg lade mig momsregistrere og begynde at købe f.eks edb o.l og trække det fra, selv jeg ikke er startet op og har nogen indtægter? Jeg tænker at man jo skal begynde et sted
Skal man afleverer momsregnskab uanset om man har indtægter eller ej? Og hvor tit skal man afleverer regnskab?
Ja, du skal ringe til din a-kasse og bede om en blanket AR259 - den skal du udfylde og så skal du huske at du KUN kan have selvstændig bibeskæftigelse hvis det er "udenfor normal arbejdstid" - for du skal jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet - og du må ikke sige nej til jobs på grund af dit firma. Ring til Ase eller Dana - de kan rådgive dig mere nøjagtigt.
Afhængig af erhvervstypen afregner du så pr. time eller pr. krone på dine timesedler til a-kassen - har du brugt en time på firmaet, skal du skrive det på timesedlen og så bliver du trukket en time i dagpenge.
Du skal helst ikke over 17 timer om ugen, så begynder det at blive kriminelt i forhold til dagpengene.