Hej Johannes Så vidt jeg forstår dit indledende spørgsmål handler det mere om at opsætte nogle værdiparametre, og lave nogle kpi's for hvad der kan betale sig den ene (adwords) eller anden vej (SEO)? Kan godt være jeg fuldstændig misforstår, men det bedste råd jeg umiddelbbart kan give dig i forhold til dette er: Kig på Google adwords keyword tool. Fokuser på eksakte søgninger på hvad der lige er interessant. Kig på søgninger versus pris per click. Og så tage den lidt derfra...Nogle steder er prisen per click så lav at Adwords er en rigtig god deal (tror jeg har set den ned til et sted mellem 20 øre til 50 per clicl), mens andre steder er den ret meget højere (har set den oppe på 70 kr + per click i visse brancher)... Kig på din egen backend og fokuser på konvertering. Kan du højst sandsynlig gøre enten direkte i din backend ellers i Google... Nu er jeg ikke selv webshopejer eller har forstand på konvertering, så her må der lige være nogle andre der forklarer hvordan det fungerer. Mht. SEO så skal du nok se på det som 80 % af alle clicks går til organiske søgninger, mens resten går til Adwords. Det betyder ikke så meget for Adwords regnskabet, men er ret afgørende for hvor meget du kan få ud af SEO... Håber det gav lidt indsigt i hvordan man kan gennemskue værdiskabelse via SEO/Adwords... Mvh Laust PS: De 80% er der lidt uenighed om, men i min bog er det et ret konservativt estimat! |
Det er netop derfor jeg er gået en smule i krig med det. Er udmærket klar over at vores hjemmeside er ret skod rent SEO mæssigt. :)