Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan checker jeg for gyldigt CE mærke?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 1. Dec 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Nikmi Import Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står og skal til bilmesse i Maj og vil i den forbindelse indkøbe et produkt fra Kina. Fabrikken virker top kvalitet og jeg tvivler ikke på produktet. MEN det er et produkt hvor der er påkrævet CE mærke. hvilket fabrikken siger at de har.

Jeg ved dog at det er ekstremt nemt for de dejlige kineser simpelt bare at påtrykke hvilken som helst Logo så jeg vil gerne vide, hvordan kan jeg være 100% sikker på at de har et gyldigt CE certifikat ?.
De har fremsendt nogle papirer der efter deres egen udsagn skulle være bevis på at det er et gyldigt CE mærke, og det ser også meget officielt ud. Men igen alt kan forfalskes og kinesiske producenter har det med at have dårlige morale omkring forfalskninger.

Håber der er nogle Amino'er der kan guide mig lidt!

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 07:19

Hej Henrik,

Hvem har udført certificeringen? På dokumentet du har modtaget er der et navn på et 3 parts organ som har stået for dette, og et navn på den inspektør hvis underskrift er påført. Udfra disse oplysninger kan man nogenlunde sikre sig validiteten, og i enkle tilfælde (som med TüV spore certifikatet på en database).

Hvis dit produkt er elektrisk/komponent skal der også gerne være påført hvilket lavspændingsdirektiv det er i henhold til, og skal jo naturligvis være den korrekte der gælder dit produkt og ikke forældet.

Et alternativ kan være, hvis du har teknisk snilde og kender produktet godt nok, at lave din egen overensstemmelseserklæring i hht den EN/Direktiv det gældende produkt skal overholde for at få sit "EU pas" som CE jo i bund og grund er. Dog vil jeg ikke anbefale denne løsning hvis ingen erfaring med det.

Du er velkomme til at sende mig en kopi af dine dokumenter, så skal jeg nok give min, komplet uforpligtende, vurdering med :) (mail.nbbn (at) gmail.com )

//Martin.

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Fra Ballerup
Tilmeldt 1. Dec 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Nikmi Import Skrevet kl. 17:55

Tak for din vejledning Martin.

Jeg har faktisk været i kontakt med Teknologisk institut i dag. En flink herre der hjalp mig og informeret mig at de gratis kan se på certifikaterne og fortælle mig om de er "gode nok" samt at se på produkt specifikationer. Hvis de ikke ud fra dette kunne fortælle mig om det er "ægte" har de mulighed for at lave en test på produktet og fortælle mig om det lever op til de krav der skal til før jeg må putte CE mærke på.

Så vidt jeg kunne forstå behøves jeg faktisk ikke andet end en "kvalificeret" udtalelse før jeg må bruge CE mærket? Må indrømme at reglerne omkring brugen af sådanne mærker hurtig går over i teknik snak der gør lidt ondt i min hjerne :)

- Henrik

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 03:09

Hej igen,

Ok, lyder som en god løsning med tek institut de må jo næsten formodes at have styr på det.

Og ja, det kan meget hurtigt blive langhåret når man begynder at bevæge sig ind i direktiverne og det er heller ikke usædvanlig at de store danske grossister har optil flere folk ansat til at styre processerne og internt oplære deres indkøbere/produktchefer.

Du skal dog som udgangspunkt altid have med i baghovedet at når du henter gods uden for europa, er du (dit firma) produkt ansvarlig og den asiatiske leverandørs certificeringer er som udgangspunkt kun et værktøj du som importør kan bruge som sikkerhed.

God messe :)

/Martin.

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)