Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har en kunde i Norge der ønsker at afhente vare hos mig, men han vil gerne slippe for dansk moms og selv betale moms i Norge. Kan det lade sig gøre og hvordan skal jeg forholde mig?
Jeg svarer kun da jeg kan se at ingen andre har svaret dig endnu.
Jeg er ikke revisor eller andet, så jeg lover ikke et gyldigt svar.
Så vidt jeg er informeret, så kan du godt undlade dansk moms hvis du sælger til en udenlandsk virksomhed, men KUN hvis du kan dokumentere at varen er sendt ud af landet.
Det er jo ikke tilfældet her hvor kunden selv afhenter.
Hvis du vil være helt sikker, kan du jo ringe til SKAT. De er mægtig venlige til at svare på sådanne spørgsmål.
Korrekt - du kan kun sælge uden dansk moms ved at kunne dokumentere varen har forladt landet. Alternativt kan man ved udrejse med korrekte dokumenter i f.eks. lufthavnen vise, at man nu forlader landet med varen og få momsen sendt tilbage, men det virker jo mildest talt lidt tungt (bruges ex af turister som køber Rolex ur hos Klarlund)
men han vil gerne slippe for dansk moms og selv betale moms i Norge. Kan det lade sig gøre og hvordan skal jeg forholde mig?
Hvis du gider få lavet de rigtige toldpapire, (udførselspapire) som han skal fremvise til tolden ved udrejse af DK. Jeg betalte Fortoldningsbutikken 35 Euro for at få lavet alle dokumenter. Så hvis der er tale om et stort beløb kan det jo sagtens være en god forretning for ham at slippe for den danske moms.