Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af første medarbejder, hvordan?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har besluttet mig for, jeg skal have ansat min første medarbejder på deltid 3-5 timer om ugen. Nu ved jeg bare slet ikke hvordan jeg griber dette an?

- Findes der nogle skabeloner til kontrakter man bare kan rette til og undgå, at skal betale for en revisor/advokat for at være med?

- Skal jeg have nogen form for forsikring? Der er tale om en der skal arbejde med bogføring, mindre it opgaver og lign.

- Hvordan fungere løn udbetaling? Skal man have danlon.dk eller lign. ind over? 

Andre gode råd og ting jeg skal vide om ansættelse af den første medarbejder på deltid?

Venlig hilsen
Lasse Lykke

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan hjælpe mig? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan søge funktionærkontrakt og sikkert finde en del skabeloner - en kontrakt er vigtig under alle omstændigheder. Du kan i den jo også referere til netop funktionærlov og ferielov, angive skiftende arbejdstid, forventet 2 til 10 timer om ugen efter løbende aftale og andet specifikt for dit behov

Du skal tegne erhvervsskadeforsikring. Du kan mange steder tegne den som ½ halv tid og spare lidt

Du melder dig til danløn f.eks - fra starten printer du en netsaftale hos dem og den tager du ned i banken der skriver på og sender ind, så går alle betalinger direkte til din medabejder, skat, atp og alt automatisk

Du vælger evt. bogføringssystem i danløn og du kan så enten få en kommasepareret fil at importere, eller bare en lille liste med kontonumre i dit system og debet og kredit angivet så det er lige til at bogføre som der står på den.

Du vælger nu medarbejder - type timeløn er nok nemmest her - så skal du indbetale til feriekonto (klarer danløn systemet) men kan angive timerne forskelligt. Du kan også vælge månedsløn og så regner det som udgangspunkt med at du giver løn under ferien, og du kan så indtaste en løn EN gang om måneden der svarer til det du skal betale.

Det lyder mere kompliceret end det er

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal selvfølgelig læse, hvad der findes på virk osv. Men super gennegang af det! :)

Mvh Lasse

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Det vigtigste er an du udarbejder en SKRIFTLIG kontrakt, som du og medarbejderen begge underskriver med navn, cpr, adresse etc etc og hvilket arbejde der skal udføres over hvor mange timer daglig, om der er flextid etc etc OG lønnens beregning og hvornår den udbetales.

Du skal som arbejdsgiver indeholde A-SKAT og feriepenge etc og jeg vil anbefale dig at du eller din medarbejder finder ud af enten selv at registrere disse forhold eller køber jeg til det. 

jeg går ud fra som givet at du har CVR nummer etc.

Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil blot tilføje, at så længe den ugentlige arbejdstid er under 8 timer, er en "funktionærkontrakt" ikke nødvendig :)

Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 114
Fra  http://coolwatch.dk Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Der er også den mulighed at du beder vedkommende fakturere dig hver md. det vil gøre det meget meget let for dig. Jeg ville ikke forslå dette til "alm-medarbejder" men da du nævner 3-5 timer og vedkommende skal have med bogholderi at gøre, så er det ikke nødvendigvis noget der skræmmer. Vedkommende skal have sit eget cvr. at fakturere dig fra.

 

God vind med hvad du vælger.

Interim løsninger og økonomisk sparring - http://okonomiplus.dk/

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep til bogholderi kan det sikkert gå med selvstændig, selv om jeg vil hævde det nu nok er en medarbejder, men hvis den pågældende har en del andre kunder, vil faktura fra CVR være naturligt nok - er du eneste kunder og skal personen bare bogføre så ER det nu nok en ansat og du får skat korrekt ved at bruge det + den pågældende slipper for at skulle rode med moms, men hvis han/hun har flere kunder, mon så ikke han/hun ER registreret som CVR

Ellers er det jo en simpel aftale når det er så få timer - skiftende arbejdstid - 2-3 timer om ugen, gensidigt varsel ?? 1 uge (så få timer er ikke funktionær) eller hvad der passer jer, jeg ville vælge lige gang til begge sider og du skal tænke på om det er en du kan undvære efter 8 dage

Selvelønnen er jo kun EN gang du skal sætte dig ind i det i e-indkomst eller letløn gratis hos skat.dk - indtast pågældendes CPR og vælg timelønnet og så er det bare antal timer a kr - så er det ikke slemt, og sidder du indlogget første gang du skal lave det, og ringer til skat - letløn taster du dig frem til, så hjælper de dig, og alle fremtidige gange er simpelt at køre en gang om måneden - bare vælg bikort i stedet for hovedkort hvis den pågældende også har andet arbejde, så fradraget ikke kommer dobbelt, og er det kun for dig, så hovedkort

I alle fald - god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 114
Fra  http://coolwatch.dk Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt svar John, og i takt med at virksomheden vokser, så er kompetencen ift. håndtering og udbetaing af løn på plads med det samme. Og ja, eget cvr. kan man med al respekt nok kun være bekendt, at bede en bogholder om, ikke en alm. ansat.

:-).

Interim løsninger og økonomisk sparring - http://okonomiplus.dk/

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)