Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Albumcovers - Må jeg frit uploade dem, hvis jeg kan finde dem på nettet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 96
Fra  Whybeard Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Overskriften siger nærmest det hele. Må jeg frit uploade albumcovers til min hjemmeside, hvis jeg finder de rå filer, som iTunes uploader til nettet (lette at finde, da man bare skal indskrænke søgning til kun at inkludere billeder på 170x170).  Oftest er det en adresse lignende denne:

http://a5.mzstatic.com/us/r1000/066/Music/v4/e2/3b/72/e23b72e5-71e2-a5f6-bd50-bc68f86ddfb8/707541523691.170x170-75.jpg

Og hvis ikke. Må jeg så godt bare bede min hjemmeside om at vise den fil, som iTunes har uploadet?

Mange hilsner,
Christian, CEO hos cShakers.dk (håndsyede køletasker til din proteinshaker) [åbner i nyt vindue]

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37

album covers er rettighedsbeskyttede og du må ikke bare hente dem og vise dem på en salgshjemmeside - der skal du ha en aftale med rettighedsindehaverne vil jeg bestemt mene

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Nov 12
Fra  Whybeard Skrevet kl. 12:51

du må ikke bare hente dem og vise dem på en salgshjemmeside

Salgshjemmeside? Det var måske ikke lige det ord, jeg ville bruge om min hjemmeside...

Mange hilsner,
Christian, CEO hos cShakers.dk (håndsyede køletasker til din proteinshaker) [åbner i nyt vindue]

Tilmeldt 20. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:04
Fra Århus
Tilmeldt 12. Nov 12
Fra  Whybeard Skrevet kl. 13:10

ainodk:
(...) det er altid bedst at tjekke rettighederne med dem der har ejerskabet :)

Men du jeg skal tjekke hos iTunes (hvor jeg finder ALLE mine album covers) eller hos hver enkelt kunstner/pladeselsskab?

Mange hilsner,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36

Christian:
Salgshjemmeside? Det var måske ikke lige det ord, jeg ville bruge om min hjemmeside.
jeg er også godt og grundigt uden for mit speciale - men nu her jeg da kigget-  og det virker som noget med at man kan afspille div numre ved at klikke og så leder du den ind til en youtube - virker smart på mig faktisk. Jeg ved så ikke om alle youtube musik videoer har lovlige rettigheder  men det har du givet checket? I alle fald er det jo ikke på din side de spilles, men på den oprindelige youtube side.

Jeg vil tro album covers rettighed er hver enkelt cover ejers - men om man bare kan lade linket åbne til den side der jo så viser billedet på rettighedsejerens egen side - lidt som du gør med musikken - aner jeg faktisk ikke. Jeg følger lidt interesseret med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 13:48
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 14:15

Christian:
Må jeg frit uploade albumcovers til min hjemmeside

Nej det må du ikke, det ligger i rettigheds aftale som du skal indgå med pågældende kunstner eller forlag, uanset om det er musikken eller kun cover du vil bruge da de ejer begge dele.

Christian:
Og hvis ikke. Må jeg så godt bare bede min hjemmeside om at vise den fil, som iTunes har uploadet?

nej, heller ikke her det er Itune der har fået rettighederne , ikke dig, for din hjemmeside gør faktisk en handling hvor det bliver kommercielt, og der bruger du cover eksempelvis til at skabe den værdi - dvs enten tjenere du penge på din hjemmeside på den ene eller anden måde, heller blot tiltrækker trafik så din hjemmeside får en værdi.

Det er nøjagtig det samme om du har dem liggende direkte eller peger på en cover statisk, -  du må bruge dem PRIVAT hvis du eksempelvis har købt musikken osv, men ikke bruge dem i forretning  . reglerne gælder faktisk ens om det er selve musikken, eller kun cover i det store hele.

Grundet til at man kan indlejre link fra youtube, er fordi at youtube har rettighederne eller ihvertfald tager skraldet for dig- her må du nemlig heller ikke indlejre rettigheds filer på din egen hjemmeside udover link.

ATB/Bo

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)