Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har planer om at starte / købe en virksomhed i 2013 sammen med en god ven. Planen er vi deler 50/50.. Jeg har været lidt i tvivl om hvordan det skal gøres bedst med hensyn til ejerforholdene.

Selskabet vi starter vil være et ApS og til tænker at vi begge starter hver vores holding selskab som skal stå som ejer af hovedselskabet.

Når jeg søger rundt på nettet og læser en masse om Holding, så har jeg meget svært ved at finde udlemperne ved det. Det virker lidt som om, at så længe du har et holding selskab så er du godt på vej og tingene kan næsten ikke gå galt.

Mit spørgsmål er så:

Hvad hæfter jeg så ved, ved en evt. konkurs? Og vil de penge som mit holdingselskab har "tjent" blive brugt til at lukke eventuelle huller i datterselskabet?

Hvorfra udbetaler jeg min løn? - Datterselskabet eller udbetaler jeg lønnen via mit holding selskab?

I må meget gerne linke til nogle sider som skærer alle fordele og ulemper ud i pap mht. til ejerforhold samt holdingselskaber. Jeg synes lidt det er jungle, og lige nu virker det som om jeg ikke kan finde nogen nævneværdige ulemper ved holding. - Det lyder bare for smart til at være sandt :)

Det er meningen at vi selv skal arbejde i datterselskabet til dagligt, men at vi evt. på sigt vil bruge holding selskabet til at opkøbe flere selskaber eller på anden måde investerer (aktier m.v.)

Jeg ved der er nogen derude der kan give en god forklaring på det hele.

Ha' en super dag.

//BM

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 10:34

Hej Benjamin

Benjamin Mortensen:

Hvad hæfter jeg så ved, ved en evt. konkurs? Og vil de penge som mit holdingselskab har "tjent" blive brugt til at lukke eventuelle huller i datterselskabet?

Som udgangspunkt hæfter du kun med dit indskud. Går dit driftsselskab konkurs, så berører det ikke dit holdingselskab yderligere.

Benjamin Mortensen:

Hvorfra udbetaler jeg min løn? - Datterselskabet eller udbetaler jeg lønnen via mit holding selskab?

Det kan du selv bestemme. Det vil dog klart være at anbefale at gøre det via holdingselskabet. Således kan i betale det samme honorar eller udbetale samme udbytte til ejerne, men samtidig hver især selv bestemme hvor meget i vil trække ud til privatforbrug.

Benjamin Mortensen:

I må meget gerne linke til nogle sider som skærer alle fordele og ulemper ud i pap mht. til ejerforhold samt holdingselskaber. Jeg synes lidt det er jungle, og lige nu virker det som om jeg ikke kan finde nogen nævneværdige ulemper ved holding. - Det lyder bare for smart til at være sandt :)

Se http://www.jura-guide.dk/holdingselskab

Ulempen ved et holdingselskab, er at det typisk kræver en ekstra kapitalbinding og at der er ekstra omkostninger til regnskab og revision. Men for de fleste, giver det kun mening at starte et holdingselskab.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

Benjamin Mortensen:

Hvis det er datterselskabet der går konkurs, ja så er det datterselskabet der hæfter. Ofte vil holdings værdi jo bare bestå af, at det ejer anparterne i drift og hvis det er holdings eneste værdi i begyndelsen, ja så forsvinder al værdi i holding jo ved driftselskabets konkurs.

Som årene går, kan I udlodde udbytte fra drift til holding. Det sker med midler der er beskattet i driften, men udbyttet udloddes så skattefrit til holding, Derved opbygger holding en formue, som jo ikke berøres ved driftselskabets konkurs. Derved beskyttes dette beløb

Benjamin Mortensen:

Under normale omstændigheder via drift selskabet, da holding generelt ikke er aktivt som andet end finansielt holdigselskab og ikke må betale lønnen for dit arbejde for driftselskabet. Skal du ha noget fra holding bør det i hovedsagen bestå af udbytte som du så betaler udbytteskat af.

Lønnen fra drift skal I så aftale indbyrdes så den svarer til jeres arbejdsindsats. Det betyder jo også, at lønnen går fra driftselskabets overskud. Hvis I ikke hæver løn skal I jo af med 25% af overskuddet, inden det kan skubbes op i Holding.

Benjamin Mortensen:
Det er meningen at vi selv skal arbejde i datterselskabet til dagligt, men at vi evt. på sigt vil bruge holding selskabet til at opkøbe flere selskaber eller på anden måde investerer (aktier m.v.)

Ja - det lyder helt normalt og viser jo også at lønnen skal komme fra drift. Fordelen ved holding er som jeg ser det, først og fremmest at beskattet overskud fra driftselskaberne kan beskyttes oppe i holding. År 1 har det ofte ingen rigtigt fordel, hvis holdings eneste værdi = værdien af anparterne i drift.

Ulempen er administrations ekstra arbejde ved holdings regnskab. Når I skal ha et fælles drift selskab er det vigtigt at I får lavet anpartsaftale der klart siger hvem der gør hvad arbejdsmæssigt, hvem der må bestemme hvad - bruge penge op til kr xxx alene - eller ved fællesunderskrift over kr xxx OG hvordan den ene af jer kan komme ud - og af med anparterne hvis i bliver uenige (skal tilbyde sine anparter til kurs der fastsættes af en op forhånd udpeget revisor til formålet - ud fra regnskabet) En sådan aftale er meget vigtig at få på plads, og da den er ret så individuel, ud over at ofte dække de områder jeg beskrev, så vil det være værd at ofre en jurist til at gennemse det man selv skriver, og lige luse de værste fejl væk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)