Hej Aminoer Jeg har planer om at starte / købe en virksomhed i 2013 sammen med en god ven. Planen er vi deler 50/50.. Jeg har været lidt i tvivl om hvordan det skal gøres bedst med hensyn til ejerforholdene. Selskabet vi starter vil være et ApS og til tænker at vi begge starter hver vores holding selskab som skal stå som ejer af hovedselskabet. Når jeg søger rundt på nettet og læser en masse om Holding, så har jeg meget svært ved at finde udlemperne ved det. Det virker lidt som om, at så længe du har et holding selskab så er du godt på vej og tingene kan næsten ikke gå galt. Mit spørgsmål er så: Hvad hæfter jeg så ved, ved en evt. konkurs? Og vil de penge som mit holdingselskab har "tjent" blive brugt til at lukke eventuelle huller i datterselskabet? Hvorfra udbetaler jeg min løn? - Datterselskabet eller udbetaler jeg lønnen via mit holding selskab? I må meget gerne linke til nogle sider som skærer alle fordele og ulemper ud i pap mht. til ejerforhold samt holdingselskaber. Jeg synes lidt det er jungle, og lige nu virker det som om jeg ikke kan finde nogen nævneværdige ulemper ved holding. - Det lyder bare for smart til at være sandt :) Det er meningen at vi selv skal arbejde i datterselskabet til dagligt, men at vi evt. på sigt vil bruge holding selskabet til at opkøbe flere selskaber eller på anden måde investerer (aktier m.v.) Jeg ved der er nogen derude der kan give en god forklaring på det hele. Ha' en super dag. //BM |
Hej Benjamin
Benjamin Mortensen:Hvad hæfter jeg så ved, ved en evt. konkurs? Og vil de penge som mit holdingselskab har "tjent" blive brugt til at lukke eventuelle huller i datterselskabet?
Som udgangspunkt hæfter du kun med dit indskud. Går dit driftsselskab konkurs, så berører det ikke dit holdingselskab yderligere.
Benjamin Mortensen:Hvorfra udbetaler jeg min løn? - Datterselskabet eller udbetaler jeg lønnen via mit holding selskab?
Det kan du selv bestemme. Det vil dog klart være at anbefale at gøre det via holdingselskabet. Således kan i betale det samme honorar eller udbetale samme udbytte til ejerne, men samtidig hver især selv bestemme hvor meget i vil trække ud til privatforbrug.
Benjamin Mortensen:I må meget gerne linke til nogle sider som skærer alle fordele og ulemper ud i pap mht. til ejerforhold samt holdingselskaber. Jeg synes lidt det er jungle, og lige nu virker det som om jeg ikke kan finde nogen nævneværdige ulemper ved holding. - Det lyder bare for smart til at være sandt :)
Se http://www.jura-guide.dk/holdingselskab
Ulempen ved et holdingselskab, er at det typisk kræver en ekstra kapitalbinding og at der er ekstra omkostninger til regnskab og revision. Men for de fleste, giver det kun mening at starte et holdingselskab.