hej Folkens Jeg ved ikke, hvordan jeg skal få startet et enkeltmandsvirksomhed, nogen der kan hjælpe?? Jeg arbejde til dagligt, og det skal være et job som giver lidt ekstra løn. Det handler om et Vvs firma, som skal bestå af det simple arbejde som ikke kræver aut. Skal lige siges, Regner ikke med at tjene mere end 50.000 kr. på et år til at starte med.. HJÆÆÆLP Hilsen Malik |
Du skal starte med at lade være med at kalde det en hobbyvirksomhed :-), da dette begreb dækker over en virksomhed, som aldrig har været tænkt til at lave overskud, men bare for at få momfradrag på sine indkøb til sin hobby. Den slags bryder SKAT sig ikke om.
Så kald det slet og ret, at starte en enkeltmandsvirksomhed. Sådan en kan man sagtens have ved siden af en job.
Du skal starte med at gøre op, om du kan komme i nærheden af en omsætning (ikke det samme som overskud) på i nærheden af de 50.000. Er det tilfældet, skal du momsregistreres. Det gøres bl.a. inde på www.virk.dk. Men når først du er momsregistreret, skal du også lægge moms på dit arbejde OG lave momsregnskab hvert kvartal. Det vil sige, at du skal lave en opgørelse over al moms, købsmoms og salgsmoms og indberette det til SKAT. Hvis du så har fået mere moms ind end du har givet ud, skal du aflevere differencen til SKAT. Er det modsat, får du moms retur, men målet er selvfølgelig at tjene så meget, at man skal af med moms :-).
Du kan også arbejde uden at være momsregistreret (hvis du ligger under omsætningen på de 50.000). Uanset hvad du vælger, skal du huske at få opgivet din indtægt, så du betaler skat af den.
Det bedste, du kan gøre, hvis du er blank på disse emner, er at tage et iværksætterkursus. Hvis du googler det, kan du se, hvor disse kurser afholdes. Den lidt dyrere løsning er at betale for nogle timers rådgivning hos en revisor (måske kan du finde en i dit område her på Amino), der kan forklare dig hvad der er op og ned og hvordan du kommer godt i gang.
Det gjorde vi selv og det var nogle rigtig gode penge givet ud. Men nu bor vi heller ikke i en by og iværksætterkurser var ikke så nemme at finde dengang.