Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at opstarte en enkeltmands hobbyvirksomhed til at starte med.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Folkens

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal få startet et enkeltmandsvirksomhed, nogen der kan hjælpe??

Jeg arbejde til dagligt, og det skal være et job som giver lidt ekstra løn.

Det handler om et Vvs firma, som skal bestå af det simple arbejde som ikke kræver aut.

Skal lige siges, Regner ikke med at tjene mere end 50.000 kr. på et år til at starte med..

HJÆÆÆLP

Hilsen 

Malik

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:18

Du skal starte med at lade være med at kalde det en hobbyvirksomhed :-), da dette begreb dækker over en virksomhed, som aldrig har været tænkt til at lave overskud, men bare for at få momfradrag på sine indkøb til sin hobby. Den slags bryder SKAT sig ikke om.

Så kald det slet og ret, at starte en enkeltmandsvirksomhed. Sådan en kan man sagtens have ved siden af en job.

Du skal starte med at gøre op, om du kan komme i nærheden af en omsætning (ikke det samme som overskud) på i nærheden af de 50.000. Er det tilfældet, skal du momsregistreres. Det gøres bl.a. inde på www.virk.dk. Men når først du er momsregistreret, skal du også lægge moms på dit arbejde OG lave momsregnskab hvert kvartal. Det vil sige, at du skal lave en opgørelse over al moms, købsmoms og salgsmoms og indberette det til SKAT. Hvis du så har fået mere moms ind end du har givet ud, skal du aflevere differencen til SKAT. Er det modsat, får du moms retur, men målet er selvfølgelig at tjene så meget, at man skal af med moms :-).

Du kan også arbejde uden at være momsregistreret (hvis du ligger under omsætningen på de 50.000). Uanset hvad du vælger, skal du huske at få opgivet din indtægt, så du betaler skat af den. 

Det bedste, du kan gøre, hvis du er blank på disse emner, er at tage et iværksætterkursus. Hvis du googler det, kan du se, hvor disse kurser afholdes. Den lidt dyrere løsning er at betale for nogle timers rådgivning hos en revisor (måske kan du finde en i dit område her på Amino), der kan forklare dig hvad der er op og ned og hvordan du kommer godt i gang.

Det gjorde vi selv og det var nogle rigtig gode penge givet ud. Men nu bor vi heller ikke i en by og iværksætterkurser var ikke så nemme at finde dengang.

Tilmeldt 15. Mar 12
Skrevet kl. 20:25

Hej Birte

Tak få al det info:)

men nu regner jeg ikke med at tjene over 50.000 kr. til at starte med, da det skal forgå efter min arbejdstid...

så hva siger du så jeg skal, vis nu vi går udfra at jeg kommer til at tjene mindre end de. 50.000 kr??

Hilsen

Malik

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 20:51

Ja, her ville jeg være glad for at få Cookie eller Martin på banen, men jeg er ret sikker på, at du så kan nøjes med at lave et omhyggeligt regnskab over indtægter og udgifter og så angive indtægten på din selvangivelse.

Du skal selvfølgelig sørge for at lave en faktura/kvittering til dine kunder, men er du ikke momsregistreret, skal du heller ikke lægge moms på din timeløn.

Hold bare omhyggeligt øje med, at du ikke - i en periode over 12 måneder - omsætter for mere end 50.000, for så får det ret omfattende konsekvenser.

Omvendt kan du altså også godt momsregistrere dig, selv om du regner med at tjene mindre. Det ville så netop betyde, at du kan få moms refunderet for indkøb af værktøj, materialer m.m.

Tilmeldt 15. Mar 12
Skrevet kl. 22:20
Skal selvfølgelig give faktura/kvittering til kunderne, du siger at men ikke behøver at blive moms registreret vis men tjener under 50000 kr.

Også siger du at når jeg laver en faktura, så skal der ren faktisk kun stå timeløn og materialer, og ikke alt det der med +moms osv.??
Fra Greve
Tilmeldt 20. Sep 12
Indlæg ialt: 146
Fra  Festgear Skrevet kl. 22:26

Hej jeg ved at mange kommuner har en rådgivning og hjælp til nye virksomheder så de kommer godt fra start 

de hjælper en med gode råd fra start af, så kontakt din kommune og hør dem nærmere, eller søg på deres hjemmeside.

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26

Stop med at kalde det TJENE over eller under 50.000 krSmile Det er Omsætning - penge ind - som aldrig må kunne blive over 50.000 kr på 12 mdr i træk. Bliver det over det, så ryger der moms på, også for alle de første kroner hvor du ikke har opkrævet det + en bod på samme beløb

Derfor - start aldrig uden firma og momsregistrering hvis du kan komme til at sælge for over 50.000 på 12 mdr. Læs også her: 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html

og her

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html 

Jep  Hvis du ikke er virksomhed og ikke er momsregistreret, så skal du lave en faktura der viser hvad du skal have betalt (og klogt med opdeling i materialer og arbejdsløn) og du skal ikke ha moms på naturligvis.

HVIS du registrerer dig som virksomhed med moms, så skal du lægge moms på dine fakturaer, og kan trække moms fra på dine materiale

Du skal under alle omstændigheder føre regnskab, gemme alle bilag og opgive alt til skat som indtægt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 12
Skrevet kl. 22:34
Hej Cookie

Nu regner jeg ikke med at omsætte få over 50.000 kr. På 12 måneder.

Og som jeg læser mig fremtil. Starter et nyt periode fra januar til december hvor men igen må omsætte få op til 50.000
Har jeg fat i det rigtige nu???
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45

balikci1987:
Starter et nyt periode fra januar til december hvor men igen må omsætte få op til 50.000
Har jeg fat i det rigtige nu???
Ikke rigtigt Big Smile 12 mdr er 12 mdr løbende - så det er ikke noget med kalenderår

Hvis du f.eks omsætter for 48.000 kr fra 1/3 til 31/12 - og så for 3.000 kr fra 1/1 til 28/2 året efter - ja så er du på 51.000 kr og ALLE 51.000 udløser nu moms OG dobbelt op grundet bod - Så perioden fornyes løbende hele tiden - man ser på dags dato og så ser man 12 mdr tilbage og må aldrig har været over 50.000 kr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)